Welke marketing automation software je moet selecteren hangt af van wat jij nodig hebt. Je hebt namelijk tientallen marketing automation software aanbieders en dito tools. De één is gespecialiseerd en de ander allround. Sommige zijn geschikt voor corporate organisaties en de andere juist voor het MKB.

In dit artikel vertel ik welke mogelijkheden je hebt, welke leveranciers er zijn, waar ze goed of juist minder goed in zijn en hoe de kosten zijn opgebouwd. Zodat jij eenvoudiger een beslissing kunt maken welke marketing automation tool, software of platform het best bij jouw bedrijf past.

marketing automation

Index

  1. Wat is marketing automation?
  2. Welke marketingprocessen kan ik automatiseren?
  3. Hoe selecteer ik marketing automation software?
  4. Welke marketing automation tools zijn er?
  5. Wat kost marketing automation software?
  6. Hoe zit het met de privacy en security van deze tools?
  7. Onafhankelijk marketing software advies

Wat is marketing automation?

De definitie van marketing automation is het inzetten van online tools en software om taken die helpen bij het behalen van marketing doelstellingen te automatiseren. Marketing automation wordt meestal ingezet om potentiële klanten door het aankoopproces te leiden.

Door de marketing te automatiseren kun je met minder inspanning grote groepen klanten bedienen (schaalbaar).

Klanten in het aankoopproces een gepersonaliseerde ervaring bieden terwijl je veelal gebruik maakt van standaard (content) componenten in je contact strategie.

Marketing en sales veel beter en kosten efficiënter met elkaar laten samenwerken (lead generation & lead nurturing).

Marketing automation is de onmisbare schakel als je met content marketing je acquisitiestrategie vorm wilt geven.

Welke marketingprocessen kan ik automatiseren?

Je kunt beter vragen: welke marketingprocessen kan ik niet automatiseren. Hier de meest voorkomende processen aan de hand van praktijkvoorbeelden:

Het verzenden van nieuwsbrieven tbv email marketing

Het automatisch versturen van een email met een bedankje zodra iemand zich inschrijft op jouw nieuwsbrief mag je al marketing automation noemen. Of je afwezigheidsmelder gebruiken zodat de klant weet of je morgen of over drie weken antwoord gaat geven.

Drip Marketing

Nu kun je de persoon die zich op je email nieuwsbrief heeft ingeschreven naast de maandelijkse nieuwsbrief ook wekelijks een email sturen met een link naar blogs en artikelen die je in het verleden al hebt geschreven. Zo zorg je ervoor dat de relatie met je prospect of nieuwe klant warm blijft. De customer lifecycle van bestaande klanten kan zo worden verlengd. Uiteraard maak je dit middels de software inzichtelijk en optimaliseer je de content zodanig dat de lifecycle steeds langer wordt.

Lead Nurturing

Op zijn plat gezegd; op schaal pappen en nathouden van de prospect.

Een prospect heeft een aanbieding of offerte ontvangen. Nu heb je de sales pipeline bestudeerd en weet je dat het aankoopproces gemiddeld zes maanden duurt. De account manager kan wekelijks de klant gaan stalken en zijn ‘Always Be Closing’ tactics op de prospect gaan toepassen en zo mogelijk de geïrriteerde klant wegjagen. Je kunt de klant ook helpen door regelmatig een bericht met waardevolle informatie te sturen zodat het maken van een aankoopbeslissing simpeler wordt en het vertrouwen in jouw organisatie toeneemt. Met de juiste marketing software kun je het online gedrag van de klant volgen en op het juiste moment actie ondernemen. Heeft de klant in dat half jaar zes e-mails ontvangen, er drie geopend, twee keer de website bezocht en de laatste keer een webpagina met prijs informatie bekeken? Misschien moet je nu die dure account manager eens een belletje laten plegen.

