Is je doel om met email marketing meer te verkopen, de klant langer aan je te binden of om de klanttevredenheid te verbeteren? Door je nieuwsbrieven te personaliseren en inhoudelijk aan de interesses van je (potentiële) klant aan te passen zal je een beter resultaat behalen.

Een succesvolle email marketingstrategie begint met het segmenteren van je contacten, doelgroep of klantenbestand. Om het Walhalla van email personalisatie te bereiken moet je vervolgens met behulp van ‘personalizaton tags’ en conditionele logica gebaseerde content de inhoud van je nieuwsbrief dynamisch aanpassen.

dynamische-content-nieuwsbrieven

Dit creëert een gepersonaliseerde ervaring van je nieuwsbrieven, campagnes en automations en zorgt ervoor dat je boodschap beter aansluit bij de informatiebehoefte van je (potentiële) klant.

Hoe werken personalization tags?

De meeste email marketing software genereren automatisch personalization tags voor de standaard contactvelden. Denk daarbij aan: Voornaam, achternaam, telefoonnummer. Vele email platforms geven daarnaast de mogelijkheid om via custom contact fields zelf personalization tags aan te maken. Iedere personalization tag is vervolgens weer als variabele in je nieuwsbrief te gebruiken om de inhoud mee aan te passen.

De waarde van een personalization tag wordt automatisch in de nieuwsbrief toegevoegd zodra deze in een campagne, email of automation wordt gebruikt. Wanneer de ontvanger van de nieuwsbrief het bericht opent zien ze de waarde en niet de naam van de tag.

Het meest bekende voorbeeld hierbij is het gebruik van de voornaam in een nieuwsbrief in de aanhef van het bericht.

Hoi %FIRSTNAME%,

Wordt automatisch in de nieuwsbrief vertaald naar bijvoorbeeld:

Hoi Jim,

Voorbeelden van personalization tags

Personalization tags kunnen gebruikt worden om dynamisch content te genereren in elk van de onderstaande gevallen.

  • Onderwerpsregel van de nieuwsbrief
  • In nieuwsbrieven en email campagnes
  • Eén op één email verzonden vanuit de email software
  • Web formulieren

Hoe kun je de weergave van personalization tags beïnvloeden?

Met zogenaamde ‘modifiers’ kun je het hoofdlettergebruik van de tag waarde aanpassen zodra je deze in een nieuwsbrief gebruikt. Dit is handig omdat je er zo voor zorgt dat namen en zelfstandige naamwoorden in correct Nederlands worden weergegeven.

Soms schrijven mensen zich in op een nieuwsbrief en zijn ze gemakzuchtig. Ze nemen niet de moeit om hun naam correct in te voeren. Bijvoorbeeld: john doe.

Jij wilt in je nieuwsbrief de aanhef wel correct weergeven: Hoi John,

Hier komen de modifiers om de hoek kijken.

Modifiers worden achter een pijpsymbool ( | ) en in de personalization tag geplaatst.

In het voorbeeld van hierboven willen we ervoor zorgen dat de eerste letter van de naam een hoofdletter is. De personalization tag die we hiervoor gebruiken wordt dan:

%FIRSTNAME|UPPERFIRST%

Lijst met beschikbare modifiers

  • UPPER (converteert de gehele tag naar alleen maar hoofdletters)
  • UPPERFIRST (converteert de eerste letter in een hoofdletter)
  • UPPERWORDS (gebruikt voor ieder woord een hoofdletter)
  • TITLECASE (gebruikt voor ieder woord een hoofdletter, en forceert alle andere letters naar kleine letters)
  • LOWER (converteert de gehele tag naar kleine letters)
  • LOWERFIRST (past de eerste letter van de tag in een kleine letter aan)
  • LOWERWORDS (past de eerste letter van elk woord in een kleine letter aan)

Standaard personalization tags

Hieronder een overzicht met veel voorkomende personalization tags die bij veel email marketing software aanbieders voorkomen.

Beschrijving Personalization Tag Voorbeeld van de waarde
Emailadres %EMAIL% john@domein.com
Voornaam %FIRSTNAME% John
Achternaam %LASTNAME% Doe
Naam %FULLNAME% John Doe
Telefoon %PHONE% 071-7370277
Organisatie %ORGANIZATION% Remix Marketing
Datum Ingeschreven %SUBDATE% 03/10/2016
Hoe laat ingeschreven %SUBTIME% 16:05:22
Uitschrijflink %UNSUBSCRIBELINK% URL uit email marketing software
Social Submit Links %SOCIALSHARE% URL uit email marketing software
Datum vandaag %TODAY% 23/06/2015
Datum vandaag + 1 %TODAY+1% 24/06/2015
Datum vandaag – 1 %TODAY-1% 22/06/2015
Info afzender %SENDER-INFO% Remix Marketing, Sisalbaan 5a, Leiderdorp

Content gecreëerd op basis van conditional logic

Met behulp van ‘conditional logic’ kun je in één nieuwsbrief, verschillende contacten, andere content tonen.

email personalisatie

Voorbeelden hiervan zijn

  1. Toon een product afbeelding gebaseerd op de interesse van jouw contact
  2. Voeg een aanbieding toe op basis van de customer lifecycle van de klant
  3. Stuur een blogartikel op basis van het probleem dat een (potentiele) klant probeert op te lossen.

Deze manier van personaliseren verhoogt de relevantie van je berichten voor ieder contact. Dit zorgt ervoor dat de relatie met je klant verbetert en de open, click en conversion rates van je campagnes en nieuwsbrieven omhoog gaan.

Hoe werkt conditional logic?

In je nieuwsbrief verwerk je verschillende content blokken. Aan deze content blokken voeg je één of meerdere voorwaarden toe. Bijvoorbeeld:

Toon dit blok aan contacten met deze product tag

Toon dit blok aan contacten op deze lijst

Toon dit blok aan contacten die zich op datum X inschreven

Vertoon dit blok als aan al deze voorwaarden is voldaan.