e-mailmarketing

Wat is email segmentatie

Verhoog het rendement van je email marketingcampagnes door je klantenbestand in segmenten in te delen.

Veel email marketing automation software hebben de mogelijkheid om contacten te segmenteren en te labelen (taggen). Hierdoor wordt het mogelijk om de relevantie van je berichten voor specifieke klantgroepen (segmenten) te verhogen. Waarop de kans dat deze klant een gewenste actie onderneemt groter wordt.

Voorbeeld van klantsegmentatie

Een goed voorbeeld hiervan zijn de toevallige mailtjes met aanbiedingen die je krijgt van je telefoonaanbieder, net voordat je abonnement afloopt. Door goed getimed en met relevante nieuwsbrieven je e-mail marketing  inspanningen te richten op de juiste groep geïnteresseerde klanten verhoog je de click trough- en conversion rates. Kortom: Je email campagnes worden effectiever.

Voordelen van email segmenten

  • Stuur alleen een bericht naar de klanten waarvoor de boodschap relevant is
  • Je valt andere klanten niet lastig
  • De waarschijnlijkheid op een hogere conversie ratio neemt toe
  • De klantervaring verbetert als de aanbieding of boodschap op maat is

Hoe werkt email segmentatie?

email segmentatie

Deze email segmenten kunnen automatisch samengesteld worden door middel van data die de marketing software verzameld heeft. Denk aan data als: interacties op de website en mailings, paginabezoeken op de website, interesses en social media gebruik. Of informatie die de klant zelf heeft opgegeven via een contactformulier.

Email segmentatie toepassen

Er zijn drie niveaus van email segmentatie. Deze verschillende niveaus zorgen ervoor dat je hiërarchie en overzicht creëert waarmee je, als je ze alle drie toepast, hyper relevant kunt gaan communiceren.

De drie niveaus van segmentatie zijn

  • Lists
  • Tags
  • Custom Fields

Lists

Een lijst is de breedste vorm van segmenteren. Gebaseerd op brede interesses van je contacten. Bijvoorbeeld: Klanten, Prospects, Leads.

Tags

Het primaire doel van tags is om je contacten in je database te organiseren. Tags gebruik je als eerste niveau van gerichte segmentatie. Tags zijn bepaalde voorwaarden. Deze kunnen tijdelijk of permanent zijn. Je kunt tags ook weer gemakkelijk verwijderen.

Gebruik tags niet voor alles maar hanteer een lijst met specifieke tags. Om naast structuur het overzicht te blijven behouden

Source tag – waar komen je leads vandaan?

Tag voorbeeld: Source – Beursbezoek

Status tag – Om aan te tonen waar in het proces je contact zich bevindt. Status tags veranderen als een actie wordt uitgevoerd. Handig om bij te houden hoe betrokken je contact is.

Tag voorbeeld: Status – 30 dagen Slapend of Status – 60 dagen No sale

Trigger tag – Deze worden gebruikt om een proces te starten. Bijvoorbeeld om een nieuwe automation te starten. Start automation als “Tag is addeden Stop automation als “tag is removed”

Als je een tag gebruikt om een automation te starten dan moet de automation al klaar zijn. Contacten die deze tag al hebben worden niet automatisch in de nieuwe automation geplaatst.

Product tag – Labelt een contact met het product dat het heeft aangekocht.

Bijvoorbeeld: Product – Scooter of Product – Fiets.

Op basis van een tag kun je een contact in een bepaalde lijst plaatsen. Dit is belangrijk omdat als je een email wilt versturen naar een specifiek segment je een lijst moet selecteren. Je kunt niet een email sturen naar een product tag.

Action tag – Action tags zijn gerelateerd aan status tags. Ze duiden het gedrag aan dat de status van een contact kan veranderen.

Bijvoorbeeld: Action – Productpagina Bezocht, Action – Ebook Download. Deze tag kan gebruikt worden om het gedrag van een contact te beschrijven.

Verhoog de relevantie van je nieuwsbrief door tags als trigger voor conditionele content te gebruiken

Dit maakt het mogelijk om zeer geraffineerd segmentatie toe te passen. Gebruik tags met conditional content in campagnes om het aantal te verzenden nieuwsbrieven te verlagen. Of de inhoud van je nieuwsbrief aan te passen.

Stel dat je een nieuwsbrief verstuurd met een overzicht van je nieuwe producten. Als je daaronder in de nieuwsbrief klanten vraagt deel te nemen aan een online klantonderzoek dan kun je dit contentblok uitsluiten als het contact al heeft deelgenomen aan dit onderzoek.

Custom fields

De meest geavanceerde vorm die je voor segmentatie kunt toepassen. Zonder custom fields kun je geen hoge mate van personalisatie behalen. Custom fields zijn vaak datapoints die permanent zijn of moeilijk aan te passen.

Er zijn verschillende custom fields typen die je vaak ziet bij contactformulieren.

Text field – Tekstuele input, meestal kort en bondig. Bijvoorbeeld voor het verzamelen van je naam en emailadres.

Date fields – Datavelden worden gebruikt informative in de vorm van een specifieke datum te verzamelen (dag, maand, jaar).

Drop-down menu’s – Met een drop down menu zijn de opties verborgen en kun je deze uitklappen en een keuze maken.

Radio buttons – net al seen drop down menu kun je meerdere keuzes aannbieden maar dan zijn alle opties zichtbaar. Je kunt maximal één optie selecteren.

Check boxes – Net als radio buttons zie je nu alle opties die beschikbaar zijn. Het verschil is dat je nu wel meerder opties kunt aanvinken.

Multie-selectie – Dit wordt minder vaak gebruikt maar dit is een lijstje met opties waardoor je heen kunt scrollen en je opties kunt aanvinken.

Het tegelijk toepassen van deze drie vormen van segmentatie is een enorm krachtige manier om de customer journey te personaliseren.

Met custom fields kunt je bijvoorbeeld persoonlijke informatie verzamelen. Denk aan een verjaardagsdatum, favoriete voetbalclub, populairste vakantiebestemming, lievelingskleur, beroep of functie.

Het grote verschil met tags is dat je custom fields data kunt gebruiken in je nieuwsbrieven. Stel je organiseert maandelijks een event dan kun je in je standaard bevestigingsemail een %WORKSHOP-DATE% aanmaken zodat altijd de juiste datum in de nieuwsbrief wordt vermeld.

Tags vs Custom fields

Tags gebruik je als data tijdelijk is. Daarom kun je deze eenvoudig toewijzen en weghalen.

Custom fields gebruik je als data permanent is en je minder snel aanpast. Je geboortedatum pas je niet aan. Je favoriete voetbalclub verandert niet zo snel (tenzij je zes jaar bent).

Tags zijn alleen voor intern gebruik binnen het platform.

Custom fields gebruik je ook extern. In berichtgeving om content te personaliseren.

Conclusie

Als je op schaal en voor al je contacten via nieuwsbrieven een gepersonaliseerde en unieke customer journey wilt aanbieden dan is email segmentatie de manier waarop je dat wilt gaan realiseren.

Dit bereik je door het gecombineerde gebruik van lijsten, tags en custom fields.

Wil je meer weten over email segmentatie, marketing automation of email marketing in het algemeen? Neem contact met ons op en onze email marketingspecialist legt je graag uit hoe het werkt.