reputatie optimalisatie

Onthoud als je met zoekmachine optimalisatie (SEO) begint. Optimaliseer je website voor gebruikers en niet voor Google bots. Hoe beter de kwaliteit van het zoekresultaat is, des te hoger de tevredenheid bij de gebruiker zal zijn. Tevredenheid zorgt voor loyaliteit en zo blijft Google de populairste zoekmachine. Wellicht heb je de basis SEO richtlijnen opgevolgd en relevante content ontwikkeld en wordt het tijd om aan je reputatie te werken. Ben jij de expert, autoriteit in jouw vakgebied en een betrouwbare partner waarop klanten kunnen rekenen?

Google E-A-T

Google Eat is niet een nieuwe restaurantbezorgdienst. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness. Als jij een probleem hebt en naar een oplossing zoekt dan wil je er op kunnen vertrouwen dat de zoekresultaten die Google je voorschotelt relevant en betrouwbaar zijn.

  • Belangrijk als je bijvoorbeeld wilt weten hoe je een kartonnen doos het best opvouwt.
  • Welke zaklamp het beste is voor op de camping of tijdens je solo survival trip in het Qinling-gebergte
  • Wat nou als je wilt weten of je een sok in de broodrooster kunt stoppen?
  • Welk beleggingsproduct is het beste voor mijn pensioen?
  • Kun je accuzuur beter met cola of met sinas drinken?

Als de kwaliteitscheckers van Google je website/ webpagina evalueren dan doen ze dat aan de hand van de Google content kwaliteitsrichtlijnen. Die beoordelen je website en webpagina’s op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

YMYL (Your Money or Your Life)

Google kan het zich niet veroorloven dat een website bovenaan staat die je aanspoort accuzuur te drinken. Of chloor te gebruiken als medicijn. Als websites informatie bevatten die potentiële invloed hebben op de toekomstige gezondheid, financieel vermogen of het geluk van de gebruiker dan is YMYL (Your Money or Your Life), de kwaliteitsrating voor content die bepaalt of informatie correct is, van toepassing.

Voor YMLF pagina’s is het uitermate belangrijk dat respectabele informatiebronnen bovenaan staan. Als Google webpagina’s indexeert dan zoeken de algoritmes en kwaliteitscheckers naar signalen (op de website zelf maar ook elders op het internet) die aangeven dat het bedrijf een uitmuntende reputatie heeft. Google wil daarom graag weten wie de content heeft geschreven en wat zijn of haar reputatie en ervaring is. Vooral in het geval van YMYL content.

 

YMYL your money your life

Wanneer val je in de YMYL categorie?

Google heeft vijf gebieden gedefinieerd die in deze categorie vallen:

Medische informatie

Websites die schrijven over gezondheid, aandoeningen en voedingssupplementen.

Juridische informatie

Google beschouwt alle informatie mbt juridische aangelegenheden als YMYL content.

Webshops en Financiële transacties

Elke website en webshop die bestellingen en betaalinformatie verwerkt. Ja, ook jouw webshop!

Financiële informatie

Bevat jouw website informatie op het gebied van investeringen, pensioenen, hypotheken, verzekeren en soortgelijke topics dan val je ook in deze YMYL categorie.

Overig

Bevat je website informatie die consequenties heeft voor het geluk, welzijn of financiële gezondheid van je lezers dan kun je ook een YMYL rating verwachten.

Als je website zich in de YMYL categorie bevind dan liggen de kwaliteitsstandaarden hoger dan andere informatiecategorieën en is het belang van E-A-T, terecht, nog urgenter.

Hoe kun jij je E-A-T verhogen?

Stel je voor dat je auto een probleem heeft en je rijdt een straat in waar twee garages zijn gevestigd. Je werpt een blik op het ene bedrijf en ziet een ‘aangesloten bij de Bovag bordje’, medewerkers hebben nette overalls aan, dragen handschoenen tijdens het werk en de garage ziet eruit als dat van een Formule-1 team. Georganiseerd, netjes, professioneel. Als je naar binnen loopt word je vriendelijk aangesproken en hoor je een klant ‘bedankt voor de service!’ zeggen. Voor de andere garage staat een vat olie te lekken, hangt het bord met de bedrijfsnaam scheef en zie je een klant schreeuwen: ‘oplichters!’

