SEO tips om bovenaan in Google te komen

,

seo tips expert

Sommige SEO tips zijn heel eenvoudig om door te voeren. De technische aspecten zijn vaak lastiger om aan te pakken. Begin met het SEO fundament en pas daarna zoveel mogelijk van deze SEO tips toe en klim langzaamaan in zoekmachines zoals Google.

Deelnemers van mijn SEO training geven vaak aan dat als ze de volgende zaken belangrijk vinden bij het gebruiken van een zoekmachine:

  1. Getoonde resultaten moeten aansluiten bij mijn zoekopdracht.
  2. De inhoud van de website moet direct duidelijk zijn.
  3. De website moet snel laden.
  4. Op mobiel moet de website goed worden weergegeven.
  5. Ik moet op de pagina snel mijn antwoord kunnen vinden.
  6. Is de website een betrouwbare bron?

Dat is precies wat Google ook wilt. Ze willen een zo goed mogelijke ervaring voor de gebruikers.

Trefwoordonderzoek

Analyseer het aankoopproces (customer journey) en bedenk welke vragen de klant zichzelf stelt. En welke zoekwoorden er worden gebruikt.

Het SEO fundament: zet de gebruiker centraal

Je optimaliseert niet voor Google maar voor een echt mens. Een gebruiker. Een potentiële klant.

Houd je doelgroep voor ogen, creëer voor hen aantrekkelijke content, zorg voor ideale omstandigheden waar de content wordt gepresenteerd (technisch goede website). En promoot deze content op social media om een fanbase op te bouwen. Google gaat je vanzelf belonen.

Hieronder alle SEO tips die je kunt (en moet) toepassen om het maximale uit je content marketing te halen.

De analysefase van SEO

  • Welke vragen stelt de klant in het aankoop proces?
  • Welke problemen of vragen hebben ze die jij kunt beantwoorden?
  • Welke zoekwoorden gebruikt de klant daarbij?
  • Welke zoekwoorden hebben het hoogste zoekvolume?
  • Welke longtail woorden bieden kansen?
  • Wie zijn je concurrenten? Tov welke wil je benchmarken?
  • Wat is hen positie op bepaalde populaire zoektermen?

Technische SEO tips

SEO is naast content optimalisatie vooral een technisch spel. Heb je geen of weinig technische kennis? Gebruik dan deze SEO tips om je website bouwer mee om de oren te slaan.

Technische rankingfactoren SEO

Denk bij technische SEO rankingfactoren aan:

  • Vertrouwen van je domein en webspace
  • Snelheid van het laden van je website
  • Weergave van je website op mobiel
  • Consistente en intuïtieve gebruikerservaring (User Experience)

Domain age

Wat is de leeftijd van je domeinnaam?

Hier kun je niet veel meer aan doen dan wachten totdat ie ouder wordt.

Waarom dit belangrijk is? De gedachte is dat als je als bedrijf of website ‘online’ bent je vast iets goed doet.

Aantal tekens domeinnaam

Uit hoeveel karakters bestaat je domeinnaam? Probeer maximaal 15 tekens te hanteren als je nog een nieuwe domeinnaam kunt kiezen. Gebruik geen speciale tekens of andere karakters. Let ook een beetje op hoe een domeinnaam geïnterpreteerd kan worden. Om wat beschamende voorbeelden te noemen:

  • sydneytherapist.com
  • webone.com
  • partnerstalking.com

Welk CMS kies je?

Kies een veilig en goed CMS. De bekendste zijn WordPress, Joomla, Magento, Prestashop, SEOshop. Maar er zijn nog tientallen content management systemen waar je uit kunt kiezen. Kies een systeem dat onder de motorkap goed wordt onderhouden. En waar je controle hebt over veel van onderstaande SEO tips.

Ben je niet technisch aangelegd en ben je afhankelijk van een webdesign bureau of web developer? Stel hem dan zoveel mogelijk vragen over onderstaande zaken. Als ze geen verstand van zoekmachine optimalisatie hebben dan prik je daar zo doorheen.

Webdeveloper selecteren

Ten eerste: hoe heeft het webdesign bureau zoekmachine optimalisatie voor de eigen website toegepast? Controleer de website aan de hand van de in dit artikel gegeven SEO tips en je hebt snel door of ze waar kunnen maken wat ze beloven.

Zorg dat je website snel laadt

Hoe sneller je website laadt des te fijner de gebruikerservaring. Pageload speed is en wordt steeds belangrijker. Google is spaarzaam met het geven van tips maar deze zin komt uit de officiele webmaster nieuwsbrief:

…we want Google to continue giving users the answers they’re looking for—fast!

