Een online marketingplan maken is geen doel op zich. Het online marketingplan is een document dat je structuur geeft bij het behalen van je doelstellingen. Een online marketingplan is niet een dik document waar tot in detail de strategie voor het hele jaar is vastgelegd. Ga je een nieuw online marketingplan schrijven als je na drie maanden constateert dat het niet werkt? Ontwikkel een lean & mean start-up marketingplan. Eén die je kunt scannen en waarbij je snel kunt zien of je op koers ligt.

Index online marketingplan schrijven

Marketing doelstellingen

  • Waarom kwalitatieve doelstellingen belangrijk zijn
  • Kwantitatieve doelstellingen formuleren

Online Marketingstrategie ontwikkelen

  • Hoe ga je de marketingdoelstellingen halen?
  • Hoe genereer je verkeer naar je website
  • Conversie optimalisatie

Key Performance Indicators

Met KPI’s meet je het succes van je marketinginspanningen

Marketingplan Template

Je marketing plan in een vorm gieten zodat je het daadwerkelijk gaat gebruiken en niet in een bureaula legt en er volgend jaar weer naar kijkt

Marketingdoelstellingen

Om succesvol te zijn moet je marketingdoelstellingen formuleren die SMART zijn. Je online marketingdoelstellingen zijn uiteraard kwantificeerbaar in Euro’s. Maar je hebt ook kwalitatieve doelstellingen. Deze vertegenwoordigen een hoger doel.

Kwalitatieve marketingdoelstellingen

Waarom, waarom, waarom?

Stel jezelf continu de vraag: waarom? Waarom verkoop je plastic voetballen? Omdat de klant met de kids op het strand wil spelen. Waarom willen ze op het strand spelen? Omdat ze plezier willen maken.

Een kwalitatieve marketingdoelstelling kan zijn:

We willen de voetballenfabrikant worden die het meeste plezier brengt!

Je bent dan ineens geen verkoper van plastic ballen meer. Je zit in de entertainment.

Je gaat plotsklaps anders kijken en denken over je business. Wat kun je doen om de strandballen nog leuker te maken? Om het plezier te verhogen? Is toch veel leuker! Het e-commercekanaal is een distributiekanaal en/ of een communicatiekanaal.

Als je de klassieke 4p’s van de marketingmix erbij pakt dan valt internet marketing onder Plaats en Promotie.

Online marketing is dus niet het centrum van je strategie. Nee, het is onderdeel van je overall business strategy en algemeen marketingplan. Stel jezelf de vraag: Welke kwalitatieve doelstelling moet ik voor het online kanaal formuleren om een bijdrage te leveren aan het behalen van de overall doelstellingen?

Kwantitatieve marketingdoelstellingen: Targets & CPO

Hoeveel omzet wil jij online genereren? Hoeveel voetballen wil je via je webshop verkopen? Met hoeveel procent wil je de gemiddelde omzetwaarde per klant verhogen? Volgens mij  hele heldere, simpele en kwantificeerbare marketingdoelstellingen.

Maximale Cost Per Order (CPO)

Een belangrijk target binnen online marketing is de maximale Cost Per Order (CPO).

Bereken de CPO als volgt

Je wilt in een jaar 10.000 voetballen verkopen.

Je marketingbudget is € 50.000,-.

Dan is de maximale CPO € 5,-. (budget gedeeld door target = CPO)

Stel je voor dat je aan het begin van het jaar jezelf een target van 5.000 voetballen had opgelegd.

En je had € 25.000 budget gereserveerd en een CPO van 5,- gehanteerd.

Halverwege het jaar heb je de online campagnes geoptimaliseerd en heb je binnen je CPO target je target van 5.000 ballen gehaald. Je weet dat je tijdens de zomermaanden de vraag nog enorm gaat toenemen.

De voorspelbaarheid van je resultaat uit je marketingbudget is enorm toegenomen. Elke 5,- die je nu uitgeeft levert je een order op. Je bent dus bijna gek als je niet meer uit gaat geven.

Je brengt voorspelbaarheid in je inkomsten en uitgaven en daar gaat je accountant, als een kind dat Kerstcadeaus onder de boom ziet liggen, van glunderen.

Voorbeelden kwantitatieve marketingdoelstellingen

  • Omzet
  • Afzet aantallen
  • Average Revenu Per User (ARPU)
  • Maximale CPO
  • Churn reductie

Online marketingstrategie ontwikkelen

De eigenaar van de plastic voetballenfabriek heeft medegedeeld dat ze de fabrikant willen worden die het meeste plezier brengt. Producten worden aangepast. Package design wordt vernieuwd. Een ander soort winkels wordt benadert om de producten te verkopen. Prijs wordt verhoogd omdat het product een upgrade heeft gekregen.

De overall doelstellingen die voor het bedrijf zijn gesteld kunnen alleen behaald worden als de strategie van het online verkoopkanaal wordt aangepast.

