Veel bedrijven omarmen email marketing. Wat recenter zijn ze er achter gekomen dat er ook veel meer mogelijkheden zijn binnen email marketing (marketing automation en gepersonaliseerde mailings bijvoorbeeld). Het verzamelen van e-mailadressen voor het opbouwen van een goede verzendlijst is een onderwerp zal toelichten.

Steeds meer marketingbureaus bieden bedrijven aan te helpen met het maken van gelikte en fancy marketingcampagnes met de belofte dat daarmee de nieuwe klanten binnen zullen stromen en de huidige klanten meer gebruik van jouw product of dienst zullen maken.

Hoewel ik het als marketeer heel tof vind dat er zoveel aandacht is voor een online-marketingkanaal als email marketing, vind ik het jammer dat er met al die flitsende campagnes en dure programma’s vaak een beetje vergeten wordt dat het aan het eind van het liedje gewoon e-mails blijven.

E-mails die verstuurd moeten worden naar mensen. En om dat te kunnen doen heb je emailadressen nodig. Persoonlijk vind ik dat er vaak te weinig tijd wordt besteed aan het opbouwen van een goede lijst met gegevens.

Gegevens van mensen die daadwerkelijk ook echt potentiële klanten van jouw product of dienst zijn.

Persoonlijk vind ik dat er vaak te weinig tijd wordt besteed aan het opbouwen van een goede lijst met gegevens.

Belangrijk om te weten bij het opbouwen van een goede e-mailadressen lijst is dat het een langzaam en organisch proces is. Het is over het algemeen niet zo dat je in 1 dag of week ineens een lijst van honderden goede emailadressen hebt. Neem deze tijd hier ook voor en laat jezelf niet ontmoedigen als het niet gelijk stormloopt.

Het belang van goede e-mailadressen

Ik heb al genoemd dat het belangrijk is dat de e-mailadressen “goed” moeten zijn. Het fundament van e-mailmarketing is dat je een mailing stuurt naar een persoon of bedrijf zodat daar een conversie uitkomt, kortom: je hebt een doel met de mailing. Hoewel het doel voor elke mailing of campagne anders kan zijn, heeft een mailing zonder doel geen zin. Het is dus belangrijk dat een campagne wordt verstuurd naar mensen die mogelijk ook deze conversie op gaan leveren. Een autodealer van dure Ferarri’s kan om zijn bereik te vergroten al zijn oude klasgenoten van de middelbare school toevoegen. Hier vergeet deze verkoper alleen dat het doel van zijn mailing is om meer Ferrari’s te verkopen, iets wat de meeste klasgenoten waarschijnlijk niet kunnen betalen. Hoewel de verkoper meer contacten in zijn lijst heeft staan zal hij er geen extra auto’s door verkopen en kan hij die mailadressen net zo goed niet gebruiken. Kortom, bij e-mailmarketing geldt het principe van kwaliteit boven kwantiteit. Zorg dus dat je manieren vind waarop je zo veel mogelijk relevante contacten binnenkrijgt.

Een e-mailmarketing campagne zonder doel, is als een computer zonder beeldscherm. Het is misschien leuk om te hebben, maar je hebt er helemaal niks aan.

8 manieren voor het verzamelen van goede e-mailadressen

1. Voeg een inschrijflink toe in de handtekening onder aan uw e-mails. De mensen die je e-mails verstuurd zijn over het algemeen zakelijke contacten en daarom in de meeste gevallen geschikte personen om jouw mailingen te krijgen. Een simpel linkje onder je naam, bij de link van de website bijvoorbeeld, is een goede manier om mensen subtiel te wijzen op het bestaan van bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

2. Zet social media in om je e-mailmarketinglijst te vullen. Mocht je bedrijf actief zijn op social media, is het aannemelijk dat de mensen die het bedrijf via die kanalen volgen, zakelijk relevant zijn. Dus best de moeite waard om een keer een berichtje te plaatsen waarin je de volgers uitnodigt zich in te schrijven voor je e-mailmarketing uitingen. Hoe subtiel of duidelijk je dit doet, is helemaal aan jezelf.

3. Aandacht voor je nieuwsbrief op je website. Er zijn talloze manieren om bezoekers van de website te verleiden om zich in te schrijven. Van een duidelijk pop-up venster op de homepage tot een kleine inschrijfbutton in de footer van de website. Ook zijn inschrijfvelden onderaan een weblog of andere relevante pagina gebruikelijk. Welke manier het best bij de uitstraling van jouw bedrijf past, is helemaal aan jezelf.

4. Zorg voor een kort inschrijfformulier. Het inschrijven moet voor de bezoekers zo makkelijk mogelijk zijn. Hoe langer het inschrijfformulier is, hoe meer mensen halverwege zullen afhaken. Zorg dus dat alleen de echt belangrijke gegevens gevraagd worden. e-mailadres is natuurlijk essentieel, naam eventueel ook nog. Moet iemand echter zijn telefoonnummer of andere informatie invullen, zal dit een grote drempel kunnen zijn. Vraag hier dan ook niet naar.

5. Stuur een bevestigingsmail. Nadat iemand zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief is het belangrijk dat je het lijntje warm houdt. Als een bezoeker zich inschrijft voor je nieuwsbrief en dan weken niks van je hoort, dan verliezen ze hun interesse.

6. Maak gebruik van visitekaartjes die je krijgt. Op (bijna) elk visitekaartje staat een mailadres van de persoon die het aan je gegeven heeft. In veel gevallen is het mogelijk om deze gegevens aan je contactenlijst toe te voegen. Vraag bij twijfel wel of de eigenaar van het mailadres het goed vindt, we willen natuurlijk geen bedrijven tegen hun wil in spammen.

7. Archiveer de nieuwsbrief online. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste kunnen bezoekers zien hoe je nieuwsbrief eruit ziet, zodat ze een beter beeld hebben voor ze zich inschrijven. Daarnaast is het ook erg goed voor de SEO van je website.

8. Gebruik beloningen om inschrijvingen uit te lokken. Hoewel dit zeker niet voor ieder bedrijf relevant is, kan het zo zijn dat een klein cadeautje mensen kan overhalen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Veel online winkels gebruiken dit in de vorm van een paar euro of procent korting op de eerstvolgende bestelling. Dit kan echter ook iets heel anders kan korting zijn, denk bijvoorbeeld aan kennis. Een whitepaper, ebook of informatiepakket zijn mogelijkheden die geen geld kosten maar voor veel mensen toch fijn zijn om te krijgen.

email marketing

Bedrijfsspecifieke manieren om je e-mailmarketing lijst te vullen

Elk bedrijf heeft zijn eigen identiteit en eigen kansen om e-mailadressen te verzamelen. Gebruik deze unieke manieren ook. Blijf daarom altijd nadenken of er manieren zijn die specifiek voor jouw bedrijf goed zouden werken en of er kansen zijn die nu nog niet benut worden.

Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd en gemotiveerd na te denken aan het belang van een goede mailinglijst als basis van alle e-mailmarketing uitingen. Succes bij het verzamelen van e-mailadressen en mocht je dit nou een interessant artikel hebben gevonden, vergeet dan niet je in te schrijven voor onze nieuwsbrief!

Email marketing uitbesteden

Heb je geen tijd om zelf de email marketing op te pakken maar zie je de meerwaarde er wel van in? Je kunt de email marketing uitbesteden aan Remix Marketing en we helpen jou om er samen een succes van te maken.