online marketing bureau - remix marketing uit leiden

Marketing Automation is misschien wel de meest hippe marketingterm van het moment. Steeds meer bedrijven zien in dat je met dit online marketingproces de conversie kunt verhogen om:

  • meer omzet uit bestaande klanten te halen
  • churn te beperken
  • leads te converteren in klanten

Marketing automation is een echte conversietopper.

Basic toepassingen van campagne optimalisatie

Marketing automation is een proces waarbij een deel van de marketing wordt geautomatiseerd met behulp van tools. Door marketing automation software zoals ActiveCampaign in je online campagnes te integreren kun je het rendement enorm verhogen.

Leads opwarmen voor Sales

Zo kun je emails met een bepaalde tijdsinterval (bijvoorbeeld een dag, twee weken of een maand) naar koude leads verzenden om ze zo op te warmen voor de verkoopafdeling.

Het is daarbij de kunst om de boodschap van de nieuwsbrieven aan te laten sluiten op de positie van de klant in het aankoopproces.

aankoopproces

Je kunt nieuwsbrieven ook verzenden door handelingen van de klant te gebruiken als trigger.

Bezoekt een contact een productpagina verstuur dan bericht X of Y.

Bezoekt een contact een webpagina met tarieven stuur dan een reminder naar de verkoopafdeling of bericht Z met een incentive.

Churn beperken met automations

Als een klant de webpagina “hoe zeg ik mijn abonnement op” bezoekt dan kun je dit contactpunt gebruiken als trigger.

Deze (betalende) klant kun je middels marketing automation overtuigen om klant te blijven door een klanttevredenheidsonderzoek via de email te starten om  zo te achterhalen waarover ze ontevreden zijn. Of een alert naar de sales afdeling te versturen zodat ze de klant persoonlijk kunnen benaderen.

Abandoned shopping cart email

De meest straight-forward manier om de conversie te verhogen is het versturen van een email als de klant op het punt staat om een aankoop te doen. Bijvoorbeeld als ze items in het winkelmandje hebben gelegd maar niet hebben afgerekend.

Met de komst van marketing automation is het mogelijk om op schaalbare wijze klanten door het aankoopproces te loodsen.

Hoe wij marketing automation gebruiken

We hebben onze contacten gesegmenteerd in twee doelgroepen

  1. Contacten die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief
  2. Kanten die eerder een dienst hebben afgenomen

Als onze software ziet dat een contact meerdere keren op de productpagina van bijvoorbeeld SEO is geweest.

Dan concludeert onze automation software dat de bezoeker hier interesse in heeft.

Vervolgens wordt er automatisch een emailreeks gestart met informatie over de voordelen van SEO.

Met als doel om jou subtiel en geleidelijk naar een conversie loodst.

Is dat vernuftig of niet dan?

marketing automation

Marketing Automatisering voor kleine bedrijven

Regelmatig krijgen we tegenwerpingen als

“Mijn bedrijf is niet groot genoeg voor marketing automation.

“Ik heb niet genoeg contacten om het terug te verdienen.”.

Deze opvattingen zijn begrijpelijk maar gelukkig voor kleine ondernemers onjuist.

Juist kleine bedrijven kunnen Marketing Automation goed inzetten.  Heb je geen eigen marketingafdeling?

Hebt je juist veel marketingtaken op je bordje liggen?

Dan heb je juist veel baat bij een tool die het zware tilwerk uit handen neemt.

Veel MKB bedrijven geven aan niet aan emailmarketing te doen omdat ze geen tijd hebben om steeds weer nieuwe nieuwsbrieven te  produceren.

Als je echter content die lang houdbaar blijft produceert en aan nieuwe leads deze berichten verstuurt dan ga je als ondernemer of drukke marketeer veel efficiënter met je tijd en budget om.

Meer weten over Marketing automation en het verhogen van de conversie van je campagne?

Neem gerust contact met ons op. We brainstormen graag hoe we jouw online campagneprocessen kunnen automatiseren en je succes ergroten.