En dat geldt uiteraard ook voor mobiel. Niet iedereen beschikt over een high-end smartphone met 4G verbinding.

Welke hostingaanbieder kies je?

Wat voor hosting oplossing bieden ze? Komt je website te staan op een web server waar nog 100 andere websites op staan? Of heb je een privé omgeving tot je beschikking en zodoende geen last van andere websites die veel verkeer genereren.

Check bijvoorbeeld ispgids.nl of andere reviewsites om een goede hostingprovider te kiezen.

Je wilt je website hosten bij een betrouwbare hostingprovider. Je hebt al voor een Euro een webhostingdienst. Je website laadt dan wel een stuk trager dan als je meer geld te besteden hebt.

De pagespeed testen

Gebruik de PageSpeed test in Google Analytics of Search Console. Hoe snel laden de belangrijkste landingspagina’s? Hoe is de weergave van die pagina’s op een klein, mobiel scherm? Pak de problemen die de PageSpeed test weergeven aan!Dit zijn veelal problemen in de front-end en styling.

Comprimeren inschakelen (Gzip of deflate)

Op de webserver van je hostingaanbieder en/ of in je CMS middels een plugin of extensie.

Beperk de reactietijd van de server

Zoek een hostingprovider met goede hardware en die is gespecialiseerd in het hosten van jouw CMS.

Minifying objects en code

Scripts op je website kun je verpakken en zodoende verkleinen.

Een goede web developer weet wat ie moet doen. Zo niet, draai je om en zoek een ander.

JavaScript en CSS inhoud boven de vouw die het weergeven blokkeren.

Idem als hierboven. Zet je web developer aan het werk!

Optimaliseer je database

Je kunt automatisch je database schoonhouden om deze lekker licht te houden. Is dit via je CMS al geactiveerd? Wellicht is er een plugin voor.

Content Distribution Netwerk (CDN)

Heb je een website of webshop met veel afbeeldingen en of andere content? Een internationale doelgroep? Dan is dit een must. Een CDN zorgt ervoor dat niet alle content vanaf je eigen hostingomgeving wordt aangeroepen. Afbeeldingen staan dan bij een gespecialiseerde partij die een deel van de pageload voor jou afhandelt.

WordPress plugins kunnen de website vertragen

Zijn alle plugins of extensies in het CMS echt nodig? Soms zie ik plugins draaien waarvan de functie ook al in het thema is gebouwd. Of sterk verouderde plugins die niet worden onderhouden. en die niet gebruikt worden.

Verwijder gedeactiveerde plugins. Zijn er widgets geactiveerd die veel tijd kosten om te laden? Denk aan social sharing buttons, Twitterfeeds of RSS feeds van nieuwssites van derden. Voegen deze echt iets toe op je pagina? Nee, zet het dan uit.

Afbeeldingen optimaliseren

Check hoe zwaar de afbeelding is voordat je dit via het CMS online zet. Verklein deze en snijd hem desnoods bij.

Gebruik keywords in de bestandsnaam als je de afbeelding opslaat. Na uploaden ook de Alt tag benoemen.

Gebruik eventueel een plugin voor automatische compressie van afbeeldingen.

Browser caching aan

Zorg ervoor dat veel gebruikte website bestanden in de browser van de bezoeker worden opgeslagen om de snelheid van het laden te verhogen. Denk bij veel gebruikte bestanden aan navigatiemenu’s en andere statische content.

Robots.txt goed inrichten

Als de bots van zoekmachines je website bezoeken om je website te crawlen om te kunnen indexeren lezen ze de robots.txt file als eerst. In dat bestand staan regels opgenomen als: bezoek deze delen van mijn website niet omdat ik niet wil dat deze pagina’s worden geïndexeerd. Bijvoorbeeld inlogpagina’s van de back-end van je website.

Een responsive website laten maken

In 2015 voerde Google een update van een algoritme door waarbij websites die niet goed werden weergegeven op mobiele apparaten -zoals smartphones en tablets- lager in de ranking werden gezet (op die apparaten).

Het gebruik van mobiele apparaten stijgt explosief en in vele landen wordt er al meer middels Mobile gesurft over het internet dan via een personal computer of laptop.

