seo tools

Er zijn immens veel SEO tools die jou inzicht kunnen geven in gedrag van bezoekers, hoe ze je vinden, om je concurrenten te bespioneren en de algemene gezondheid van je website in kaart te brengen.

seo tools om zoekmachine optimalisatie gemakkelijk te maken

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool en verzamelt data over de bezoekers van je website.

Waar komen deze bezoekers vandaan? Hoe lang zijn ze op je website? Welke pagina’s bekijken ze? Vullen ze formulieren in? Leggen ze producten in het winkelmandje en rekenen ze ook af? Met al deze inzichten kun je de website optimaliseren, om zo ook advertentie campagnes te kunnen optimaliseren en hiermee de user experience te verhogen.

Google Search Console (webmaster tools Google)

Meld je website aan bij de Google Search Console om te kunnen zien hoe je website in de zoekmachine van Google wordt vertoond. Zo kunnen je vaststellen op welke zoektermen je gevonden wordt en op welke pagina van de zoekmachine je wordt getoond.

Sterker nog. Je kunt er zelfs nog veel meer mee, namelijk:

1. Zoekopmaak verbeteren

Als je aan je website micro-data hebt toegevoegd om een bepaalde betekenis aan content te geven, is het belangrijk om te denken aan reviews of events. Zo kun je de weergave in zoekmachines beïnvloeden, kun je testen wat de Googlebots hebben gevonden en kun je de content controleren op de juiste opmaak.

Dit is een beetje hogeschool SEO, maar dit is mega belangrijk voor zoekmachines. Niet alleen bij Google maar ook bij Bing is het van belang om te begrijpen waar jouw website over gaat en te weten wanneer zoekmachines jouw website voor iemands neus moeten voorschotelen.

2. Semantic search verbeteringen doorvoeren

  •     Gestructureerde gegevens inzien, testen en optimaliseren.
  •     Uitgebreide kaarten voor bijvoorbeeld recepten aanmaken, om zo de opmaak in Search Engines te verbeteren.
  •     Gegevens via Site Search markeren. Niet aan te raden, omdat dit niet door andere zoekmachines wordt opgepikt.
  •     HTML-fouten worden weergegeven zodat je die kunt wegpoetsen.
  •     Het (tijdelijk) degraderen van automatisch gegenereerde links die worden weergegeven onder de zoekresultaten van jouw website.
  •     Accelerated Mobile Pages fouten detecteren en optimaliseren.

 3. Zoekanalyse inzien

  • Op welke trefwoorden toont Google mijn website?
  • Welke websites hebben een link naar jouw website en naar welke pagina linken ze?
  • Welke pagina’s hebben via interne linking de meeste links?
  • Handmatige acties die Google voorstelt om aan te pakken in het geval van spam.
  • Heb je een meertalige website en bedien je verschillende (taal)doelgroepen in verschillende landen? Hier kun je bekijken of je de juiste targeting gebruikt.
  • Test de mobiele bruikbaarheid van je website en pak eventuele aanbevelingen aan.

Google Index

  • Indexeringsstatus geeft aan hoeveel pagina’s van je website in de zoekmachine worden vertoond. Het kan bij een nieuwe website even duren voordat alle pagina’s worden getoond.
  • Content zoekwoorden zijn woorden die veelvuldig op je website zijn gevonden. Ze associëren de zoekmachine met jouw website. Als er veel trefwoorden staan die niets met je business te maken hebben weet je dat je aan de slag kunt.
  • Geblokkeerde bronnen die een goede indexatie in de weg staan worden hier getoond.
  • URL’s verwijderen. Wil je een pagina uit de zoekresultaten halen, maar niet definitief verwijderen? Hier kun je de URL opgeven en vragen of ze deze tijdelijk willen verbergen.

Je website crawlen om fouten te achterhalen

Crawlfouten en Crawlstatistieken kun je inzien om te kijken of er iets mankeert aan je code of dat de wijze waarop je de webserver hebt ingericht een foutmelding geeft.

De Googlebots kun je opdracht geven om je website te bezoeken om net gewijzigde of aangemaakte pagina’s, als ook compleet nieuwe websites te indexeren.

Met de robots.txt-tester kun je zien of er gekke redirects zijn die onnodig de laadtijd van pagina’s vertraagt.

Je kunt een sitemap uploaden om zo Google te vertellen hoe de hiërarchie van je website in elkaar steekt.

Cluster bepaalt URL’s door URL-parameters op te geven. Hierdoor kun je Google duidelijk maken welke pagina er getoond moet worden bij een specifieke zoekopdracht.

Beveiligingsproblemen

Is je website gehackt? Google geeft je hierover meer informatie.

Andere bronnen en SEO tools van Google

Google heeft meerdere SEO tools die je kunt gebruiken om de gebruikservaring te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan PageSpeed-inzichten om de snelheid van laden van je website te verbeteren. Ook kun je de mobielvriendelijkheid van je webdesign controleren.

Je optimaliseert je website niet voor Google, maar voor een echt mens. Een gebruiker. Een klant.

seo toolsSEO software derde partijen

  • rankingCoach
  • ahrefs.com
  • moz.com
  • SEO tool van remixmarketing.nl

On page SEO checkers

On page SEO checkers als plugin beschikbaar in je favoriete browser. Heb je al SENSEO in Firefox geïnstalleerd om real time inzicht te krijgen in de SEO status van een webpagina?Voor Chrome heb je ook extensies die je soortgelijke functionaliteit bieden.

SEO expert tools

Google Lighthouse

Lighthouse is een geautomatiseerde tool om de kwaliteit van websites te verbeteren. Je kan het op elke publiek toegankelijke webpagina laten draaien. Met Lighthouse kun je testen hoe een webpagina zich gedraagt op het gebied van snelheid, of de code schoon is en toegankelijk is voor minder validen (accessibility).

SEO uitbesteden?

Wil je de SEO uitbesteden of een SEO training op kantoor organiseren? Remix Marketing helpt hier graag bij.