online marketing bureau - remix marketing uit leiden

Marketing Automation is op het moment misschien wel de meest populaire marketingstrategie. Steeds meer bedrijven zien in dat je met dit online marketingproces effectiever je doelstellingen kunt behalen. In deze blog beschrijven we enkele marketing automation voorbeelden.

  • meer omzet uit bestaande klanten halen
  • Klanten langer aan je te binden en de churn te beperken
  • leads te converteren in klanten

Marketing automation is een echte conversietopper.

Basic voorbeelden van campagne optimalisatie middels marketing automation

Marketing automation is een proces waarbij een deel van de marketing wordt geautomatiseerd met behulp van tools. Door marketing automation software in je online campagnes te integreren kun je het rendement enorm verhogen.

Bijvoorbeeld de leads sales opwarmen voor Sales

Zo kun je e-mails met een bepaalde tijdsinterval (bijvoorbeeld een dag, twee weken of een maand) naar koude leads of nieuwe contacten verzenden om ze zo ‘op te warmen’ voor de verkoopafdeling.

Het is daarbij de kunst om de boodschap van de nieuwsbrieven aan te laten sluiten op de positie van de klant in het aankoopproces.

aankoopproces

Je kunt nieuwsbrieven ook verzenden door handelingen van de klant te gebruiken als trigger.

Bezoekt een contact een productpagina verstuur dan bericht X of Y.

Bezoekt een contact een webpagina met tarieven stuur dan een reminder naar de verkoopafdeling of bericht Z met een incentive.

Klanten binden en de churn beperken met marketing automation

Als een klant de webpagina “hoe zeg ik mijn abonnement op” bezoekt dan kun je dit contactpunt gebruiken als trigger.

Deze (betalende) klant kun je middels marketing automation overtuigen om klant te blijven door een klanttevredenheidsonderzoek via de email te starten om  zo te achterhalen waarover ze ontevreden zijn. Of een alert naar de sales afdeling te versturen zodat ze de klant persoonlijk kunnen benaderen.

Gebruik leadscoring om te achterhalen wie je meest betrokken leads/ klanten zijn

Je kunt een account manager alle leads eens in de zoveel tijd al zijn contacten laten bellen. Je kunt ook verschillende nieuwsbrieven versturen en aan de hand van het gedrag van de lead meten hoe betrokken deze is. Aaan elke actie (klik op een link, bezoek aan de website, downloaden van een whitepaper) een score hangen. Hoe hoger de score, des te hoger de betrokkenheid waardoor de kans dat deze lead interesse heeft in jouw product of dienst aannemelijker is.

Zo belt Sales alleen nog als het echt zin heeft.

E-commerce sales verhogen met een geautomatiseerde ‘abandoned shopping cart’ reminder

De meest straight-forward manier om de conversie van je online salesproces te verhogen is het versturen van een email als de klant op het punt staat om een aankoop te doen. Bijvoorbeeld als ze items in het winkelmandje hebben gelegd maar niet hebben afgerekend.

Met de komst van marketing automation is het mogelijk om op schaalbare wijze klanten door het aankoopproces te loodsen.

Hoe wij marketing automation gebruiken

We hebben onze contacten gesegmenteerd in twee doelgroepen

  1. Contacten die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief
  2. Kanten die eerder een dienst hebben afgenomen

Als onze software ziet dat een contact meerdere keren op de productpagina van bijvoorbeeld ‘zoekmachine optimalisatie uitbesteden’ is geweest. Dan registreert onze email marketing software deze interesse.

Vervolgens wordt er automatisch over de verloop van een bepaalde tijd een reeks berichten verzonden met informatie over de voordelen van SEO.

Met als doel om contacten geleidelijk naar een conversie te leiden.

Is dat vernuftig of niet?

marketing automation

Marketing Automatisering voor het MKB

Regelmatig krijgen we tegenwerpingen als

“Mijn bedrijf is niet groot genoeg voor marketing automation.

“Ik heb niet genoeg contacten om marketing automation terug te verdienen.”.

Deze opvattingen zijn begrijpelijk maar gelukkig onjuist.

Juist het MKB kan Marketing Automation goed inzetten.  Heb je geen eigen marketingafdeling?

Hebt je juist veel marketingtaken op je bordje liggen?

Dan heb je juist veel baat bij een tool die het zware tilwerk uit handen neemt.

Veel MKB bedrijven geven aan geen gebruik te maken van email marketing omdat ze geen tijd hebben om steeds nieuwsbrieven te maken.

Als je echter content die lang houdbaar blijft maakt en aan nieuwe leads deze berichten verstuurt dan ga je veel efficiënter met je tijd en budget om.

Meer weten over marketing automation?

Neem gerust contact met ons op. We brainstormen graag hoe we jouw online campagneprocessen kunnen automatiseren en je bedrijfssucces vergroten.