eenvoudige website laten bouwen

Regelmatig kom ik tegen dat een klant een nieuwe maar eenvoudige website heeft laten maken en of ik er dan voor kan zorgen dat de website bezocht gaat worden. Ten eerste heel fijn dat ik dat mag doen. Blijf dat vooral doen.

Een foute beslissing kan u veel geld kosten

Alleen als ik de nieuw gemaakte website ga beoordelen om te kijken wat er moet gebeuren om bijvoorbeeld de website bovenaan in Google te krijgen dan word ik daar niet altijd even vrolijk van. Meestal zie ik dat de klant in meerdere valkuilen is gestapt. Niet alleen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Dat maakt mijn werk werk weer moeilijker om goede resultaten te behalen. En doordat ik allerlei aanpassingen moet maken kost het de klant weer meer geld. Het is dus in mijn voordeel als jij meteen raak schiet.

Webdesign tips index

De onderwerpen die ik in dit artikel behandel.

  1. Doelgroep: wie wil je bereiken
  2. Wat is het doel van mijn website?
  3. Hoe bepaal ik een budget voor het bouwen van een website?
  4. Wat kost het laten maken van een website?
  5. Welke content management systemen zijn er?
  6. Hoe kies ik een CMS dat goed bij mij past?
  7. Waarom wil ik een web analytics pakket op mijn site?
  8. Hoe weet ik zeker dat het webdesign bureau dat ik kies goed is in zoekmachine optimalisatie?

Voor wie laat je de eenvoudige website maken?

Als je een helder beeld van je doelgroep hebt dan wordt het een stuk simpeler om in het ontwikkelproces de juiste keuzes te maken.

Probeer het volgende over je doelgroep inzichtelijk te krijgen:

  • Wie je doelgroep is
  • Wat vinden ze leuk
  • Hoe staan ze in het leven
  • Waar wonen ze
  • Wat is hun inkomen
  • Waar worden ze vrolijk van
  • Welke bladen lezen ze graag
  • Welke merken consumeren ze
  • Wat voor magazines, kranten of boeken lezen ze
  • Welke (online) media volgen ze en op welke social media zijn ze vertegenwoordigd

Zet de gebruiker centraal bij het ontwikkelen van een website. Hoe meer de website aansluit bij de behoeften en zich thuis voelen des te groter de kans is dat ze contact opnemen.

Bonustip: Maak een persona

Maak een persona van de doelgroep die de website moet gaan gebruiken. Je zult merken dat de sfeer die ontstaat je richting en inspiratie geeft. Dit is enorm handig om de webdesigner te briefen. Het geeft je de mogelijkheid om keuzes te maken over vorm, kleur, lettertypes, uitstraling. Zo krijg je een website waar jij je prettig bij voelt en die de doelgroep aanspreekt.

eenvoudige website laten bouwen

Wat wil je dat je doelgroep op de website doet?

Is het een visitekaartje met contactgegevens, wil je klanten informeren over de dienstverlening, leads genereren, producten verkopen. Service bieden? Informatie geven over uw product of dienst?

Wat mag je nieuwe website kosten?

Je kunt een website laten maken voor EUR. 250,- maar ook voor EUR. 25.000,-.

Hoeveel interactieve en dynamische elementen wil je in de website terug laten komen? Hoe uitgebreider de functionaliteiten des te duurder de oplossing zal zijn. Wil je investeren in uniek beeldmateriaal of maak je gebruik van stockfoto’s. Video zorgt voor meer beleving maar is weer duurder. Heb je al een huisstijl en schrijf je zelf de teksten? Dan bespaart je dat veel geld.

Budget webdesign

Bepaal een bandbreedte voor je budget in plaats van een eindbedrag.

Er zijn webdesign bureaus die een sterk technische achtergrond hebben en vanuit systemen en programmeertalen denken. Er zijn ook webdesigners die visueel sterk zijn maar minder goed in de techniek.

Is het een complex project? Dan is het raadzaam om een internet projectmanager in de hand te nemen. Deze kan u geld besparen als het project soepel verloopt.

Je merkt het al. Alles kan, als je maar budget hebt. Bedenk dus van te voren goed hoeveel geld je aan de website kwijt wilt zijn. Reken niet met één totaalbedrag maar bepaal een bandbreedte. Bijvoorbeeld tussen de EUR. 2.000,- en de EUR. 2.500,-. Communiceer naar het webdesign buro het laagste bedrag. Als ze met een voorstel komen dat iets hoger ligt dan kun je nog gemakkelijk ja zeggen. Mocht het zijn dat het budget wordt overschreden dan hoef je intern geen slecht nieuws te verkopen.

