Facebook advertenties. Iedereen die weleens op Facebook komt heeft de advertenties wel eens voorbij zien komen. Dat is ook niet zo gek, Facebook is een enorm aantrekkelijk platform om op te adverteren. Met meer dan 2.2 miljard actieve accounts waarvan er meer dan 1 miljard accounts dagelijks online zijn is de kans dat jouw klanten op Facebook actief zijn enorm groot. Daarnaast heeft Facebook enorm veel gegevens van haar gebruikers en stelt het de adverteerders van het platform in staat om deze gegevens te gebruiken om heel gericht te adverteren.

Wij krijgen vaak de vraag wat dat nou kost, adverteren op Facebook. Een antwoord geven op die vraag is echter niet heel makkelijk. Er zijn heel veel keuzes die je als bedrijf moet maken als je op Facebook wilt adverteren en al deze keuzes hebben invloed op de kosten. Om toch een beeld te geven van de kosten van adverteren op Facebook, zal ik in deze blog uitleg geven over de verschillende componenten die de prijs bepalen en zal ik kort uitleggen hoe adverteren op Facebook werkt.

Welke componenten bepalen de prijs?

De kosten van adverteren op Facebook kunnen erg verschillen. Adverteren kan al vanaf enkele euro’s, maar je kan het zo duur maken als je zelf nodig acht. Er zijn verschillende kostenposten waar je rekening mee moet houden als je begint met adverteren op Facebook. Sommige van deze posten zijn essentieel, andere kan je voorkomen door de werkzaamheden zelf te doen in plaats van uit te besteden aan een professional. Hieronder de vier belangrijkste kostenposten.

1. Account inrichten

De eerste keer dat je als bedrijf je portemonnee moet trekken is wanneer je de beslissing neemt om te beginnen met adverteren op Facebook. Net als in bijvoorbeeld Google Analytics moet je je account opzetten. Het aanmaken van een Facebook pagina voor je bedrijf, het koppelen van je pagina aan je website en anaysetools, het bepalen en instellen van een doelgroep. Dit soort werkzaamheden zijn het fundament van je succes op Facebook. Dit is een van de dingen die je eventueel zelf kan doen, maar die handiger zijn om uit te besteden aan een specialist. Het kost een specialist enkele uren om dit voor elkaar te krijgen en voor deze uren zal je waarschijnlijk moeten betalen. Hoeveel dit is, is afhankelijk van de specialist, de afspraken die je met hem/haar gemaakt hebt en de situatie van je website. Onze vuistregel is dat je hier minimaal €300,- aan kwijt bent, maar zoals gezegd is elke situatie anders en is het moeilijk om een concreet bedrag te noemen.

2. Advertenties maken

Nadat het account is ingericht moeten de eerste campagnes en advertenties gemaakt worden. De juiste teksten, afbeeldingen en advertentiesoorten zijn belangrijke keuzes voor het succes van je campagnes. Vaak worden er verschillende soorten advertenties gemaakt om te testen welke advertenties er bij jouw product en doelgroep het meest effectief zijn. Deze data wordt dan weer gebruikt om de advertenties in een lader stadium te optimaliseren. Voor deze stap is echter alleen het instellen nog relevant. Je kan dit als ondernemer zelf doen, maar het goed instellen kost soms redelijk wat tijd. Vuistregel is dat je voor deze stap minimaal €150,-  moet rekenen als je dit door een specialist laat doen.

3. Campagnes beheren

Zoals net al genoemd, is adverteren op Facebook een doorlopend proces. Je bent hier, net als met het optimaliseren van je website, nooit mee klaar. Door slim naar de analyses te kijken die Facebook aanbiedt kunnen we zien welke elementen van de advertenties het goed doen en welke minder. Deze kennis gebruiken we om de advertenties aan te passen en beter te maken. Het kan ook verstandig zijn om bepaalde campagnes in bepaalde periodes uit te zetten of juist extra budget te geven.  Dit interpreteren van de data is een maandelijkse kostenpost en ook hier kan je minimaal €150,- per maand voor rekenen.