Leads genereren

Adverteren is duur en vaak niet effectief. Men gebruikt adblockers en heeft een natuurlijk talent ontwikkeld om online banners met de blik te ontwijken. Houdt men op met consumeren of verlangt de klant niet meer naar jouw producten? Natuurlijk niet. Alleen de manier waarop je communiceert vinden ze irritant. En misschien kennen ze je niet en vertrouwen ze je niet. Lead generation kun je inzetten om bij die klant eerst het vertrouwen te winnen voordat je vraagt of ze per maand of kwartaal gefactureerd willen worden.

Met marketing automation kun je leads gaan verzamelen door content te promoten. Laat men een whitepaper downloaden of deelnemen aan een webinar. Na de inschrijving heb je de contactgegevens van de klant en kun je beginnen met het lead nurturingproces zoals hierboven staat beschreven.

Lead Management

Met lead management en call tracking tools kun je alle leads & omzet per marketingcampagne inzichtelijk maken. Daarnaast kun je leads kwalificeren en de klantwaarde registreren. Mag Sales een offerte uitbrengen? En wat is de potentiële orderwaarde? Maar ook hoeveel omzet de lead heeft opgeleverd. Op die manier optimaliseer je alle marketingcampagnes op rendement en niet op het aantal gescoorde leads.

Op die manier kun je precies pinpointen welke leads, offerte aanvragen en verkopen het meest waardevol zijn. Zo krijg je een compleet beeld van je marketinginspanningen en de waarde die dit jouw organisatie oplevert.

Social Media Marketing

Zit je doelgroep op social media zodra jij thuis op de bank zit? Dan wil je berichten publiceren op het moment dat jij je Netflix aanzet. Het plannen en gedoseerd publiceren van berichten wil je dan graag automatiseren is het niet?

Customer Relation Management (CRM)

Welke klanten leveren het meeste op? Wat is de gemiddelde doorlooptijd van het moment dat de klant contact opneemt totdat ze de aankoop doen? Welke account manager geeft de meeste korting weg? In een CRM systeem kun je profielen opbouwen van prospects, klanten en de bedrijven waar ze werken. Hoe meer kennis je hebt des te gemakkelijker je klanten kunt bedienen. het valt en staat bij de technische implementatie en het gebruik van het systeem.

Conversie Optimalisatie

Of je nu de doorklikratio van email campagnes of je advertising campagnes wilt optimaliseren. Het kan allemaal worden geautomatiseerd. Of de minst renderende landingspagina automatisch offline halen. Yep.

Marketing Strategy & Reporting

Welke marketing KPI’s zijn voor jou belangrijk? Je hebt het klantsentiment op social media, bezoekers op je website die vroegtijdig in het bestelproces afhaken, ROI van een verkoopkanaal. Ontwikkeling customer acquisition cost. Mediaplanning. Voorspellen of sales en churnrate zullen stijgen of dalen. En het liefst in één dashboard.

Hoe kies ik de juiste marketing automation software?

Ontwikkel ten eerste een marketing visie en marketingplan. Breng in kaart waar je over één, drie of vijf jaar met je marketing wilt staan. Afhankelijk van de doelstellingen en acquisitie- en klantbehoudstrategie leg je vast welke marketingtactieken je gaat doorontwikkelen.

Bestaande marketing tools evalueren

Daarnaast heb je waarschijnlijk te maken met reeds bestaande tools en leveranciers. Zijn dat de meest geschikte om je lange termijn doelstellingen te behalen? Schrijf en werk uit welke specificaties een must have zijn en welke nice to have zijn.

Betrek elke afdeling in je organisatie

Maak de beslissing niet alleen. De term marketing automation software zegt het al. Het is technologie en daar moet de IT manager of CTO ook wat van vinden. Die moet waarschijnlijk de licenties gaan beheren of de tools aan bestaande systemen gaan vastknopen en waken dat de legal compliancy niet in het geding komt. Heb je geen IT afdeling? Kan de huidige systemintegrator de implementatie verzorgen of heb je een andere specialist nodig.

