Een vraag waar veel ondernemers mee worstelen en die we bij Remix Marketing regelmatig voorbij horen komen is: Hoe kan ik het rendement van mijn website verhogen? We hebben een aantal eenvoudig te implementeren website optimalisatie tips verzameld die je zelf of een website ontwikkelaar kunt laten doorvoeren.
Je wilt het maximale uit je website halen en je wilt de webdesigner uitdagen om een voor jou zo optimaal eindproduct op te leveren. Nu kan ik me zomaar voorstellen dat het niet je vakgebied is om een webdesigner zijn werk te beoordelen. Of de website voldoet aan conversie optimalisatie en usability standaarden.
In essentie moet je bij het beoordelen van een website de volgende zaken in ogenschouw te nemen.
Hieronder een aantal website optimalisatie tactieken die je kunt inzetten.
De website optimalisatie tips op een rijtje
- Houd de navigatiestructuur simpel
- Neem angst, twijfel en frictie weg
- Geef antwoord op vragen in het aankoopproces
- Wat is je onderscheidend vermogen
- Zet verleidingsprincipes in
- Hanteer de verkoopstrategie van musical promotors
- Kwalitatief gebruikersonderzoek opzetten
Houd de navigatiestructuur simpel
Stel jezelf de vraag: Als mijn moeder deze website bezoekt. Zou ze hier haar weg weten te vinden?
Hoe simpeler de website in het gebruik is des te groter de kans is dat men deze ook gaat en blijft gebruiken.
Over elk element dat moet worden nagedacht, is een moment dat ze zich niet met de inhoud bezig houden. Dat leidt af van het doel waarvoor ze de website bezoeken.
Heel veel kleine dingetjes om over na te denken zijn vervolgens één groot probleem met frustratie als gevolg.
Neem angst, twijfel en frictie weg
Consumenten zijn heel angstig en wantrouwend. Vooral naar bedrijven toe.
‘Wat gebeurt er als ik mijn gegevens hier invul?’
‘Wat doen ze met deze gegevens?’
‘Als ik op die bestellen knop druk, bestel ik dan al of zit er nog een pagina achter?’
‘Zijn dit daadwerkelijk alle kosten of zitten er addertjes onder het gras?’
‘Als ik hiervoor kies, doe ik daar dan wel verstandig aan?’
En zo zijn er nog heel veel momenten waarop de klant twijfelt. Neem deze twijfel weg en je zal meer nieuwe klanten verwelkomen.
Geef antwoord op vragen in het aankoopproces
Je moet de klant als het ware je website inzuigen. In een webshop naar de bestelknop om af te rekenen. Of een b2b website het contactformulier in te laten vullen. Dit doe je door een logisch verhaal te vertellen. Het geeft niet als een klant meerdere malen moet klikken om alle info te vinden. Als de opbouw maar logisch is en de bezoeker niet met een stortvloed aan tekst wordt overspoeld.
De klant moet verleid worden om van de homepage of landingspagina naar de productpagina naar bijvoorbeeld het bestelproces geleid te worden.
Wat is je onderscheidend vermogen?
Laat dit op elke pagina in het gehele proces terugkomen.
Je concurrent is drie muisklikken van jouw website verwijdert dus je zal moeten opvallen.
En dat doe je door op elke pagina van je website te benadrukken wat jou uniek maakt ten opzichte van je concurrenten.
Zet verleidingstechnieken in voor website optimalisatie
Als je commercieel bent ingesteld dan heb je van nature het inzicht om mensen te overtuigen. De technieken die in het echte leven werken, werken online ook.
Social Proof
Gebruik sociale bewijsvoering om klanten gerust te stellen dat de keuze die ze maken de juiste is. Zet hiervoor referenties van bestaande klanten in of vermeld logo’s van de bedrijven waarvoor u werkzaamheden voor verricht. Of laat klanten uw producten reviewen.
Sympathie opwekken
Of zorg door gebruik van de juiste fotografie en tone of voice dat u sympathiek overkomt.
Bent u specialist op uw vakgebied? Blog dan, net als wij bij Remix Marketing, over uw expertise of deel via whitepapers uw kennis met uw (potentiële) klanten.
Reciprociteit
Dat laatste zorgt er ook voor dat als de kennis echt waarde vertegenwoordigt men eerder genegen is met u zaken te doen. Mensen hebben namelijk van nature de drang om als ze iets krijgen, iets voor diegene terug te doen.
Schaarste
Heb je een aanbieding? Meld dat deze eind deze week afloopt. Mensen hebben een hekel aan het mislopen van kortingen. Houd de voorraden laag op je website om exclusiviteit te stuwen.
Verkoopstrategie van musical promotors
Als er een branche is die het creëren van exclusiviteit en schaarste tot in de kleinste details heeft verfijnd dan is het wel de entertainment industrie.
De laatste voorstelling is in september. Mis de meest succesvolle musical aller tijden niet
Meestal krijg je dan in augustus de volgende advertentieteksten te zien en te horen:
Wegens succes verlengd. Meer dan een miljoen bezoekers. Vijf sterren beoordeling van de grootste critici
Overtuigingstechnieken geanalyseerd
In plaats van dat ze de musical tot het einde van het jaar laten lopen creëren ze schaarste. Ze zorgen voor social proof doordat er al zoveel bezoekers zijn geweest. En als de grootste criticus het een goede voorstelling vind dan zal het wel goed zijn.
Kwalitatief gebruikersonderzoek opzetten
Wellicht heeft u geen groot onderzoeksbudget beschikbaar dus een uitgebreid kwalitatief gebruikersonderzoek zit er wellicht voor u niet in.
Maar het kan ook heel simpel.
Zet iemand met weinig affiniteit met uw product achter de computer en geef die persoon een opdracht: Je bent geïnteresseerd in product x. Hoe zou je de aankoop van dit product aanvliegen?
Je weet niet wat je ziet als je over iemand zijn schouder meekijkt om te zien wat er gebeurt.
Je wordt soms keihard met de neus op de feiten gedrukt.
Wat voor jou zo vanzelfsprekend is kan voor een leek abracadabra zijn.
Confronterend maar het levert je heel veel goede inzichten op om je website te optimaliseren.
Hopelijk heeft u hierbij wat handvatten en inspiratie opgedaan om uw eigen website onder de loep te nemen en natuurlijk aan te pakken.
Hulp bij conversie optimalisatie nodig?
Hier vindt u meer informatie over onze website optimalisatie diensten.
Vond u de website optimalisatie tips handig?
Deel deze dan via social media en verhoog onze social proof!