google adwords beheer uitbesteden

Je hebt een bepaalde informatie- of aankoopbehoefte en om daar invulling aan te geven ga je op Internet via een zoekmachine zoals Google op zoek. 98% van alle zoekopdrachten worden in Nederland door Google afgehandeld. Een zoekmachine advertentie plaatsen die aansluit bij deze behoefte (pull advertising) is dan ook veel effectiever dan een advertentie in een krant (push advertising). Bij Google heet dat Adwords.

Zo wordt de zoekmachine ook gebruikt voor online winkelen. Je wilt dan ook bij degene die een aankoopintentie heeft en via Google naar een oplossing zoekt, in die fase van de aankoop tussen de oren komen te zitten. Je wilt in de aankoop overweging meegenomen worden. Als bedrijf wil je dan vindbaar zijn.

De voordelen van adverteren bij Google Adwords

  • Bereik personen die proactief behoefte hebben aan informatie over een product of dienst
  • Snel vindbaar zijn op populaire zoekopdrachten die aansluiten bij je business
  • Meteen een positie bovenaan in de zoekresultaten van Google
  • Controle over de tekst die bij de zoekopdracht wordt getoond
  • Controle over de pagina waar de advertentie naar linkt
  • Voortgang en resultaat zijn meetbaar en dus stuurbaar

De nadelen van adverteren bij zoekmachines/Google

  • Je betaalt voor elke klik op een advertentie
  • Wil je het rendabel maken dan zal je de campagnes actief moeten blijven managen
  • Het managen van een advertentie campagne in Google is specialistisch werk. De kosten voor het inhuren van een Google Adwords specialist moet u in de kosten-baten berekening opnemen.

Hoe zet je een succesvolle zoekmachine advertentie campagne in Google Adwords op?

  1. Definieer doelstellingen: Maximale kosten per order, maximaal in te zetten Adwords budget. Wanneer is de zoekmachine advertentie campagne voor u een succes?
  2. Open een Google Adwords account
  3. Geef de zoekwoorden op waarop u gevonden wilt worden
  4. Geef aan wat u per klik op een advertentie wil betalen (biedingssysteem)
  5. Schrijf advertentieteksten die aansluiten bij de zoekwoorden
  6. Geef de url van de webpagina waar de bezoekers heen gestuurd moeten worden op
  7. Bepaal het budget dat u dagelijks wilt inzetten
  8. Plaats de Google webanalyse tools op uw website om resultaten te meten
  9. Activeer de campagnes
  10. Stuur resultaat bij door ineffectieve advertenties te stoppen of pas deze advertenties aan
  11. Verhoog of verlaag biedingen op zoekwoorden naargelang de resultaten
  12. Experimenteer, experimenteer & experimenteer

 

Zoekwoorden van uw advertentiecampagne bepalen

Als u een campagne opzet dan geeft u aan op welke zoekwoorden u uw advertenties wilt vertonen. Met de Google Adwords keyword tool zoekt u de zoekwoorden waar veel op gezocht wordt en welke voor u relevant zijn.

Bijvoorbeeld: U heeft een advocatenkantoor in Leiden en u wilt adverteren bij zoekmachines zoals Google. Dan wilt u gevonden worden als men zoekt op ‘advocaat’, ‘advocaat Leiden’ en ‘advocatenkantoor’. De tool van Google zal u het inzicht geven dat er ook veel wordt gezocht op ‘advokaten’. Ook op dat zoekwoord wilt u dat uw advertentie wordt vertoond. Deze kunt u dan ook opgeven.

Prijs voor zoekwoorden bepalen

Het systeem van Google zal u advies geven over de prijs per klik op een advertentie gerelateerd aan het zoekwoord. Uw concurrenten willen ook op de populairste zoekwoorden gevonden worden dus u moet tegen elkaar opbieden. Bied hoger als u merkt dat u veel klanten binnenhaalt op een specifiek zoekwoord of verlaag het bod als het rendement na verloop van tijd achter blijft.

Advertentieteksten opstellen

U wilt bezoekers verleiden om uw website te bezoeken en u wilt dus opvallen tussen alle andere advertenties. Maak de advertentietekst zo relevant mogelijk. Zoekt iemand op ‘advocatenkantoor’ zet dan ook het woord advocatenkantoor in de advertentietekst en in de link die voor de gebruiker van de zoekmachine zichtbaar is. Dit verhoogt de herkenbaarheid zodat die persoon eerder geneigd is door te klikken. Promoot uw actie en nog belangrijker, uw onderscheidend vermogen laten terugkomen in de zoekmachine advertentietekst.

Je kan voor een bepaalt zoekwoord meerdere advertentieteksten opstellen en vervolgens testen welke het beste werkt.

Zoekmachine marketing campagnes optimaliseren

U bent een campagne gestart en deze wilt u effectiever maken. Dat kan door de resultaten te meten. Om te meten of iets een succes is zal u van te voren de doelstellingen moeten bepalen. Het advies van Remix Marketing & Sales is om altijd te sturen op het aantal sales of leads voor een vooraf gedefinieerde maximale prijs per lead of order. Op die manier kunt u heel goed op de return on investment sturen.

Bijvoorbeeld: Hetzelfde advocatenkantoor uit Leiden heeft een campagne budget van EUR. 3.000,- en ze willen voor het binnenhalen van een lead (iemand die het contactformulier op de website invult) maximaal EUR. 50,- kwijt zijn. Het doel is dan om met dat budget minimaal 60 leads te genereren. Het advocatenkantoor weet dat 1 op de 4 leads ook daadwerkelijk een klant wordt en kan dus relatief goed voorspellen hoeveel klanten ze voor dat budget kunnen verwachten.

Als u goed doormeet en u ziet dat bepaalde zoekwoorden icm bepaalde advertenties goed converteren in leads dan wilt u deze campagnes laten draaien of zelfs uw biedingen verhogen omdat u simpelweg weet dat u de investering weer snel terugverdient. Andere campagnes kosten misschien veel geld en leveren niets op. Die wilt u aanpakken om wel effectief te maken of stopzetten als het bezoekers oplevert die niets kopen.

Maximale dag budget bepalen

De hoogte van het budget kunt u uiteraard zelf bepalen. Je kunt per dag EUR. 5,- maar ook voor EUR. 5.000,- adverteren. Klanten zoeken elke dag dus u wilt in iedergeval elke dag gevonden worden. Het is om meerdere redenen aan te raden om dagelijks een, al is het minimaal, advertentie budget op te geven. Geen ervaring? Begin klein en schaal op naarmate het succes toeneemt.

Advies van Remix Marketing & Sales uit Leiden

– Bepaal vooraf wanneer u het een succes vindt
– Begin kleinschalig en durf te experimenteren
– Stel in het begin geen te hoge verwachtingen. U begint net en moet ervaring opbouwen om campagnes te kunnen optimaliseren
– Schaal zoekmachine advertentie campagnes op zodra het een succes is

Roep hulp in van een specialist op het gebied van online marketing en sales als het optimaliseren van Google Adwords oftewel zoekmachine advertentie campagnes niet lukt of als het u teveel tijd kost. Als u een aanzienlijk budget heeft om bij zoekmachines zoals Google te adverteren dan is het zeker raadzaam om meteen te starten met de hulp van een specialist.