Wie moet er met de marketing automation software gaan werken? PR mensen, grafisch vormgevers, front-end developers, marketeers, sales, callcenter agents. Wat zijn hun wensen en waar hebben ze ervaring mee. Uiteindelijk moet je het ook aan hun verkopen. Houd er rekening mee dat je antwoorden krijgt waar je niet op zit te wachten. Bedenk ook dat ze je veel geld kunnen besparen omdat je mogelijk een tool aanschaft die een behoefte vervult die tussen jouw oren zit en niet tussen de oren van je collega’s. Als je ze enthousiast krijgt en een vorm van inspraak geeft dan is de kans veel groter dat ze de nieuwe tools gaan omarmen en er een succes van gaan maken.

Pas op voor een:

‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’ advies

Budget alloceren voor marketing automation en content marketing en sich

Je mag dan een mooie visie hebben ontwikkeld, ambitieuze doelstellingen hebben geformuleerd en helemaal in je content marketing strategie geloven. Die ene enterprise grade productstack mag je eksterogen doen oplichten maar de haalbaarheid hiervan hangt heel erg samen met het budget dat je hebt. Je neemt een licentie af, implementatiekosten, training medewerkers, inhuren van specialisten, support contract, SLA. Wil je daarna uitbreiden met andere features dan moet je een andere suite afnemen. Hiervoor is het belangrijk dat je vanuit een visie handelt en  je dus goed incalculeert welke tool je wanneer nodig denkt te hebben.

Bezuinig niet op training

Hoe gemakkelijker de medewerkers met de software kunnen werken, des te sneller je resultaten gaat behalen. Mensen moeten dus worden getraind om de tools goed te kunnen gebruiken. Trainingen van consultants zijn vaak erg kostbaar dus vergeet dit niet in je begroting mee te nemen. Bij sommige automation providers is de onboarding verplichte kost.

Maak een business case

Maak eerst een business case voordat je de company credit card trekt en je even op vrijdagmiddag een licentie van het één of ander online aanvraagt. De keuze voor marketing automation is een strategische keuze met verstrekkende gevolgen voor de organisatie. Als de marketing software eenmaal met de organisatie is verweven kun je niet meer terug. Laat je adviseren door een onafhankelijk marketing softwarespecialist die niet gelieerd is aan leveranciers. Geautoriseerde resellers of platinum partners van de verschillende aanbieders behalen vaak een financieel voordeel in de vorm van een maandelijkse fee of een aanbrengvergoeding. Je krijgt dan een: ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’ advies.

Marketing automation tools en aanbieders

Laten we beginnen met een overzicht van de gespecialiseerde marketing automation tools. Deze leveranciers zijn ooit begonnen door één ding heel goed doen. Sommige doen dat nog steeds, de meeste hebben inmiddels uitstapjes gemaakt naar andere online marketing disciplines.

Email Marketingsoftware

Mailchimp

Mailchimp is het alfamannetje onder email marketing gorilla’s dat stevig en bovenop de rots zit. Gespecialiseerd in het verzenden van email. Sinds 2015 bezig om de shift naar email automation te maken want de laatste jaren zijn er andere, nieuwe en jongere aapjes bijgekomen die aan de stoelpoten beginnen te zagen.

Charles Darwin zei al:

It Is Not the Strongest of the Species that Survives But the Most Adaptable

Deze Mailchimp blijft er dus voorlopig nog wel even.

ActiveCampaign

ActiveCampaign is het Zwitserse zakmes onder de email marketingplatformen. Je kunt er, jawel, emails mee verzenden. Het is daarnaast een CRM, Automation en messagingplatform. Zeer veelzijdig, eenvoudig in het gebruik en daarnaast heel betaalbaar. Eenvoudig genoeg voor kleine ondernemers om mee te beginnen, robuust genoeg om als MKB+ in los te gaan.