De online marketingstrategie

Hoe ga je de doelstellingen halen?

  1. Het fun gehalte van de webshop verhogen
  2. De online reclamecampagnes maken we grappiger en gericht op het maken van plezier

Online marketing tactics

Je hebt je online marketing strategie bepaald dus nu wil je hier invulling aan geven door tactics te bedenken die de strategie gaan vormgeven. Deze zijn gericht op het genereren van bezoekers naar je website. En het optimaliseren van de conversie om het rendement te verbeteren.

Conversie optimalisatie tactics

De algehele online salesfunnel moet een logisch en zo pijnvrij proces worden. Up-sellen op de juiste plek. Voldoende productinformatie om tot aankoop over te gaan. Alle afleiding verwijderen in de shop. Frictie en wantrouwen tot nul reduceren. De klant verleiden en overtuigen met principes uit de psychologie.

Kwalitatief gebruikersonderzoek

  • Eyetracking onderzoek
  • Mock-up testing
  • Muisbewegingen volgen met tooltjes
  • Feedback vragen op webpagina’s

Kwantitatief gebruikers onderzoek

  • Eyetracking onderzoek met behulp van AI
  • A/B testing of Multi variate testing

Webdesign aanpassen om de merkperceptie positief te beïnvloeden

  • Emotional design principles toepassen
  • Copy aan laten sluiten bij de ‘taal’ van de doelgroep
  • Usability conventies hanteren

Website promotie

website promoten

Online Adverteren

  • Facebook Advertising
  • Twitter advertenties
  • Affiliate Marketing
  • Display advertising
  • Public Realtions

Richt je op een hele specifieke doelgroep, of adverteer online lokaal/ regionaal? Ontwikkel meerdere bannersets. Begin niet meteen met verkopen maar vertel een verhaal.

Bewustwording voor je merk

Creëer eerst bewustwording voor je merk. Communiceer waar je goed in bent. Welke problemen je oplost. Waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrent.

Value proposition

Adverteer vervolgens een bepaalde periode met de voordelen van je product of dienst. Warm de klant op. Maak de klant lekker. Geef de klant de tijd om het aankoopproces door te lopen.

Actie communicatie

In de laatste fase van je campagneperiode ga je knallen. Koop nu, actie loopt tot eind deze week, nu of nooit.

Social Media

Zit je doelgroep op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Tumblr, Tsu.co, Vine of Snapchat?

Via Facebook wordt het steeds moeilijker om organisch je doelgroep te bereiken. Elke post die je plaatst op de fanpage bereikt nog maar een paar procent van je fans.

Tenzij je adverteert.

Social media netwerken

Er zijn inmiddels tientallen. Zo niet, honderden social media netwerken. De ene nog onbekender dan de ander. Hardcore influencers van specifieke niches zitten juist op dit soort netwerken.

Ze willen niet meer met Facebook worden geassocieerd.

Nee, ze schieten foto’s met een analoge fotocamera, drinken iets te dure biologische koffie in hippe tentjes en hebben een design racefiets om zich mee te verplaatsen.

Dan zit je niet op Facebook maar op Ello. Of op VSCO.

Het bereik is kleiner maar daar zitten wellicht wel de innovators die je nieuwe product of merk een coole status kunnen bezorgen. Als de innovator het omarmt dan volgt de mainstream ook wel.

Zoekmachine Marketing

Om de website bovenaan in zoekmachines te krijgen heb je twee opties:

Search Engine Optimization (SEO)

  • Je website optimaliseren om hoog in de natuurlijke zoekresultaten te komen

Search Engine Advertising (SEA)

  • Adverteren in zoekmachines om boven de natuurlijke zoekresultaten getoond te worden

Content Marketing

Creëer content dat relevant is voor je doelgroep en dat aansluit bij het product of dienst dat je verkoopt.

De content is dusdanig aantrekkelijk dat het als een magneet werkt.

Je lokt je doelgroep hiermee naar je toe.

Eenmaal in je domein aangekomen probeer je met de potentiële klant een relatie op te bouwen.

Pull marketing.

Wanneer de klant  met jou vertrouwd is geraakt dan zal je voorkeurspositie sterk toenemen.

Content marketing bevat meer dan interessante blogs schrijven of een slideshare presentatie.

De content die je op je website publiceert is goed voor de vindbaarheid in zoekmachines (mits geoptimaliseerd).

Je hebt een meer onderhoudende vorm om je boodschap onder je doelgroep via social media en email marketing onder de aandacht te brengen.

Of verspreid die mooie infographic via PR kanalen.

Onderhoud relaties met blogs die over onderwerpen schrijven waar jouw dienstverlening bij aansluit.

Adverteer om de content te promoten in plaats van direct een product of dienst te slijten.