Doe de Google Mobile Friendly Test

Hoe wordt de website weergegeven op tablets en smartphones? Is er een aparte website voor gebruikers van mobiele apparaten? Zorg dat je de sitemap hiervan upload in de Search Console zodat deze apart wordt geindexeerd. Gebruikers van Google op hen mobiel worden dan naar de juiste variant gestuurd.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Ben je een nieuwssite, heb je veel blogverkeer of een online magazine? Dan staat het opmaken van je website met AMP bovenaan je things to do lijst. Staat dat nog niet bovenaan? Stop met lezen en doe dat nu!

SEO tools die de optimalisatie vereenvoudigen

Er zijn immens veel Search Engine Optimization tools die jou inzicht kunnen geven in gedrag van bezoekers, hoe ze je vinden, om je concurrenten te bespioneren en de algemene gezondheid van je website in kaart kunnen brengen.

Google Analytics

Hiermee maak je inzichtelijk hoe lang iemand je website heeft bezocht, welke pagina’s en hoe vaak zijn bezocht. Aan de hand van deze inzichten kun je de website optimaliseren om de user experience te verhogen.

Google Search Console (webmaster tools Google)

Meld je website aan bij de Google Search Console om inzicht te krijgen in de performance van je website in Google. Foutmelding die worden gedetecteerd door de Googlebot worden hier ook weergegeven. Hiermee kun je de gebruikerservaring van de website verhogen.

Je optimaliseert je website niet voor Google maar voor een echt mens. Een gebruiker. Een klant.

SEO software

Gebruik tools zoals rankingCoach, ahrefs.com, moz.com of de SEO software van remixmarketing.nl :-)

On page SEO checkers

On page SEO checkers als plugin beschikbaar in je favoriete browser. Heb je al SENSEO in Firefox geïnstalleerd om real time inzicht te krijgen in de SEO status van een webpagina?Voor Chrome heb je ook extensies die je soortgelijke functionaliteit bieden.

Autoriteit, vertrouwen en expertise

Verhoog de user experience

Is je website gemakkelijk te navigeren? Staan bepaalde elementen op een logische plek. Voelt de navigatie intuïtief aan? Moet de gebruiker nadenken om de website te gebruiken?

Zet eenvoudig een kwalitatief onderzoek op

  • Ga naar een leuke koffietent
  • Trek een hipster met laptop aan zijn baard
  • Trakteer een gratis kop koffie in ruil voor feedback
  • Geef hem opdracht om op je website iets op te zoeken.
  • Observeer zijn klikgedrag en noteer waar men vastloopt, de elementen die over het hoofd worden gezien en de boodschappen die worden gemist.

Herhaal dat een keer of vijf bij verschillende types en je hebt een kwalitatief onderzoek succesvol afgerond.

De inzichten in gebruik van je website die je hiermee verzamelt had je nooit vanachter je eigen computer kunnen verzinnen.

Breadcrums

Het kruimelpad geeft de gebruiker snel inzicht in waar en hoe diep ze in de website zitten.

Microdata opmaak volgens schema.org

Met microdata geef je betekenis aan content op je website waardoor zoekmachines je beter begrijpen.

Hierdoor kunnen ze je ook in de zoekmachine met een betere beleving weergeven. Denk aan de gouden sterren van dat lekkere guacamole recept.

Consistent webdesign

Gebruik je overal dezelfde fonts, kleuren en posities voor content?

Kleur, contrast, fontfamily, fontsize, visuals. Hiermee beïnvloed je de klant op een emotioneel niveau.

Oogt je website rommelig, schreeuwerige koppen en felle kleuren dan kom je goedkoop over.

Grote visuals, veel witruimte, een klassiek font? Dan kom je al snel betrouwbaar en professioneel over.

Zet de footer & socket in voor SEO

Zet in de footer links naar de belangrijkste pagina’s, contact info, nieuwsitems.

In de socket de copyright, link naar je privacy statement en de algemene voorwaarden.

Soms kom ik footers tegen die worden gebruikt als sitemap. Doe dat niet.

Ververs regelmatig de content

Voeg regelmatig nieuwe content toe aan je website. Als je laatste blog dateert uit de broeierige zomer van 2007 dan wekt dat geen vertrouwen.

Werk 404 meldingen weg

De ‘Pagina niet gevonden’ meldingen. Heel irritant als je op een link klikt en je krijgt een dergelijke melding. Irritatie is niet het gevoel dat je bij de gebruiker wilt opwekken dus werk deze foutmeldingen weg.

Verander je de naam van de URL? Voeg dan een 301 redirect toe en verwijs de oude naar de nieuwe pagina.

De 404 pagina is meestal een automatisch gegenereerde pagina. Om de irritatiefactor iets te verlagen kun je deze 404 pagina leuk opmaken om zo weer iets van een lach op het gezicht van de gebruiker te krijgen.