CRM software

Salesforce

De ‘capo di tutti capi’ der cloudbased CRM systemen.

Hubspot CRM

Gratis CRM systeem. Erg mooi en gebruiksvriendelijk maar zodra je gebruik wil maken van features die je helpen om echt efficiënt te gaan werken dan moet je de portemonnee trekken. En wat doen ze met je data?

Microsoft Dynamics CRM

Microsoft Dynamics biedt mooie integraties met andere Microsoft App’s. Daarnaast bieden ze je de mogelijkheid om dit ook op een eigen locatie of bij partners te hosten. Als je vrienden wilt worden met de privacy- en security officer dan moet je dit niet vergeten te melden.

Social Media tools

Coosto

Met Coosto analyseer, meet, monitor, volg en stuur je social media inspanningen.

Hootsuite

Wereldwijd marktleider en gespecialiseerd in social media management.

Buffer

Met Buffer plan en publiceer content op verschillende social media. Ze hebben daarbij een geinige tool om snel en gemakkelijk content te creëren. Ideaal voor zelfstandig professionals en kleine teams met weinig middelen en een klein budget.

BuzzSumo

Hiermee kun je analyseren welke content het per onderwerp en concurrent het goed doet op social media. Daarbij kun je in elke niche de social media influencers vinden waarbij jij effectief je content kunt promoten.

OBI4wan

Een tool voor online- en offline media monitoring, webcare, data-analyse, social analytics en content publishing. Het is een Nederlands bedrijf en valt onder het Nederlands recht. In mijn optiek betekent dit dat de privacy van jouw klant beter geborgd is. Het zegt echter niets over de kwaliteit en het gemak van de tool of de beveiliging die ze hebben ingebouwd om persoonlijke data achter slot en grendel te houden.

Analytics, Datavisualisatie, Reporting software

Google Analytics

De meest gebruikte web analyse softwaretool ter wereld. Is dit marketing automation? Yep. Je kunt dashboards aanmaken en deze automatisch op gezette tijden versturen. Veel tijd besparen op het bijhouden van KPI’s en de performance van traffic kanalen en advertising campaigns volgen.

Tableau

Business Intelligence reporting software die trends en bewegingen visualiseert.

IBM Watson Analytics

Upload meerdere databronnen naar de cloud, laat de Artificial Intelligence rekenkracht en voorspellende gaven van IBM Watson erop los en krijg inzicht in klantsentiment, prijsontwikkelingen van concurrenten en maak je meest waardevolle klanten zichtbaar. Gebruik de inzichten om je marketingstrategie aan te passen om de concurrentie een stap voor te blijven.

Zoekmachine Marketingtools

Er zijn genoeg gespecialiseerde zoekmachine marketingtools te vinden. Met name op het gebied van het automatiseren van je zoekmachine optimalisatie.

SEMrush

SEM staat voor Search Engine Marketing. Oftewel, zoekmachine marketing. Een mooie tool om je zoekmachine marketing te optimaliseren. Ze leveren nu echter ook social media tools.

Raven Tools

Begonnen met SEA & SEO analyse software. Nu werken ze uiteraard meer richting een online marketing suite om ook een graantje mee te pikken van social media en online marketing automation an sich.

Onpage.org

Pure SEO tool voor beginners en gevorderden. Ze loodsen je netjes en stap voor stap door het gehele optimalisatieproces.

SEranking

Mooie SEO tool voor professionals en bureaus. Het ziet er allemaal wat minder slick en visueel aantrekkelijk uit. Dit zie je echter terug in de prijs. Echt erg goedkoop. Vooral als je meerdere websites moet optimaliseren en je jezelf voor een langere periode wilt committeren.

Moz

Moz.com staat in de top vijf van menig SEO specialist om op de hoogte te blijven van SEO nieuws, Google algoritme updates en ontwikkelingen in zoekmachine optimalisatie. Ze bieden net als de andere in dit rijtje tools om het zware tilwerk voor je uit handen te nemen.

