Richt jouw bedrijf zich op een bepaalde plaats, gemeente of regio? Dan wil je de lokale verbintenis inzetten om jouw herkenbaarheid te vergroten en je bedrijf of website te promoten.

Met een goed uitgedacht marketingplan kun je een intieme en persoonlijke sfeer creëren rondom jouw merk, bedrijfsnaam of de producten die jij lokaal verkoopt.
Zo kun je op een originele en authentieke manier lokaal reclame maken, een die mensen aanspreekt. Hier 15 manieren om je bedrijf te helpen om de lokale ster te worden!

Wat is jouw brandstory?

Mensen vinden het leuk om over de ontstaansgeschiedenis van jouw bedrijf te lezen.

lokaal reclame maken

Welke hobbels heb je overwonnen? Welke prestaties heb je geleverd? Zeker lokale familiebedrijven hebben veel te winnen op dit vlak.

Je kunt bijvoorbeeld oude foto’s delen, bijvoorbeeld van het pand en de straat waarin je bent gevestigd.

Maar: Is je oude website helaas offline en ben je alle foto’s kwijt?

Zoek dan in het Internet Archive of er nog oude screendumps van je websites zijn gemaakt en opgeslagen.

Veel kranten hebben oude edities gedigitaliseerd en online gepubliceerd. Spit deze archieven door. Wellicht heb je oude advertenties die nu gewoonweg komisch overkomen. Een andere optie is om je achterban te vragen of ze nog foto’s hebben van het pand of de straat.

Gebruik deze foto’s om jezelf kenbaar te maken als onderdeel van de stad of regio waarin je werkt. Laat het voelen als een traditie voor mensen in jouw doelgebied om bij jouw winkel hun spullen te kopen. Weet je nog die pizzaria waar iedereen uit je klas altijd heen ging als ze jarig waren? Precies dat gevoel.

Creëer lokale fans van je onderneming

Veel bedrijven stoppen heel veel geld in advertenties en marketing. Hoewel dit vaak zeker effectief is, kan je nooit zo goed je boodschap overbrengen als je fans dat doen. Een klant van je bedrijf die 1 keer op een verjaardag praat over je product is meer waard dan een dure advertentie. Zorg dus dat je op lokaal niveau fans maakt. Zorg dat je klanten over jouw praten en zo jouw producten voor je verkopen. Deze mensen noem je brand ambassadeurs. Om brand ambassadeurs te kweken moet je nadenken over een manier waarop je het praten over jouw merk generieke bezoekers stimuleert. Beloon deze personen met een bedankje als men over jouw praat of je berichten deelt.

Verspreid op social media foto’s van jouw plaats

Een manier om de aandacht te trekken is door op social media foto’s te delen van mooie stadsplaatjes. Voorbeelden hiervan zijn: herkenbare vergezichten, iconische gebouwen, idyllische achterafstraatjes die alleen de echte lokale inwoner kent.

reclame maken in rotterdam

Neem nou een mooi uitzicht over een gracht in Leiden, de Euromast of het standbeeld dat hiernaast tot de verbeelding spreekt. Om foto’s met een knipoog te maken kun je wellicht meer doen met iemand die speelgoed voor volwassen vrouwen in de regio Rotterdam verkoopt.

Het zou zo kunnen zijn dat je dan niet iedereen uit je doelgroep aanspreekt. Het kan ook dat men verder weg woont, maar wel graag bij jou komt shoppen. Toch helpt het wel om de klant dichtbij huis aan jou te verbinden.

Je komt op deze manier menselijk over. Je bouwt een persoonlijke band op met jouw klant door te laten zien dat je trots bent op jouw plaats. Dat is de klant namelijk ook.

Maak gebruik van video marketing

Video is zeer effectief en wordt op social media nog veel beter geconsumeerd dan foto’s.

Men denkt vaak onterecht dat video erg duur is. Dit is een misvatting.

Ja, het moet professioneel worden geschoten, de editing moet strak zijn, het geluid is onberispelijk en als het even kan zorg je ervoor dat er extra licht is om die grijze Hollandse sluier uit beeld weg te drijven.

Met een goede voorbereiding en hard werken kun je met gemak vijf tot tien korte bedrijfsvideo’s produceren. Het is wel belangrijk dat alle video’s dezelfde stijl hebben, om zo je merk een consistente uitstraling te geven.

Uiteraard schiet je de video’s met jouw stad op de achtergrond voor extra herkenbaarheid.

Zorg dat de plaatsnaam in de bio van je sociale mediaprofielen voorkomt

Je hebt niet veel ruimte in je bio, maar het is niet heel moeilijk om snel duidelijk te maken waar je bent gevestigd.

Met een goed uitgedacht marketingplan kun je een intieme en persoonlijke sfeer creëren rondom jouw merk, bedrijfsnaam of de producten die jij lokaal verkoopt.