Doordat je content promoot worden de advertenties als minder hinderlijk gezien.

Is je doelgroep meer ontvankelijk voor jou en je boodschap.

‘Download gratis de whitepaper’,

‘Schrijf je in voor een webinar’,

‘Speel de online game en maak kans op één van de 500 strandballen’

KPI’s vertellen je of je op schema ligt

In voetbal wordt de positie op de ranglijst naarmate het seizoen vordert des te belangrijker.

Het kwantitatieve doel voor een club kan zijn: kampioen worden.

Het kwalitatieve doel: attractief en herkenbaar voetbal spelen.

De ranglijst geeft in één overzicht een indicatie of je op koers ligt om je kwantitatieve doelstelling te behalen.

Dit noemen we een KPI (Key Performance Indicator).

De fans kijken vooral naar de positie op de ranglijst.

Maar andere KPI’s die voor de technische staf interessant zijn:

  • Puntenverschil tegenstander
  • Doelsaldo
  • # Gewonnen/ verloren wedstrijden
  • Gemiddeld aantal schorsingen per speler
  • Percentage balbezit

Als je als topclub halverwege het seizoen tussen de subtoppers staat dan geven de KPI’s inzicht of ‘kampioen worden’ nog haalbaar is of niet.

Je weet dat er in de tweede fase van het seizoen iets moet veranderen.

Andere trainer? Ervaren spelers aantrekken?

Je gaat analyseren waar het aan ligt. Om het team te optimaliseren en het rendement te verhogen.

Het doelsaldo blijkt ver onder het gemiddelde van voorgaande jaren te liggen.

Er wordt veel gescoord maar je krijgt ook veel tegentreffers te verwerken.

Moet er dan een extra spits worden aangetrokken? Of een ervaren verdediger?

Is het middenveld te offensief ingesteld en moeten ze meer mee verdedigen?

Verlies je altijd in uitwedstrijden? Veel kopduels verloren. Balverlies op het middenveld?

Blunderende keeper?

Als blijkt dat het middenveld in uitwedstrijden vaker moet mee verdedigen omdat dan de meeste tegendoelpunten vallen dan kan het opstellen van een ander type speler al tot de oplossing leiden.

Online marketing KPI’s

Jij hebt geen ranglijst tot je beschikking waar de verkoopaantallen van de concurrent op staat.

En er komt al helemaal geen huldiging als je aan het eind van het jaar je target hebt gehaald.

Online marketing gaat om het genereren van de juiste bezoekers naar je website. En zorgen dat dit verkeer converteert in nieuwe klanten. Of in leads voor Sales als je aan b2b marketing doet.

Traffic KPI’s

  • # website bezoekers
  • Bounce rate
  • Time spend on page

Conversie ratio’s

  • Conversie Ratio: Percentage klanten uit de totale stroom websitebezoekers
  • Shop Completion Rate: Het percentage dat het afrekenproces doorloopt en een order indient.

Waarvoor dienen KPI’s?

Jij bent een voetbalcoach en je hebt twee spitsen maar je kunt er maar één opstellen.

Robin heeft er dit seizoen acht gemaakt en Klaas-Jan vier. Welke stel je op?

Ik zou voor nummer Robin gaan.

Wat als je weet dat Robin dit seizoen 29 wedstrijden heeft gespeeld en Klaas Jan alleen de laatste vijf?

Robin heeft al zes wedstrijden niet gescoord?

De performance van je inspanningen ééndimensionaal volgen kan gevaarlijk zijn.

Fijn dat het verkeer met 90% is toegenomen maar als de bouncerate is gestegen van 55% naar 97% dan heb je mogelijk veel online advertentie budget over de balk gesmeten.

Je moet dan de kwaliteit van het verkeer en de landingspagina’s van online campagnes optimaliseren.

Hoeveel KPI’s moet je hanteren?

Hanteer altijd meerdere KPI’s maar niet meer dan vijf a zeven. Anders wordt het te lastig om het overzicht te behouden.

Online marketing plan template

online marketingplan template

In je marketingplan moet je alleen de relevante zaken opnemen.

Je research en analyse is erg belangrijk maar wil je niet in je online marketingplan hebben.

Het moet compact blijven.

Het lean en mean online marketingplan kan geen ballast gebruiken.

Wees laserscherp gefocust op wat je doet.

Alles wat niet bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen moet je laten.

Wat je in je online plan opneemt:

  1. Kwalitatieve doelstellingen (Objectives)
  2. Kwantitatieve doelstellingen (Goals)
  3. Belangrijkste doelgroep inzichten
  4. Strategie
  5. Tactics
  6. KPI’s
  7. Tijdspad

Wil je de online marketing uitbesteden?

Heb je hulp nodig bij het formuleren van een online marketingstrategie of het schrijven van een online marketingplan?

Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken of we voor jou van toegevoegde waarde kunnen zijn.