SEO expert inhuren (in 4 simpele stappen)

seo expert inhuren

Een SEO expert inhuren doe je zo

Je wilt een SEO specialist inhuren voor eenmalig project of maandelijkse ondersteuning om de vindbaarheid van je website in zoekmachines te vergroten?

Uiteraard kun je onze SEO expert inhuren.

We vertellen je graag eerst hoe je de beste SEO specialist voor jouw organisatie interviewt, selecteert en inhuurt. Zodat je geen geld over de balk smijt door de SEO aan een beunhaas uit te besteden.

In 4 eenvoudige stappen een SEO specialist inhuren

  1. Nodig een SEO specialist uit voor een gesprek
  2. Controleer referenties
  3. Besteed een SEO audit aan de specialist uit
  4. Bepaal of je de SEO expert voor een langere tijd inhuurt

1. Plan een gesprek met de seo expert

seo specialist

Je hebt via Google gezocht naar SEO specialisten (zo heb je mij waarschijnlijk ook gevonden).

Plan een gesprek met de seo specialist in waarvan je denkt dat deze betrouwbaar overkomt. Tijdens het gesprek adviseer ik je om op de volgende signalen te letten:

Focust de SEO expert zich alleen op de pageranking van zoektermen? Of denkt hij (of zij) met je mee over de wijze waarop je de business in het algemeen kan verbeteren?

Hoe je controleert of hij oprecht in jou en je onderneming geïnteresseerd is?

Let op vragen van de SEO specialist als:

  • Welke kenmerken heeft jouw klant?
  • Hoe vinden ze je website nu?
  • Hoe ziet je verdienmodel eruit?
  • Hoe kan SEO hier een bijdrage aan leveren?
  • Wat zijn je doelstellingen (die je met SEO wilt behalen)?
  • Welke vragen stellen klanten in het aankoopproces?
  • Welke advertentiekanalen zet je nog meer in? (offline, social media, search advertenties)
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wat doen ze online (en/ of offline) goed?
  • Wat maakt jouw bedrijf, product of service uniek en waardevol voor jouw klanten?

Stel zelf de volgende vragen aan de SEO specialist

Je wilt natuurlijk niet alleen maar zelf aan het woord zijn dus je moet ook inhoudelijk sterke vragen stellen die je later kunt fact checken. Denk aan vragen zoals:

Welk SEO gerelateerde problemen zie je veel voorbij komen?

Hoe los jij dit op?

Welk SEO probleem viel meteen op aan onze website?

Wat zou je ons adviseren?

Na het gesprek kun je aan de hand van de antwoorden bij Google checken of ze conform de webmaster richtlijnen antwoord hebben gegeven.

Controleer referenties

Een ervaren SEO specialist heeft voor meerdere klanten gewerkt. Kan jouw kandidaat namen noemen van klanten waarmee hij of zij heeft samengewerkt? Mag je deze benaderen? Hoe was hen ervaring? Kon de SEO expert goed samenwerken met andere teamleden? Zoals copywriters, marketeers, UX designers of web developers?

Je wilt een SEO specialist die waarde kan toevoegen, waarmee je experimenten kunt uitvoeren en waarvan je kunt leren. Iemand die oprecht begaan is met je business.

Een goede zoekmachine specialist wilt je helpen te begrijpen hoe zoekmachines werken zodat SEO een vast onderdeel van je online marketingproces wordt.

Vraag om een SEO audit van je website

Laat de SEO professional die je op het oog hebt eerst een audit van je website maken (hier moet je uiteraard voor betalen maar je zit dan nog niet vast aan bijvoorbeeld een jaarcontract).

Geef beperkt toegang tot verschillende databronnen zoals Google Search Console en Google Analytics. Geef voldoende rechten om analyses te kunnen maken maar zorg ervoor dat er geen aanpassingen doorgevoerd kunnen worden.

