Nou ja, niet volledig. Maar de webdesigner krijgt wel hulp van AI (artificial intelligence) gedreven UX/  webdesign tools. Eyequant is een artificial intelligence eyetracking tool om real time te meten hoe clean een UI design is. Het analyseert de elementen die de meeste aandacht trekken en hoe spannend de vormgeving van je website of mobiele app is. Met deze inzichten kun je als webdesigner de conversie optimaliseren, usability verbeteren en de user experience vergroten.

conversie optimalisatie bureau

Huidige conversie optimalisatie proces

Je optimaliseert de conversie van je website wellicht op de volgende wijze:

Hypothese ontwikkelen

Het doel is om het rendement van je website te verbeteren. Als UX expert bestudeer je de pagina en bedenk je met al je ervaring en kennis wat beter kan. Je doet een aantal aannames en deze zet je om in een hypothese.

Bijvoorbeeld: Als ik de button groen maak dan zal de clicktrue rate toenemen en de totale conversie ratio (TCR) stijgen.

UI wedesign

De UI webdesigner maakt een ontwerp op basis van jouw schets of mock-up. In het geval van een buttonkleur vervangen niet heel spannend maar als het een groter element betreft dan kan de designer flink aan de bak.

Front-end development

conversie optimalisatie proces webdesigner

De front-end web developer zorgt dat het webdesign wordt omgezet naar een webpagina en dat de A/B test wordt live gezet. Al dan niet in samenwerking met de data analist.

A/B test

Wooha, de test staat live! Om de hypothese te onderbouwen met kwantitatieve gegevens moet je significant veel (kostbaar) verkeer naar je site trekken. Misschien heb je het geluk dat je zoveel bezoekers hebt dat je de resultaten in een moordend tempo kunt genereren. Al het plebs dat met pijn en moeite een stroom bezoekers op gang kan houden wacht een weekje. En misschien wel twee of drie om voldoende verkeer te genereren om een statistisch juiste conclusie te kunnen trekken.

Resultaat A/B test

Je bestudeert de resultaten en probeert belangrijke inzichten te verzamelen om de volgende hypothese te ontwikkelen die je vervolgens weer aan de werkelijkheid gaat toetsen.

Over Eyequant

Bij Eyequant werken pioniers op het gebied van neuro- en computerwetenschappen. Hen predictive design analyses zijn dmv data collectie, statistische analyses en machine learning gestaafd.

~90%

Accuraat ten opzichte van een standaard eyetracking onderzoek

Eyequant

Conversie optimalisatie met Eyequant

webdesign optimaliseren eyequant Eyequant zorgt ervoor dat je het A/B- of multivariate testproces veel efficiënter kan inrichten.

Als webdesigner kun je Eyequant op de volgende manieren inzetten:

  • Hypothese ontwikkeling
  • Hypothese validatie

Hypothese ontwikkelen

Als je geen idee hebt wat je moet testen dan kan Eyequant je van nieuwe inzichten voorzien. De analyses leggen zwakheden bloot en deze kun je direct aanpakken.

Hypothese valideren

Stel je UI designer heeft een nieuw webdesign gemaakt. Haal deze door de mechanische molen van Eyequant om te kijken of je direct hebt raak geschoten of dat je bepaalde elementen op de pagina nog moet aanpassen of verschuiven.

Het conversie optimalisatieproces duurt hierdoor in de voorbereiding en het opzetten van de A/B test langer. Alleen de waarschijnlijkheid dat je testresultaten een significante verbetering laten zien is vele malen groter.

De bottomline is dat je veel betere en onderbouwde tests kunt gaat opzetten die veel meer succes opleveren. Hoe sneller jij de conversie optimaliseert én maximaliseert, des te gemakkelijker het wordt om die ambitieuze targets te behalen.