RankingCoach

Leuke tool voor de ZZP’er of startende content marketeer met SEO verantwoordelijkheid. Niet gebruiken als je een SEO specialist bent of een prioriteit hebt gemaakt om SEO professioneel door te ontwikkelen. Meer weten over de SEO tool van rankingCoach? Lees hier een uitgebreide review van de tool.

Inbound Marketing Software

Je hebt naast de gespecialiseerde marketing automation softewarepakketten ook de tools die online marketing holistisch benaderen. Ze noemen het inbound marketing, content marketing, outbound marketing of gewoon marketing automation en laten het digitale aspect voor het gemak gewoon weg.

Hubspot Inbound Marketing

De marktleider in het midden segment van inbound marketing software en zelfverklaard uitvinder van content marketing. Mooie tool maar als je van alle features gebruik wilt maken dan moet je duurdere pakketten afnemen. Daarnaast worden er verplichte starttarieven gehanteerd. En je moet voor het aantal contacten in de database betalen. Hoe meer je er hebt des te meer je betaalt.

Marketo Marketing Automation

Marketo biedt een complete software suite met marketingtools. Voor elke doelstelling hebben ze een oplossing. Naast content marketing kun je deze software ook integreren met online advertising campagnes om zo een compleet beeld te kunnen genereren.

Act-On

Een mooie alles in één tool voor een redelijke prijs. Act-On heeft geen eigen CRM maar bieden wel integratie mogelijkheden met SugarCRM en Salesforce. Je betaalt net als bij Hubspot voor het aantal contacten. Het verschil is dat je alleen voor actieve contacten betaalt en niet voor diegene waar je geen email naar stuurt of niet volgt. De instapkosten liggen hier hoger maar op de langere termijn zou je weleens goedkoper uit kunnen zijn.

SharpSping

Een aanbieder van marketingautomatisering die uiteraard in de VS is ontwikkeld. Het unieke aan hen propositie is dat ze alleen via marketingbureaus de productsuite op de markt aanbieden. Je hebt in Nederland de keuze uit een dozijn of  twee bureaus die je kunnen helpen bij de ondersteuning, implementatie en gebruik van de SharpSpring tooling.

Corporate marketing automation oplossingen

Corporates hebben grote ambities en grote budgetten om stuk te slaan. Als je met een grote tas geld gaat shoppen dan kom je in de wereld van Adobe Marketing Cloud, Oracle Marketing Cloud, Salesforce Marketing, Microsoft Dynamics. Ook het Nederlandse Hippo richt zich op bedrijven met een global footprint die meerdere web properties voor lokale markten en verschillende branches een consistente merkbeleving willen doorvoeren. (Update: Hippo is overgenomen door Bloom Reach).

Web analytics, content creatie, mediaplanning, targeting, CRM, inbound, outbound, customer experience, customer service, omni-channel, agile marketing.

De integratie van een nieuwe software tool van één van deze aanbieders gaat niet over één nacht ijs. Heb je eenmaal gekozen voor een pakket dan heb je net besloten om een mammoettanker in huis te halen. Is dat slecht? Niet per se. De implementatie en adoptie in de organisatie vergen precisieplanning, geduld en veel cash om dit schip op stoom te krijgen en te houden.

Bedenk goed wat je in huis haalt. Misschien is een oplossing uit het midden segment marketingtools net zo goed. Je ego zegt misschien dat je als top 100 van Nederland een slagschip verdient. Je krijgt wellicht een veel flexibelere oplossing voor veel minder geld. Daarnaast ben je bij zo’n leverancier meteen een belangrijke klant en krijg je veel aandacht terwijl je bij de grote jongens maar moet afwachten of ze tijd voor je hebben als je niet de juiste service levels in je contract hebt op laten nemen.

Wat kost marketing automation software?

