overtuigen, verkooptechnieken, persusion

Verkooptechnieken van een hypnotiseur

Onlangs zat ik naar een oude Louis Theroux docu over hypnotiseurs te kijken.
Het zat zoals je van hem gewend bent vol met karikaturen en memorabele momenten.

En met de constante aanwezigheid van verbazing op het gezicht van de documentairemaker. Heel vermakelijk.

Eén van de hypnotiseurs viel mij in het bijzonder op. Marshall Sylver uit Las Vegas.
Volgens eigen zeggen runt hij de ‘Most succesfull hypnosis coaching programs in the world’.

Een hoop gebakken lucht maar met zijn verkooptechnieken weet hij het reten effectief aan de man te brengen.

Dit is zijn verkoopstrategie met bijbehorende verkooptechnieken.

Haak in op krachtige, emotionele drijfveren

Zijn belofte: je wordt miljonair als je het programma doorloopt.

  • Wie wil er nou geen miljonair worden?
  • Als je miljonair bent dan zal je meer plezier hebben.
  • Het zal je status en aanzien opleveren.
  • Geen angst meer voor financiële onzekerheid.
  • Het leven wordt een stuk comfortabeler. Heel geruststellend.
  • De oplossing voor veel problemen.

Begeleid de klant door het verkoopproces

Zijn doel is om peperdure cursussen te verkopen. Hij verkoopt deze niet direct door daarvoor te adverteren. Nee, hij nodigt je geheel vrijblijvend uit voor een gratis workshop.

Bij jou gaan er geen alarmbellen rinkelen want je hoeft je portemonnee nog niet te trekken. Je hebt niets te verliezen. En kosteloos kennis opdoen kan geen kwaad. Op deze manier lokt hij de deelnemers in het bereik van zijn invloedssferen.

Verkooptechniek 1: reciprociteit

Hij geeft een waardevol cadeau. De deelnemers heeft hij verleid met een gratis seminar waarin hij demonstreert hoe je middels zelfhypnose je onderbewustzijn kunt trainen. Om zo gelukkiger en succesvoller te worden. En heel ironisch, hoe het proces van beïnvloeden werkt.

Wanneer je iets gratis krijgt dan ben je eerder geneigd om later iets terug te geven.

verkooptechnieken, persuasionVerkooptechniek 2: consistent gedrag

Bij opkomst rent hij van achteruit de zaal naar het podium en vraagt aan de meute:

Ga staan, maar alleen als je meer geld wilt verdienen!‘ ‘Wie wil er miljonair worden?’ ‘Als ik je precies vertel hoe je miljonair kunt worden. Zou je dan hier naar handelen?

Zit je al in de ja modus?

En dat is nog maar het begin. De ene na de andere vraag wordt op het publiek afgevuurd die ze alleen maar met ja (kunnen) beantwoorden.

Mensen willen handelen naar uitspraken en beloften die ze hebben gedaan. Heb je meerdere malen toegegeven dat je miljonair wilt worden? Dan wordt nee zeggen tegen een aanbod om de handleiding ‘Hoe word ik miljonair’ tegen betaling af te nemen een stuk moeilijker.

Verkooptechniek 3: schaarste

Vlak voor de pauze stelt hij de bezoekers een incentive in het vooruitzicht maar voert de druk op en maakt de aanbieding exclusief.

“De eerste vijftig personen die zich inschrijven op één van de cursussen ontvangen een presentje. De aanbieding is alleen geldig tijdens de pauze.”

Er zijn minder cadeautjes dan aanwezigen en de aanbieding is maar beperkt geldig. De kans om de potentiële winst te verliezen is groot. Schaarste in optima forma toegepast.

Sommige studies beweren dat verliezen twee keer krachtiger is dan winnen. Het menselijke brein is er op gebrand om verliezen te vermijden en om winsten te behalen.

Resultaat van het toepassen van deze overtuigingstechnieken

Na de pauze zijn er 22 uitgebreide- en 77 kortlopende cursussen verkocht.

Later in de documentaire zou Louis graag een aantal mensen willen ontmoeten die Marshall met zijn programma miljonair heeft gemaakt. Dit blijkt echter niet mogelijk.

Het lijkt er sterk op dat alleen Marshall dankzij het programma vermogend is geworden.

Verkooptechnieken en ethiek

Als je in het verkoopproces inspringt op de emotionele drijfveren van de klant en meerdere verkooptechnieken en overtuigingsprincipes toepast dan zal het rendement van je inspanningen toenemen. Heb je dan ook nog eens een goed product of onderscheidende dienst die mensen graag willen hebben? Dan zullen deze klanten bij je terug blijven komen.

Verkooptechnieken online toepasbaar

Het toepassen van verkooptechnieken is in mijn optiek niet moreel verwerpelijk. Het bewust verkopen van een product dat niet werkt wel.

Helaas staat de docu niet op Youtube. Je moet dus even wachten totdat deze weer herhaald wordt op TV.