ActiveCampaign is een van de minder bekende e-mailmarketing software. Dit is zonde. Dit programma is namelijk goedkoop, compleet en gebruiksvriendelijk. Kleinere bedrijven, die geen enorm budget hebben, zullen gecharmeerd zijn van de lage kosten. In deze blog zal ik zowel wat van de functies als van de voor- en nadelen van deze e-mailmarketing software toelichten.

ActiveCampaign dashbord & contacten

Het eerste wat opvalt als je ActiveCampaign opent is een dashboard dat je naar wens kunt configureren. Dit dashboard geeft duidelijk overzicht van de belangrijkste campagnestatistieken en biedt shortcuts naar zelfgekozen functies.

Het is meteen duidelijk dat de e-mail software meer doet dan puur de contacten in een lijst te zetten. Zo kunnen handelingen van de contacten door middel van cookies nauwkeurig in de gaten gehouden worden. Je kan zo per contact precies zien op welke links ze hebben geklikt (zowel in je emails als op je website). Ook kan je zien welke pagina’s zijn bekeken op je website en of/hoe vaak je e-mails zijn geopend. Hierdoor kan je precies vaststellen welke contacten er veel bezig zijn met jouw bedrijf en welke pagina’s ze bezoeken. Deze extra informatie kan je gebruiken bij het verkopen van je product of dienst.

Ook is er binnen de duurdere pakketten een optie om aan bepaalde handelingen een score te hangen.  Met deze score wordt bedoeld dat de contacten punten krijgen per pagina die ze bezoeken, namelijk als ze op bepaalde links klikken of als ze e-mails openen. Vervolgens kan je instellen dat je bij een bepaalde score een notificatie krijgt van ActiveCampaign om contact met de klant op te nemen. Het programma zet het hierna automatisch in je To-Do list op het dashboard.

activecampaign

Verschillende soorten email marketingcampagnes bouwen

Als we kijken naar de mogelijkheden die de software biedt op het gebied van e-mailmarketing wordt het snel duidelijk dat de opties ruim zijn. Een paar voorbeelden:

  • Standaard nieuwsbrieven
    Handmatig en periodiek een mooi opgemaakte e-mail sturen naar een lijst met contacten.
  • Geautomatiseerde e-mails
    Deze e-mails worden verzonden en worden getriggerd door bepaalde evenementen, bijvoorbeeld een verjaardag, winkelwagentje dat niet is afgerekend, je een bepaalde tijd niet op de site bent geweest of je juist heel actief op de site bent. Je hebt de keuze om een standaard e-mail template te gebruiken, maar je kunt ook zelf een layout voor je nieuwsbrief ontwerpen.
  • Split testing
    Dit is een techniek waarbij je je contacten verdeeld in twee random groepen en beide helften een andere e-mail stuurt. Door vervolgens de resultaten met elkaar te vergelijken kan je erachter komen welke e-mail/stijl beter werkt.

Het maken van een email template is beperkt en niet gebruiksvriendelijk

De template builder heeft beperkte mogelijkheden. Daarnaast is het niet intuïtief in gebruik. Zeker als je nog weinig ervaring hebt met ActiveCampaign is het niet heel makkelijk om deze tool in de vingers te krijgen. Sommige ‘eenvoudige’ handelingen kosten redelijk veel moeite. Het is daarbij lastig zoeken waar de functie staat die jij wilt. De lay-out wordt door het verslepen van blokken soms op de verkeerde manier ingeschaald. Hier kan je in de meestal op omslachtige wijze wel omheen werken. Toch is deze template builder minder fijn in vergelijking met andere programma’s als Mailplus en MailChimp.

Gratis email templates een plus

Hoewel het gebruik allesbehalve makkelijk is en meer tijd kost dan nodig, worden deze minpunten deels goedgemaakt door een brede selectie aan templates die je gratis kunt gebruiken en desgewenst ook kunt aanpassen. Hierdoor zullen ze beter bij je eigen huisstijl passen en hoef je dus minder gebruik te maken van de email template builder.

De automation functie is misschien nog wel de mooiste functie van het programma.

Automations voor beginnende en gevorderde e-mail marketeers

Naast een “standaard” e-mailcampagne is het ook mogelijk om een marketing automation, ook wel drip marketingcampagne, in te stellen. Je kunt dit zien als een tijdlijn met verschillende e-mails, berichten, sms’jes en vele andere acties.

Wanneer iemand wordt toegevoegd aan een automation begint die persoon aan het begin van de tijdlijn. Hierna doorloopt men op een door jouw aangegeven tempo de reeks acties. De automation functie is misschien nog wel de mooiste functie van het programma.

Er zijn ongeveer 30 verschillende functies die ervoor zorgen dat je heel gedetailleerd kunt bepalen in welk tempo je contact door je automation gaat. Hiermee kun je tags aan je contact toevoegen of weghalen en jezelf op verschillende manieren een berichtje sturen als een contact op een bepaald punt in je automation is gekomen. Je kunt de stroom contacten via verschillende manieren laten splitsen in aparte takken van je automation. Verder kun je wanneer een contact aan bepaalde voorwaarden voldoet (denk aan de eerder besproken punten en tags die je een contact kan geven) je contact naar een bepaalde plek in de automation laten springen of uit de automation halen.

Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat als je deze talloze opties met elkaar verbindt het mogelijk is om enorme ‘spinnenwebben’ van automations te maken. Dit zorgt ervoor dat je je contacten hele specifieke en goed getimede informatie aan kunt bieden. Hierdoor maak je de kans zo groot mogelijk dat je contact daadwerkelijk klant wordt of blijft, omdat je de contacten heel gericht door het verkoopproces heen kan loodsen. Het geeft je de mogelijkheid om je eigen content op een gerichte manier her te gebruiken en optimaal te laten renderen. Zo maak je de kans zo groot mogelijk dat je door dat ene blogbericht of die oude nieuwsbrief toch nog een paar klanten binnenhaalt.

Inschrijfformulieren maken is vrij basic

Ook geeft ActiveCampaign je de mogelijkheid om formulieren te maken, bijvoorbeeld contact- of inschrijfformulieren voor nieuwsbrieven of automations. Helaas maakt deze functie gebruik van dezelfde template builder als bij de campagnes. Het is dus onnodig moeilijk om iets moois te maken. Ook is deze functie is helemaal uitgekleed bij de minder dure pakketten. Je bent daarom heel erg beperkt bent in je mogelijkheden als je de Light-versie gebruikt.

Support is snel en deskundig

Tot slot wil ik de support benoemen. Er zijn verschillende mogelijkheden om hulp te vragen tijdens het werken met ActiveCampaign: een chatfunctie met medewerkers, een forum voor alle gebruikers, hulp via de mail en nog veel meer. Over het algemeen worden vragen snel en deskundig beantwoord. Wanneer je tegen dingen aanloopt wordt je dus snel weer op weg geholpen.

ActiveCampaign VS. MailChimp

Er zijn natuurlijk talloze mogelijke e-mailsystemen die ik kan vergelijken met ActiveCampaign. Ik heb echter voor MailChimp gekozen,  omdat het een van de meest gebruikte en gangbare e-mailmarketing systemen is. Voor veel mensen zijn deze twee systemen een afweging. Daarom zal ik even kort toelichten wat de pro’s en con’s van beide systemen zijn.

Prijs

Kijkend naar de prijs is MailChimp gemakkelijker om in te stappen. Het programma heeft namelijk een gratis pakket dat mensen de basisfuncties laat gebruiken. Als je nog niet zeker weet in welke mate je e-mailmarketing wilt gebruiken, ofwel dat je echt bij de basis wilt blijven, kan je bij MailChimp gratis de proef op de som nemen. Bij ActiveCampaign kost de meest goedkope optie 9 euro per maand.  Ook kun je bij MailChimp een los tegoed kopen, zodat je zonder abonnement toch gebruik kunt maken van het programma. De betaalde variant van MailChimp is over het algemeen gezien wat goedkoper dan ActiveCampaign.

MailChimp heeft minder opties

Kijkend naar de inhoud, het gebruik en de mogelijkheden van de twee programma’s, denk ik dat weinig toelichting vereist dat MailChimp minder mogelijkheden heeft dan ActiveCampaign. Wel is ActiveCampaign iets gemakkelijker qua gebruik. Als je de basis van het werken met een e-mailprogramma een beetje onder de knie hebt, loop je bij MailChimp sneller tegen beperkingen aan in het gebruik dan bij ActiveCampaign.

Wat kost ActiveCampaign?

De kosten van ActiveCampaign zijn afhankelijk van meerdere zaken. Om te beginnen hangt de prijs af van de keuze van het pakket. Zo zijn er 4 pakketten waaruit je kan kiezen: Light, Plus Professional en Enterprise. De pakketten lopen op in mogelijkheden. Ieder pakket heeft dus het aantal functies van de goedkopere optie, plus een aantal extra. Daarnaast neemt het aantal mogelijke gebruikers per pakket toe (3, 25, 50, onbeperkt). Het tweede aspect waar de prijs mee samenhangt is het aantal contacten dat je hebt. Dit kan je aangeven op de prijspagina. Op deze wijze wordt je pakketprijs berekend.

Het meest goedkope pakket is 9 dollar per maand. De prijs kun je op laten lopen tot meerdere honderden euro’s per maand.

Het programma biedt klanten ook een gratis proefperiode aan om uit te proberen of het systeem iets voor hun is. Let wel op: Veel van de functies die in de trail mogelijk zijn zitten niet in het goedkoopste pakket. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde dingen die je maakt tijdens de trail niet meer beschikbaar zijn als deze is afgelopen.

Conclusie

ActiveCampaign is een goed, betaalbaar en volledig e-mail marketingprogramma dat zeker aan te raden is voor het MKB. Zoals elk programma heeft het ook minpunten, zoals de campaignbuilder en bepaalde functiebeperkingen voor goedkopere pakketten. Dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door de goede support, de overzichtelijke indeling en de gebruiksvriendelijkheid van ActiveCampaign.

+ Uitgebreide Automation

+ Goedkoop

+ Goede support

– Beperkte formulieren

– Template builder niet gebruiksvriendelijk

Meer weten over e-mailmarketing of ActiveCampaign? Neem contact met ons op. We helpen je graag!