~90% accuraat ten opzichte van een normaal eyetracking onderzoek

Bron: Eyequant

Eyequant in de praktijk

De homepage van Remix Marketing heb ik door Eyequant gehaald. Ik was ervan overtuigt dat de webpagina op de volgende onderdelen goed zou scoren:

  • Meteen duidelijk dat we een online marketingbureau zijn
  • Merkbelofte helder communiceren
  • Opvallende call to action

De analyse van Eyequant gaf me de volgende inzichten visueel weergegeven.

eyequant-clarity-score

Harder, better, faster, stronger

Jouw visie in combinatie met de artificial intelligence van Eyequant maken van jou een ontembare CRO machine.

Lets optimize!

Het design is helder maar niet mega spannend.

Op het moment gaat de aandacht teveel uit naar een secundaire boodschap.

De call to action valt niet goed op.

Het is dus nodig om de homepage te optimaliseren.

Aan de hand van deze inzichten heb ik het volgende aangepast:

  • Remix Marketing onder het logo geplaatst om de merknaam te laten beklijven
  • Copy hoofdboodschap getweakt
  • Hoofdboodschap op de plek van de secundaire boodschap
  • Merkbelofte kort en krachtig
  • Copy gecentreerd
  • Originelere en kortere call to action
  • Button kleur wit voor meer contrast
  • Copy in button oranje gemaakt
  • Play icoontje in de button opgenomen
  • De propositie van de SEO training uit het zicht gehaald
  • Online marketing diensten direct onder de hoofdboodschap
  • De background van de dienstensectie diepte gegeven

Bevindingen user experience optimalisatie

Vervolgens heb ik het nieuwe UI design weer door de A.I. ogen van Eyequant laten bestuderen. Zoals je ziet is het design duidelijker geworden maar ook minder spannend. Ik ben er in geslaagd om de hoofdboodschap binnen enkele seconden aan de bezoeker te communiceren. De call to action valt nu veel meer op.

eyequant-excitingness-score

Resultaten conversie optimalisatie

Zoals hierboven in het conversie optimalisatie proces beschreven zou ik nu de oude variant ten opzichte van de nieuwe variant moeten gaan A/B testen om te kijken of de wijzigingen tot een verbetering hebben geleid.

Echter trekt de website van een online marketingbureau te weinig website bezoekers om op korte termijn een conclusie te kunnen trekken.

De wijzigingen zijn bijna een maand geleden doorgevoerd en lijken te hebben geresulteerd in een 5% lagere bouncerate ten opzichte van een maand daarvoor.

Alleen kan ik de daling hiervan niet met 100% zekerheid toewijzen aan deze optimalisatie slag.

Wat kost Eyequant en wat levert het op?

De tool is niet goedkoop. Maar als je eens per jaar een eyetracking onderzoek vervangt voor deze tool dan verdien je de investering al terug.

Is het niet in harde Euro’s dan is het wel qua tijdsbesparing van het opzetten van een dergelijk onderzoek.

De echte winst zit hem natuurlijk in het feit dat je als een raket je e-commerce resultaten oppoetst en de omzet door het dak knalt.

Conclusie Eyequant review

Voor conversie optimalisatie heb je veel verschillende tools tot je beschikking. Daarnaast vele mogelijkheden voor het vergaren van kwalitatieve inzichten.

EyeQuant is het gelukt om kwantitatieve inzichten uit kwalitatieve onderzoeksresultaten te extraheren. Aan de hand van deze inzichten voeg je een extra dimensie toe aan je user experice optimalisatieproces. Dit maakt de tool zo bijzonder.

Als je de meerwaarde van de tool inziet dan is het een must have om dit in je conversie optimalisatie proces op te nemen. Ook als je als b2b website weinig verkeer hebt om goede A/B tests op te zetten dan kan Eyequant van grote waarde zijn om op basis van extra inzichten je website te optimaliseren.

Website scan met EyeQuant

Laat je website door ons met Eyequant scannen.

Hulp bij webdesign of conversie optimalisatie?

Wil je een nieuwe website laten maken of conversie optimalisatie toepassen op je huidige website? Als conversie optimalisatiebureau helpen we hier graag bij.

Ook kunnen we een scan van je website maken zodat je meteen inzichten hebt om mee aan de slag te gaan. Neem vrijblijvend contact op om de beste mogelijkheden voor jouw situatie te bespreken.