4. Advertentiebudget

Ten slotte moeten we ook zeker het advertentiebudget niet vergeten. Dit is het bedrag dat aan Facebook betaald wordt in ruil voor het tonen van je advertenties. Er zijn verschillende betaalmethoden voor het besteden van dit budget. Hierover later meer. Als advertentiebudget kan jeelk gewenst bedrag instellen. Dit kan dus al zo weinig als enkele euro’s per dag zijn.

Kortom

Er zijn meerdere kostenposten waar je als potentiële adverteerder rekening mee moet houden. Een deel van de kosten kan voorkomen worden door de werkzaamheden zelf te doen. Vergeet echter niet dat als je hier als ondernemer zelf uren in gaat stoppen, dat die tijd ook geld kost. Vaak is het dus slimmer om een specialist in te huren voor deze werkzaamheden. Heb je een budget van lager dan €300,- per maand? Overweeg dan of het wel de moeite is om aan Facebook advertenties te beginnen. Ben je benieuwd wat het kost om jouw idee uit te voeren? Wij helpen je graag!

 

Welke afrekenmodellen zijn er?

Facebook geeft de adverteerder de keuze om uit 3 betaalmanieren te kiezen. Er is niet 1 beste optie, maar elke optie heeft voor- en nadelen. Dit is een belangrijke keuze om te maken en hierbij moet je je doelen, doelgroep, en soort advertenties in overweging nemen. Hieronder staan kort de verschillende opties beschreven

Cost per mile (CPM)
Bij CPM wordt er gekeken naar het aantal keer dat de advertentie getoond wordt. Je betaald een bedrag voor elke 1000 keer dat je advertentie getoond is aan mensen binnen je doelgroep. Deze betaalmethode is over het algemeen een goede keuze als meer naamsbekenheid het doel van je advertentie is.

Cost per click (CPC)
Bij CPC kijkt Facebook naar het aantal keer dat er op je advertentie is geklikt. Je advertentie wordt dus gratis vertoont, maar zodra je advertentie wordt aangeklikt door iemand door iemand uit je doelgroep, brengt Facebook een bedrag in rekening. Dit is een zeer geschikte methode als je conversie wilt bereiken met je advertentie.

Cost per like (CPL)
Als je meer likes op je Facebook pagina wilt, dan is CPL een geschikte methode. hierbij staat er in je advertentie een knop waarmee de doelgroep zich in kan schrijven voor jouw Facebook pagina. Je betaald zodra iemand dit doet.

 

 

Hoe werkt adverteren op Facebook?

Facebook Business Manager

De Facebook business manager is de tool die centraal staat in alle handelingen rondom het adverteren bij Facebook. Van het instellen van de campagnes tot het toekennen van budget en het analyseren van de resultaten, alles gebeurd via deze tool.  Deze tool zorgt ervoor dat alle advertentiezaken niet teveel mengen met je eigen persoonlijke Facebook account. De kracht van deze tool zit hem met name in de mogelijkheid om heel specifiek je budget te kunnen instellen en super gericht te kunnen targeten. Door middel van deze tool en de vele verschillende keuzes die het programma de gebruikers biedt, probeert Facebook actief bij te dragen aan het succes van je campagne.

Doelgroep vaststellen

Zoals eerder gezegd is het mogelijk om de doelgroep van een advertentie heel specifiek in te stellen op Facebook. Dit maakt het voor bijna elk bedrijf de moeite waard. Voorbeelden van dingen die ingesteld kunnen worden zijn:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Bereik (tot op de kilometer nauwkeurig)
  • Interesses van de doelgroep
  • Retargeting (Advertentie alleen tonen aan bijvoorbeeld bestaande klanten of mensen die de website hebben bezocht)
  • Specifieke apparaten
  • En meer..