Kosten eenvoudige website laten bouwen

Een situatie die we veel tegenkomen is als volgt en is ideaal voor (startende) zelfstandige ondernemers, professionals, kleine kantoren die zich online professioneel willen presenteren en leads willen genereren.

  •    0 tot 8 webpagina’s inc contactformulier en blog/nieuwssectie
  •    Huisstijl is al ontwikkeld of het staat de webdesigner vrij om hiermee te spelen
  •    Logo is er of er moet een eenvoudig logo worden gemaakt
  •    Er wordt gebruik gemaakt van stockfoto’s of eigen beeldmateriaal
  •    Teksten schrijf je zelf
  •    Google Analytics installeren
  •    Enkele plug-ins ten behoeve van optimalisatie
  •    Basic SEO werkzaamheden

Investering eenvoudige website laten maken: EUR. 500,- tot EUR. 1.500,-.

Afhankelijk van aantal pagina’s, feedback rondes, training in gebruik CMS, aankoop stockfoto’s. Wil je professionele en unieke foto’s voor je website laten maken dan kunnen de kosten iets hoger uitvallen.

De hosting inclusief domeinnaam en email varieert tussen de EUR. 10,- en de EUR. 40,-. Kosten zijn weer afhankelijk van extra opties zoals bijvoorbeeld een SSL certificaat (https) voor het beveiligen van de website of als je maandelijks een back-up van de website wil laten maken.

Website abonnement

Er zijn ook aanbieders die de dienst als een abonnement aanbieden. Je betaalt bijvoorbeeld 50 tot 100 euro per maand zolang je klant blijft. Een lage eenmalige investering maar dit is op de lange termijn veel duurder.

Logo en huisstijl ontwikkelen

Als startende ondernemer wil je misschien ook een logo en een huisstijl voor op visitekaartje, briefpapier en envelop. De investering is dan hoger omdat een vormgever veel meer werk heeft te verzetten.

Budget webdesign alloceren

Probeer zoveel mogelijk de bedragen te alloceren aan elk onderdeel van de bouw van de website. Als een webbouwer een totaal prijs geeft vraag deze dan te specificeren naar discipline, totaal aantal uur en uurtarief als ze met verschillende tarieven werken. Probeer in kaart te brengen waar het meeste geld heen gaat. Wellicht kun je geld besparen door zaken zelf te doen. Bijvoorbeeld het schrijven van teksten. Of besluiten juist extra werk uit te besteden aan een specialist om een beter eindresultaat te behalen.

Kunnen jullie alle kosten die gemaakt moeten worden specificeren?

Gebruiksvriendelijkheid website verhogen

Een goede webdesigner gaat niet meteen aan de slag maar maakt wireframes of een functioneel ontwerp van de website. Zeg maar het geraamte van de website zodat je inzichtelijk krijgt hoe de klant door de website moet klikken om het doel te bereiken (contact opnemen, order plaatsen).

Dit heeft de volgende voordelen:

  • Je krijgt een indruk over hoe de site wordt opgebouwd.
  • Zit de website logisch in elkaar?
  • Ben je niets vergeten?
  • Je weet nu hoeveel pagina’s er worden geproduceerd en opgeleverd.

Is het geen complexe website dan voldoet een sitemap ook.

Kunnen jullie een sitemap van de nieuwe website opnemen in de offerte?

voorbeeld sitemap webshop

Word de specialist in je niche

  • Schrijf artikelen over onderwerpen waar je veel verstand van hebt.
  • Gebruik belangrijke trefwoorden die je klanten gebruiken om op te zoeken.
  • Focus niet op één woord maar behandel onderwerpen met meerdere zoekwoorden.

Een content management system (CMS) kiezen

WordPress, Joomla, Drupal, Concrete5, Magento. Open source, commerciele platformen of het is bij de leverancier in-house ontwikkeld.

Het loont om u te verdiepen in het CMS dat het webdesign bureau u aanbiedt. Vragen die u kunt stellen:

  • Is er een demo beschikbaar zodat u kunt rondneuzen om te kijken of het gebruiksvriendelijk is?
  • Hebben ze al vaker een website met dat CMS opgeleverd? Zo ja, welke?
  • Zijn er licentiekosten aan verbonden?
  • Is het CMS goed doorontwikkeld? Kun je een changelog van alle  doorontwikkelingen inzien?
  • Zijn er vaak updates al dan niet uit security overwegingen?
  • Worden updates ook gratis doorgevoerd?
  • Is het toevoegen van nieuwe functionaliteiten eenvoudig?