Check de Search Console voor meldingen van 404 pagina’s maar ook defecte anchors.

Regio & Taaltargeting

Google herkent aan de taal op je website en je .nl domeinnaam dat je website gericht is op de Nederlandse gebruiker.

Heb je op één domein een website gericht op verschillende doelgroepen uit verschillende landen en verschillende talen?

Zorg voor een juiste Href tagging en check wederom de Search Console om te achterhalen of alles goed is ingericht.

Maak gebruik van een sitemap in XML formaat

Zorg dat nieuwe pagina’s dynamisch in je sitemap worden geladen. Upload deze naar de Search Console voor een verbeterde gebruikerservaring.

Jij bent de specialist in je niche

Schrijf artikelen over onderwerpen waar je veel verstand van hebt.

Gebruik de belangrijke trefwoorden die je klanten gebruiken om op te zoeken.

Focus niet op één woord maar behandel onderwerpen met meerdere zoekwoorden.

Toon je expertise en creëer kwalitatief goede content

Zorg dat je blogt over onderwerpen waar je veel verstand van hebt en biedt antwoord op de problemen waar je klanten naar op zoek zijn.

Dat is het belangrijkst.

Content inhoudelijk moet je sterk zijn. Pas onderstaande SEO tips toe om ook te werken aan het vertrouwen van je blogposts.

Juiste pagina titels

Niet te lang of te kort. Vergeet hier niet een belangrijk keyword in toe te voegen

Descriptiontags

Zorg dat de descriptiontag niet ontbreekt of dubbel voorkomt. Uiteraard bevat deze ook een belangrijk trefwoord waar je op de betreffende pagina over schrijft en waar je op gevonden wilt worden. Zorg dat de gehele beschrijving geïndexeerd wordt. Gebruik tekst die een klik op de link uitlokt. Verleid de gebruiker om op de link in de zoekmachine te klikken.

301-Redirects aanmaken om oude URL’s te routeren

Verander je de naam van een URL? Geef middels een 301 redirect aan waar de nieuwe pagina staat.

Pretty URL’s zijn korte en beschrijvende URL’s

Korte, krachtige en leesbare urls maken gebruikers snel duidelijk wat voor content ze op de betreffende pagina kunnen vinden.

Produceer unieke content

Copy pasten is verboden. Investeer tijd energie en zet je vakmanschap aan het werk.

Beantwoord uitgebreid vragen van klanten in een goede FAQ.

Omschrijf oplossingen voor problemen in je blogs.

Voeg unieke afbeeldingen toe.

Schrijf in een plezierig te lezen taal.

Vermijd moeilijke woorden.

Keep it simple.

Gebruik de heading (H1, H2, H3)

De hiërarchie van de content.

Gebruik op één pagina maximaal één H1.

Ik herhaal

Gebruik op één pagina maximaal één H1.

Alle volgende headers zijn een H2.

Diep je een onderwerp nog verder uit? H3 enzovoort.

In de headers gebruik je trefwoorden waarvoor je de pagina optimaliseert.

Bulletlists

  • Bulletlijstjes zijn gemakkelijk te scannen en dus te lezen.
  • Gemakkelijk is goed.
  • Bulletlists zijn dus goed.

Het breekt alinea’s op en de informatie is zo gemakkelijker op te nemen.

Quotes

Wissel de content af met korte alinea’s, een afbeelding, een opsomming en dus ook quotes.

Dit zorgt ervoor dat je de aandacht van de gebruiker langer vasthoudt en deze gemotiveerd blijft om door te lezen.

Lekker heh, zo’n quote op deze plek in het artikel met SEO tips?

Afbeeldingen met trefwoorden

De bestandsnaam van die mooie foto heeft wellicht een numerieke naam.

Verander de bestandsnaam in een naam met het belangrijkste trefwoord.

Meerdere afbeeldingen? Gebruik dan varianten en synoniemen zoals je ook in de H2’s gebruikt.