 

Advertentiesoort kiezen

Naast deze uitgebreide manier om je doelgroep te specificeren heeft Facebook ook meerdere soorten advertenties waaruit je als gebruiker kan kiezen. Zo kan je de advertentie zo aanpassen dat jouw product of dienst het beste naar voor komt. Of je hier nu afbeeldingen, wat meer tekst of een grote CTA-button voor nodig hebt, Facebook heeft een aantal keuzes om jouw advertentie zo effectief mogelijk te maken.

Analyse

Facebook Business manager helpt de gebruikers ook met het analyseren van de campagnes. De tool verzameld alle data die je nodig hebt om het succes van de campagne goed in kaart te kunnen brengen. Ook via deze weg wilt Facebook het voor jou zo makkelijk mogelijk maken om effectieve Facebook campagnes te hebben. Mocht je de analyses van Facebook toch niet uitgebreid genoeg vinden, is het ook mogelijk om je Advertenties te combineren met Google Analytics (of tegenwoordig: Google Marketing Platform) om via deze weg nog meer data te verkrijgen.

Facebook en instagram

Een bijkomende voordeel aan adverteren op Facebook, is dat dezelfde advertenties/campagnes ook via Instagram getoond kunnen worden. Omdat Instagram in het bezit is van Facebook kunnen de gebruikers direct in 1 campagne, adverteren op beide platformen. Dit maakt het voor de gebruikers makkelijker en overzichtelijker. Uiteraard kan de gebruiker ook uitzetten dat de advertenties ook op Instagram zichtbaar zijn.

Wat kost adverteren op Facebook?

Zoals hierboven al genoemd is, kan je de kosten van adverteren op Facebook zo instellen dat het bij jouw budget past. Facebook laat jouw advertentie net zo lang zien totdat het geld dat jij daarvoor betaald hebt op is. Je kan dus al voor 1 euro per dag adverteren op Facebook. Het is echter zonde om veel tijd en energie te stoppen in een campagne die vervolgens maar een klein deel van de doelgroep bereikt omdat het budget ontoereikend is. Het is echter per bedrijf en situatie anders wat de beste keuze is. Benieuwd wat voor jouw bedrijf het best is?

Communiceer met je klanten

Zoals alle social media kanalen is een van de belangrijke voordelen van Facebook de mogelijkheid om met je klanten te kunnen communiceren. De gebruikers van Facebook kunnen een reactie plaatsen onder je advertentie. Deze reacties geven jou inzicht in hoe je advertentie wordt ontvangen. Dit is een voordeel dat je enkel bij social media marketing hebt. Als je het helemaal goed wilt doen kan je zelfs nog een stap verder gaan en actief het gesprek aangaan met je klanten via je advertenties. Nodig je klanten uit om te reageren op je berichten en advertenties en gebruik die input om je bedrijf en advertenties te verbeteren.

Facebook in de toekomst

Facebook heeft duidelijk de tijd van groei achter zich gelaten en is nu bezig om hun inkomsten zo hoog mogelijk te maken met de gebruikers die ze nu hebben. Dit is terug te zien in de keuzes die Facebook maakt voor bedrijven. Zo wordt het organisch bereik van berichten van bedrijven steeds kleiner (Organisch bereik is het bereik dat de onbetaalde berichten die een bedrijf plaatst heeft), het is nu al zo dat een bericht dat een bedrijf plaatst maar tussen de 1.0% en 2.0% van haar volgers bereikt volgens dit onderzoek. Dit maakt de noodzaak om te betalen voor Facebook steeds groter. Nu kan ik natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik verwacht dat de trend die Facebook heeft ingezet door het platform voor bedrijven betaald te maken steeds verder doorgevoerd gaat worden. De laatste jaren is de scheiding tussen bedrijfspagina’s en persoonlijke profielen steeds groter geworden en het zal mij niks verbazen als het hebben van een bedrijfsprofiel binnen niet al te lange tijd geld gaat kosten.

Adverteren op Facebook uitbesteden

Twijfel je om te beginnen met adverteren op Facebook of wil je jouw Facebook campagnes naar een hoger niveau tillen? Wij helpen je hier graag mee. Lees meer over wat wij voor jou kunnen betekenen.