Laat een prioriteitenlijst met verbeterpunten opstellen waarvan de specialist denkt dat qua techniek, content en linkstructuur aan de website verbeterd moet worden.

seo audit

De SEO audit hoeft geen vuistdik rapport te zijn. Het moet beknopt en kernachtig de volgende zaken opsommen:

  • SEO probleembeschrijving
  • De aanbeveling
  • Schatting van de kosten om het op te lossen (tijd, geld en/ of resources)
  • Schatting van de mogelijke impact op de business
  • Hoe het optimalisatie proces eruit ziet
  • Op welke KPI’s er gestuurd wordt
  • Wat te doen als zaken niet uitpakken zoals vooraf bedacht is

KPI voorbeelden: een verbetering van de ranking van de website zodat er meer verkeer, conversies en klanten uit voortkomen. Het kan ook een positieve impact op de back-end van de website hebben. Waardoor de codestructuur verbeterd en je in de nabije toekomst flexibeler bent in het aanpassen van veranderingen.

De SEO moet met web developers kunnen schakelen om erachter te komen welke technische beperkingen of uitdagingen er mogelijk in de weg staan of overkomen moet worden. Zorg dat deze beschikbaar zijn om de specialist te woord te staan.

Bij een technische SEO audit wordt oa gekeken naar

  • Interne linkstructuur
  • Crawlability van de website
  • Eventuele URL parameters
  • Server connectiviteit en beschikbaarheid
  • Foutcodes

Als aangegeven wordt dat er een duplicated content probleem is vraag dan om welke specifieke url’s tegen elkaar opboksen voor dezelfde trefwoorden.

Of laat ze uitleggen dat het gaat om de algehele gezondheid van de website en groei op de lange termijn. Er bestaat nl heel veel duplicated content op websites en dit hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Bij een content audit in relatie tot SEO wordt oa gekeken naar

Een content audit begint met een trefwoordonderzoek. Een trefwoordonderzoek wordt onderverdeeld in verschillende categorieën. Vaak zoiets als:

Branded zoektermen: termen die de naam van je website of bedrijfsnaam bevatten. Je website moet op deze termen erg eenvoudig gevonden worden.

  • Wat ziet de gebruiker als ze op deze termen zoeken?
  • Wat moet er aangepast worden om een betere beleving voor de gebruiker te creëren?

Non-branded zoektermen: termen die vaak gerelateerd zijn aan de producten of diensten die je verkoopt.

De SEO specialist zal een voorstel doen voor trefwoorden en zoekopdrachten die aansluiten bij jouw business. Bij twijfel zal men met jou als opdrachtgever de zoekintentie achter een bepaalde zoekopdracht willen valideren. Of de zoekopdracht wel relevant is voor jouw business. Ook zal inzicht in wat je concurrenten doen en waarom ze dat doen worden gegeven.

Wellicht maken je concurrenten gebruik van goede klantbeoordelingen en inspirerende content dat graag gedeeld wordt of ze hebben een betrouwbare website met goede tooling gebouwd.

Aanbevelingen die voor non-branded zoekopdrachten gedaan moeten worden zijn zaken zoals:

Up-date verouderde content die goed ranken, navigatie is zwak en moet vereenvoudigd worden, paginatitels zijn nutteloos of de pagina is niet mobielvriendelijk. Zorg dat de beste content beter gevonden wordt door de interne linkstructuur te verbeteren. Genereer buzz door goede content beter te promoten via social media of email marketing.

Aanbevelingen moeten geprioriteerd worden. Welke verbeteringen kosten het minste en leveren het meeste op.

De belangrijkste aanbeveling als je een SEO expert gaat inhuren

De SEO specialist kan de beste aanbevelingen doen en voor jou ideeën genereren maar als je hier vervolgens niets mee doet of er niet klaar voor bent om er wat mee te doen dan is het verstandiger om te wachten met zoekmachine optimalisatie totdat je hier wel klaar voor bent.

Vrijblijvend een kop koffie met onze SEO specialist drinken?

Graag neem ik vrijblijvend jouw ambities en uitdagingen door en wat mijn SEO ervaringen zijn. Om er zo achter te komen of er aanknopingspunten zijn om samen te werken.

Bel 071-7370277