Interne linkbuilding

Spin een web waarbij de geld genererende pagina’s (productpagina’s) de centrale hub vormen waar de meeste links op uitkomen. Dit werkt als een hele belangrijke en sterke signaalfunctie voor Google.

interne linkbuilding

Interne linkbuilding enorm belangrijk voor SEO

Activeer de zoekfunctie

Heb je een breed en/ of diep assortiment of gewoon veel content? Een zoekfunctie versimpelt het gebruik van je website. Hier kun je later ook weer trefwoorden uithalen die je inspiratie geven om je website mee te optimaliseren

Multimedia toevoegen aan je website

Video, presentaties, podcasts. Het zijn middelen om de gebruiker langer op je website te houden. Hoe langer de gebruiker op je website is des te beter je wordt gewaardeerd is de redenatie. Recycle je content. Je hebt veel tijd gestoken in het schrijven van een goede blogpost. Dit vormt de basis om de content relatief snel om te bouwen naar een powerpoint die je op slideshare post en op je website publiceert. Of de content vormt de basis van een script van een ‘how to video’.

Ontwikkel handige online tools

Ben je boekhouder? Ontwikkel een rekentooltje. Ben je een IT security bedrijf? Ontwikkel een tool waarmee je de security van een systeem kan checken. Als het een tool met toegevoegde waarde is voor jouw doelgroep dan komen ze graag vaker terug om hier gebruik van te maken.

Engagement

Click true rate, bouncerate, time on page, aantal woorden, aantal reacties onder blogpost, social shares.

Hoe lang blijf jij op een webpagina hangen als de content niet aansluit bij je zoekopdracht? Niet of nauwelijks toch? De engagement is voor Google dus een indicatie of de content van goede kwaliteit is of niet. Blijf je lang hangen op een web pagina dan vermoed Google dat als je de tijd neemt om de inhoud echt te lezen je dus tevreden bent over het resultaat dat ze je hebben voorgeschoteld.

Social sharing buttons

Als iemand jouw blog deelt dan zegt die persoon eigenlijk dat dit waardevolle content is. Maak het gebruikers gemakkelijk om content te delen.

Online marketing toepassen

Stop met linkbuilding, start met online marketing.

Inkomende links zijn belangrijk. Je kunt er om gaan vragen. Je kunt ook zulke goede content ontwikkelen dat men maar al te graag een link naar je website plaatst. Dat is online marketing.

Page authority

Verhoog het aantal inkomende links van websites die bekend staan als autoriteit in de eigen niche.

Lokale autoriteit opbouwen

Verhoog het aantal inkomende links van regionale websites en directories.

Hoeveel unieke IP’s, (sub)domeinen linken naar jouw website?

Beveilig je website middels een SSL certificaat (https)

Dit zorgt ervoor dat de overdracht van gegevens veilig verloopt. Denk aan het invullen van een contact fomulier. Maar ook dat systemen van derden die via jouw website worden aangeroepen over een veilige verbinding plaatsvinden.

Algemene voorwaarden, Privacy statement

Vermeld in de socket een link naar de algemene voorwaarden en je privacy statement en laat zien dat je je best doet om klantgegevens en dus de privacy te beschermen.

Certificeringen, erkenningen, partnerships

Ben je register accountant? Vermeld het logo op je website. Lever je producten met Bovag garanties? Geef het zegel van de Bovag een prominente plaats op je website.

Aansprekende online marketing bedrijven

Je kunt vragen of iemand een link naar jouw website op het eigen domein wil plaatsen. Maar wat echt goed werkt is dat jij zulke goede content ontwikkelt dat men zonder te vragen de link plaatst. Dit doe je door aansprekende marketing te bedrijven.

Deel links met belangrijke partners.

Maak een pagina aan en zet daar je belangrijkste partners op met een stukje begeleidende tekst, logo en link.

Vraag hen hetzelfde te doen.

Social footprint

Hoeveel volgers, likes, followers, fans heb je? Hoe groter je bereik is des te vaker je content wordt gedeeld. En je meer inkomende links kunt genereren.

Nieuws en blogs (online PR)

Richt je of op lokale media en sponsoring als je regionaal je positie wilt verstevigen. Of juist op bloggers en gespecialiseerde media als je in je beroepsveld naam wilt maken. Meld je bedrijf, vestiging of merk aan bij Google Mijn Bedrijf en andere lokale gidsen.

Blijf op de hoogte van grote SEO veranderingen.

Google voert tientallen updates van hen zoekmachine algoritme door. Sommige kondigen ze aan. Sommige niet.

De ene keer zijn ze heel helder in wat ze belangrijk vinden om de ene website hoger in de zoekmachine te vertonen. Soms helemaal niet.

Betrouwbare SEO nieuwsbronnen

SEO experts inhuren

Besteed je liever de SEO uit aan een expert?

Neem contact op met Remix Marketing.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden?

Wil je zoekmachine optimalisatie uitbesteden of een incompany SEO training voor communicatie professionals laten organiseren? Remix Marketing helpt hier graag bij.