Een tikkeltje overdreven maar wat offline geldt, geldt ook online. Je zoekt (onbewust) naar signalen die aangeven of je dit bedrijf en/ of persoon kunt vertrouwen. Je wilt namelijk geen kat in de zak kopen en geld verliezen of je gezondheid op het spel zetten.

Enkele voorbeelden om je Google E-A-T te verbeteren:

  • Maak een uitgebreide ‘over ons’ en ‘Contact’ -pagina.
  • Maak een klantenservicepagina en FAQ pagina aan (een must als je een webshop hebt).
  • Zorg dat je website mobielvriendelijk is.
  • Zorg dat je bekend bent bij openbare, onafhankelijke bronnen (Wikipedia, instituten, certificering, erkenningen).
  • Verzamel onafhankelijke klantreviews. Als je veel of alleen maar slechte reviews ontvangt dan heeft dat effect op je reputatie.
  • Schrijf inhoudelijk sterke artikelen relevant voor jouw business. Ga diep in op het onderwerp en ondersteun het eventueel met gerelateerde artikelen.
  • Dump flinterdunne blogs en artikelen met weinig inhoud. Voeg meerdere blogs samen als ze tezamen wel een complete topic behandelen.
  • Draag bij en help mensen op fora en in comments op berichten in jouw vakgebied
  • Houd je website fris en sprankelend. Voeg regelmatig nieuwe informatie toe en pas bestaande informatie aan als dat nodig is. Als ik ergens op mijn marketingblog heb staan dat Hyves hét social mediakanaal van nu is dan maak ik mijzelf niet geloofwaardig.
  • Personal branding: Schrijf gastblogs, doe mee aan podcasts, geef presentaties, schrijf voor een lokale krant of branche gerelateerd magazine en zorg dat anderen jou als expert bestempelen
  • Investeer in marketing en zorg voor meer naamsbekendheid
  • Deel content via social media. Hoe meer je content wordt gedeeld en geliked hoe beter. Dit kan in het geval van gortdroge b2b informatie nog weleens een uitdaging zijn. Heb je een website in een niche dan hoef jij je over het aantal likes geen zorgen te maken.
  • Laat bezoekers vaker terugkomen met behulp van email marketing
  • Verrijk kwalitatief goede blogs met animaties, infographics en/ of video’s
  • ‘Own your topic en focus’ Elke vraag die een bezoeker maar kan hebben ga jij beantwoorden en overtref je door vragen te beantwoorden waar ze zelf nog niet over hebben nagedacht.
  • Vermeld bronnen en referenties waar jij je conclusies aan verbind
  • Vermeld een auteur bij blogs en link naar de bio en zorg dat deze vindbaar is voor zoekmachines.
  • Sta je bekend als een receptenwebsite ga dan geen blogs schrijven over hypotheken.
  • Win respectabele onderscheidingen zoals een nobelprijs :-p

 

zoekmachine optimalisatie

Obsessie om bovenaan in Google te komen

Veel klanten (en sommige SEO experts) willen zo graag bovenaan in Google staan dat ze doorslaan met het optimaliseren van de website. Wellicht ben je al in de verleiding gekomen om trucjes toe te passen. Trucjes die Google kan zien als spammen en hier kun je strafpunten voor krijgen. Wat ertoe kan leiden dat je juist zakt ipv stijgt in de rankings. Of nog erger, helemaal niet meer zichtbaar bent in de zoekmachine.

Houd je daarom altijd aan de richtlijnen en vergeet alle trucjes. Stop met zoekmachine optimalisatie. Denk liever na over hoe je voor je gebruikers en klanten waardevol kan zijn. Zorg voor meer naamsbekendheid en werk aan je reputatie.

Heb je geen idee waar je met SEO moet beginnen of wil je vrijblijvend advies over de wijze waarop jij je website kunt verbeteren? Neem contact op en ik help je graag verder.