Is het CMS flexibel en algemeen bekend?

Als je na een tijdje niet meer tevreden bent over de leverancier, besef dan goed dat u nog wel vast zit aan het CMS. Is deze ook eenvoudig te beheren door andere webdesign bureaus of programmeurs? Of is het een exoot waar niemand mee bekend is?

Web analyse: wat doet men op de website

Er zijn verschillende pakketten om te meten hoeveel bezoekers je website heeft. Google Analytics is de meest gangbare. Google Analytics verzameld alle data mbt het gebruik van je website door de bezoekers. In de software heb je de mogelijkheid om uit al die data de juiste informatie te destilleren om zo mogelijke conversie drempels te identificeren. En dus weg te werken.

Door heldere Key Performance Indicators (KPI’s) in te stellen kun je gemakkelijk de bewegingen volgen en waken dat targets worden gehaald. Dit zorgt er ook voor dat je de voortgang goed kunt bijhouden zonder heel veel tijd kwijt te zijn aan het analyseren van alle web statistieken.

Implementeert de webdesigner voor jou de software en kunnen ze ook voor een KPI dashboard inrichten?

Heeft het webdesign bureau verstand van zoekmachine marketing?

Ze beloven allemaal dat ze ervoor zorgen dat de nieuwe website geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines. Maar hoe controleer je nu of ze echt over de kennis beschikken om de website bovenaan in Google te krijgen? Als je wat basiskennis vergaart en de juiste vragen stelt dan kun je eenvoudig zelf controleren of ze verstand van SEO hebben.

Wat doen jullie om de website bovenaan in Google te krijgen?

Ze zullen zeggen dat ze de juiste trefwoorden gebruiken waarop je gevonden wilt worden. Maar met dat antwoord alleen moet je geen genoegen nemen. Wat je wilt horen zijn een aantal van onderstaande antwoorden.

  • We voeren een trefwoordonderzoek uit om voor uw business kansen te vinden waar we uw site voor gaan optimaliseren
  • De tekst die wij maken of u ons aanlevert is per pagina minimaal 300 woorden lang
  • We maken unieke en eenvoudige pagina url’s
  • Opsommingen in tekst breken we op in bulletlists en/of maken we scanbaar
  • Elke pagina en elke alinea geven we de juiste koptekst (H1, H2, H3)
  • We zorgen voor een goede interne linkstructuur met dito linkbeschrijvingen
  • Het bestandsformaat van foto’s maken we zo klein mogelijk zodat de site lekker snel laadt
  • De bestandsbenaming en de alt-tag van de foto’s laten we aansluiten bij de focus keywords
  • De website is geschikt gemaakt voor mobiele apparaten
  • We zorgen dat de pagina snel in de browser laadt
  • We melden uw site aan bij Google Search Console en met de inzichten die we hieruit verkrijgen optimaliseren we uw website verder
  • We maken een XML sitemap aan en uploaden deze ook naar de Google Search Console

Note: dit betreffen algemene SEO technieken die toegepast dienen te worden. Het kan zijn dat ze ook andere en veel meer antwoorden geven. Gebruik het lijstje dus alleen om te testen of ze weten waar ze het over hebben. Uitgebreide zoekmachine optimalisatie tips en info vindt u hier).

Wil je zelf leren hoe je zoekmachine optimalisatie kunt toepassen? Volg dan een SEO cursus van Remix Marketing.

Online marketing toepassen

Stop met linkbuilding, start met online marketing.

Inkomende links zijn belangrijk. Je kunt er om gaan vragen. Je kunt ook zulke goede content ontwikkelen dat men maar al te graag een link naar je website plaatst. Dat is online marketing.

Kunnen wij helpen met een nieuw webdesign?

Wij zijn een online marketing bureau uit Leiden en van nature zetten we de klant centraal en niet de tools of de mogelijkheden die webdesign bieden.

Ogilvy, een beroemd reclameman, zei ooit:

webdesign marketing

Wil je door ons een website laten maken die een bijdrage levert aan de bedrijfsdoelstellingen?

Hoe we dat doen? Dat heeft u grotendeels hierboven kunnen leveren.

Heeft u vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op en dan bespreken we je wensen.