personaliseer marketingmix

Dankzij het internet is de elasticiteit van de marketingmix enorm toegenomen. Dit zorgt voor kansen om je doelgroep persoonlijker te bedienen. Ontwikkel een lean & mean marketingmix om in een veranderende markt relevant te blijven.

marketingmix

De 4 P’s van de marketingmix. Wie kent ze niet. Er zijn vele varianten die refereren aan dit marketingmodel. Sommige vullen de 4 P’s aan, waar anderen beweren dat het 4P-model verouderd is. Deze marketingmix zou niet meer passen in een tijd waar klantbeleving customer experience genoemd wordt en de relatie met de klant tot customer journey is gedoopt.

Welke 4p’s zijn er in de marketingmix?

  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie

Welke P’s zijn er nog meer?

  1. Presentatie (Promotie)
  2. Personeel (Plaats, Promotie)
  3. Packaging (Promotie)
  4. Periferie (Plaats)
  5. Partners (Plaats)
  6. Physical Evidence (Product, promotie)
  7. Proces (Product)

Er is geen one-size-fits-all marketingmix

Je moet de klant centraal zetten en niet de marketingmix

Ja, sorry hoor! Natuurlijk, de klant is het uitgangspunt.

Alleen als er veel vraag naar je product is en het aanbod schaars is het slim om iets aan je prijs te doen.

Nu gaat het er allereerst om hoe je het marketingmodel toepast.

Daarnaast geloof ik meer in het optimaliseren en verbeteren van het oude marketingmodel.

Ik zie namelijk minder in het bedenken van een compleet nieuw model met eigen terminologie, om hieraan vervolgens een acroniem te hangen en jezelf uiteindelijk marketing guru te noemen.

Ben je het niet met mij eens? Geen probleem, maar dan kun je beter stoppen met lezen en je tijd ergens anders besteden. Hieraan bijvoorbeeld.

De marketingmix lean & mean maken

Volgens het 4P-model kun je voor het optimaliseren van de marketingmix alleen aan de Prijs- en Promotieknop draaien (korte termijn).

De Product- en Plaatsknop zouden veel statischer zijn (lange termijn).

We leven alleen in het internettijdperk, waar we veel meer diensten aanbieden. Ook zijn veel ‘goederen’ gedigitaliseerd.

Bestond je marketingmix eerst uit atomen, nu heb ineens de beschikking over bits en bytes.

Je marketingmix verandert daarnaast van relatief statisch naar een bijna vloeibaar concept.

Bedrijven hebben nu de uitdaging om al die P’s te remixen tot een hit. Deze corporaties hebben voor elke P een aparte specialist of zelfs een aparte afdeling met eigen targets, agenda’s en visies.

Deze transitie van de oude marketingmix naar de nieuwe digitale marketingremix gaat gepaard met het omver schoppen van heilige huisjes.

Kleine bedrijven en start-ups kunnen zich overigens gemakkelijker focussen op wat belangrijk is. Men experimenteert met de belangrijkste marketinginstrumenten (de klassieke 4 P’s), met het internet als smeermiddel.

(An executive is) “a mixer of ingredients, who sometimes follows a recipe as he goes along, sometimes adapts a recipe to the ingredients immediately available, and sometimes experiments with or invents ingredients no one else has tried.”

James Culliton, Chefkok & Zakenman

De rol van Internet in de marketingmix

Het Internet Protocol (IP) is in de marketingmix revolutionair, omdat deze invloed kan hebben op elke P.

De fans van nog meer P’s in de marketingmix zouden het Internet Protocol het liefst een eigen P willen geven.

Is het misschien daarom niet goed om het Internet Protocol in de marketingmix de P van Personaliseer te geven?

Personaliseer je marketingmix

Hieronder vind je enkele eenvoudige en complexe voorbeelden waarbij personalisatie aan de marketingmix is toegevoegd:

  • Nike maakt schoenen die je via het web qua kleur, materiaal en stijl kunt customizen. (Product, Proces)
  • Je ontvangt van een webshop een email met in de aanhef je voornaam. (Promotie)
  • Een bedrijf doet jou een aanbieding, aangepast aan je profielgegevens op social media. (Promotie)
  • Uit webanalyse blijkt dat sommige advertentiekanalen klanten met een hogere omzetwaarde aanleveren. Je verschuift dan je budget naar deze kanalen. (Plaats, Partners)
  • Op Facebook komt een advertentie van de smartwatch langs die je net in een webshop hebt bekeken. (Promotie)
  • Je ontvangt via email 10% korting op een aankoop, omdat je een trouwe klant bent.
  • Je ontvangt een couponcode met 10% korting voor een product dat je een week eerder in de webshop hebt bekeken en in je winkelwagen hebt gedaan, maar waarvan je de bestelling niet hebt afgemaakt.
  • Je downloadt een whitepaper. Twee weken later bezoek je de productpagina van diezelfde firma. Een dag later staat er een uitnodiging voor een demo in je mailbox (Promotie, Prijs, Plaats)
  • De klant heeft bij het callcenter geklaagd over een e-commerce bestelling. In de winkel wordt de klantenkaart gescand. De medewerker vraagt vervolgens of het probleem is verholpen en geeft een mooie envelop met kortingsvoucher. Hij of zij bewondert namelijk de loyaliteit van de klant en wilt iets extra’s doen. (Plaats, Promotie, Personeel)

Welke voorbeelden kun jij voor je eigen bedrijf bedenken?

Remix de marketingmix

Een MKB bedrijf of start-up moet lean en mean de marketing bedrijven. Extra P’s maken het onnodig complex.

Vraag je je bij elke van de 4 P’s af wat je kunt doen om deze voor de klant te personaliseren?

Belangrijk is nu allereerst om meer samenhang in de marketingmix te creëren.

Daarnaast moet je de klantbeleving (‘ik bedoel customer experience’) verhogen.

Ook dien je relatie met de klant gezond te houden (Customer journey, loyaliteit, whatever).

Dit alles is erop gericht om de klantverwachtingen te overtreffen, met als ultiem doel de life time (value) van de klant te verhogen.

Het remixen van de marketing uitbesteden?

Heb je hulp nodig bij strategische marketingvraagstukken?

Wellicht kan Remix Marketing je helpen.

Wij bieden namelijk ondersteuning bij het formuleren van een marketing strategie en bij het optimaliseren van de marketingmix waarbij online marketing het hart vormt.