Sommige aanbieders hebben een freemium model waarbij basics of zelfs complete tools gratis zijn. Zodra je meer gebruikers of meer functies wilt activeren dan betaal je snel enkele tientjes oplopend tot duizenden Euro’s per maand. Insiders noemen dat heroine marketing. Maak ze eerst verslaafd en als ze niet meer zonder kunnen dan plukken we ze kaal.

Betalen voor het aantal contacten

De aanbieders van de completere inbound marketingpakketten laten je betalen voor het aantal contacten dat je in de database hebt. Hoe meer klanten je bedient des te meer je moet betalen. Instappen kan dus vanaf een paar honderd Euro maar gaat al snel richting de € 1.000,- a € 1.500,- per maand.

Kosten marketing automation enterprise solutions

De enterprise solutions zijn meestal opgeknipt in meerdere suites. Voor elke suite moet je een licentie afnemen op basis van het aantal gebruikers. Meestal al vanaf één gebruiker en per licentie, vaak met staffelkorting als je hele teams toegang wilt geven.

Onboarding fee

De aanbieders van complete marketing automation software vragen voor de duurdere pakketten een onboarding fee. De software aanbieders voor de groot zakelijke markt weten toch dat je al snel technische support, SLA’s en training nodig hebt waar ze ook veel geld aan verdienen.

Externe kosten voor technische implementatie van de automation tools

Vooral bij de complexere suites moet je rekening houden met extra kosten voor het inrichten van tracking en het koppelen aan interne systemen en processen. Dit varieert sterk per organisatie maar onderschat deze kostenpost niet.

Hoe zit het met privacy, security en legal compliancy?

Vooral voor de tools waarbij je klantgegevens gaat verzamelen en profielen op gaat bouwen moet je hier goed over nadenken. De mooiste en leukste tools komen uit de Verenigde Staten. Daar worden de meeste gegevens dan ook opgeslagen en verwerkt.

On premise vs cloudsolutions

90% van de marketingtools zijn cloudbased oplossingen. Wil je de software op een eigen locatie draaien dan is dit bijna nooit mogelijk. IBM & Microsoft bieden wel dergelijke oplossingen maar dat is dus alleen haalbaar voor bedrijven met een flink budget.

Security

Je mag aannemen van deze spelers dat ze de security goed hebben geregeld. Maar goed, welk bedrijf wordt tegenwoordig niet gehackt? Daarom moet jij er wel alles aan doen om het zo veilig mogelijk te maken. Je website moet, ik herhaal moet, minimaal beveiligd zijn met een SSL certificaat. Stel daarnaast beleid op waarin staat wie toegang krijgt tot klantgegevens en wat ze ermee mogen doen. Bijna niemand in je organisatie zou de mogelijkheid mogen krijgen om een complete export van klantgegevens of andere gevoelige data te kunnen maken.

Legal compliancy

Uiteraard moet je op de website melden dat je data verzamelt, vertellen waar je het voor gebruikt en een opt-out mogelijkheid bieden. Laat je goed informeren zodra je aan de slag gaat. Betrek de privacy officer, security officer en/ of de afdeling legal bij je plannen. Als je vlak voor het live gaan wordt teruggefloten omdat het niet aan beleidsregels voldoet dan kun je enorme vertraging oplopen. Mogelijk loopt het behalen van business doelstellingen ook vertraging op.

(Update: sinds mei 2018 is dit geborgd in de GDPR en dus verplicht).

Advies van een marketing automation specialist?

Zoek je hulp bij de selectie van marketing automation software voor jouw organisatie? Jim van Iperen is marketing automation specialist en helpt organisaties bij het maken van een keuze. Remix Marketing is niet gelieerd aan een bepaalde softwareleverancier en ontvangt geen reseller fee, kickback vergoeding of andere financiële compensatie. Je huurt ons in om een zo goed mogelijk advies te geven op het gebied van marketing automation.