Volg andere lokale ondernemers, journalisten of bekenden

Door op Instagram of Twitter te linken met lokale helden bouw je een netwerk op. Met dit netwerk wil je de interactie aangaan om zo hun volgers te bereiken. Dit is helemaal interessant als het mensen zijn die complementair zijn aan jouw business.

Like daarom de foto’s die ze posten, geef hier commentaar op en deel ze als ze het delen waard zijn.

Ze zijn zo namelijk ook geneigd om dat bij jou te doen.

Deze overtuigingstechniek heet reciprociteit. Als jij iets geeft, dan heeft de ontvanger de wens om iets terug te geven.

Zo wordt je langzaam maar zeker onderdeel van de lokale gemeenschap, omdat je steeds zichtbaarder en bekender wordt.

lokale seo

Gebruik op social media veel lokale en populaire hashtags

Als je een #hashtag gebruikt bij het posten van een foto weet je zeker dat deze onder ogen komt van de mensen die jij wilt bereiken.

Gebruik dan ook zo nodig een hashtag met de plaatsnaam erin zodra dit van toepassing is.

Wees niet zuinig met de hashtags. Des te meer hashtags je gebruikt, des te meer interactie je uitlokt.

Werk samen met andere lokale bedrijven om reclame te maken

Heb je een restaurant? Werk dan samen met andere restaurants. Ga je een keer uit eten bij een concurrent en is het lekker? Laat een positieve review achter en laat je achterban het weten. Je weet zelf ook dat locals niet elke week bij jou komen eten. Vertel ze daarom waar ze lekker kunnen eten. Men zal grote waarde hechten aan jouw oordeel. Je bent immers een vakman of vrouw.

Zoom in op relevant lokaal nieuws

Als er een lokaal evenement is waar veel over wordt gepraat en waar veel mensen heen gaan dan kun je dat aangrijpen om erover te berichten. Dit bericht is uiteraard in de context van het product dat jij verkoopt.

Een voorbeeld:

Tijdens de museumnacht in Leiden hadden we voor een bekende fietsenwinkel een foto gedeeld waarbij we iedereen veel plezier wensten met de museumnacht. We zeiden dat ze vooral met de fiets naar de stad moesten gaan en dat ze ‘s avonds wel goed verlicht over straat moesten gaan.

Je versterkt zo het lokale gevoel rondom jouw bedrijf.

Schrijf voor het lokale nieuwsblad

Lokale, wekelijkse nieuwsbladen zijn dol op gratis content. Wellicht kun je een nieuwsblad benaderen en ze beloven maandelijks een opiniestuk of leuke teksten aan te leveren.

  • Als fitnessschoolhouder kun je schrijven over gezonder leven.
  • Advocaten laten hun licht schijnen op spraakmakende en actuele zaken.
  • Heb je een restaurant dan deel jij je lekkerste recepten.
  • Een eigenaar van een kledingwinkel kan fashion trends spotten

Giveaways werken enorm goed ter promotie

Geef een klein cadeautje weg. Een goedkoop product, een grappige koffiemok of een t-shirt. Doe dit in ruil voor een share of een like.

Geef als restaurant eens een gratis etentje weg, bijvoorbeeld door je achterban te vragen wie ze uit hun naam een etentje voor twee gunnen. Mensen gaan automatisch vrienden of familie taggen en motiveren waarom ze diegene het etentje gunnen.

Een erg effectieve promotie tactic om in jouw plaats onder de aandacht te komen.

Zet vaste klanten op social media in het zonnetje

Heb je loyale klanten die jaar en dag bij je over de vloer komen?Spreek je waardering uit door een foto van hen te delen op Facebook of Instagram. Doe dit wel alleen met de explicite toestemming van de klant, want als ze er niet op zitten te wachten werkt het contraproductief.

Organiseer zelf lokale evenementen

Een manier om lokaal reclame te maken en verbintenis te zoeken is door een event te organiseren, namelijk bij jouw bedrijf, een vereniging of hotspot waar je doelgroep komt.

Kun je een bijdrage leveren aan een sociaal initiatief? Of kun je samen met andere ondernemers gezamelijk optrekken en samen een leuk event in elkaar draaien?

Maak dan een event aan op facebook. Als je het samen organiseert kun je ook samen de kosten delen en gezamelijk de promotie oppakken. De reuring komt dan van meerdere kanten. Hierdoor genereer je een groter bereik.

Op het evenement kun jij je profileren. Dit is je kans om de mensen aan je te binden.

Laat als bedrijf zien dat je trots bent op de stad

Als je in Den Haag of Rotterdam bent gevestigd is het redelijk eenvoudig om een foto van het personeel in een ADO- of Feyenoord-shirt te delen, bijvoorbeeld als de ploeg op het punt staan om een belangrijke wedstrijd te spelen. Maar niet elke stad in Nederland wordt in de Eredivisie door een voetbalclub vertegenwoordigd. Probeer daarom te appelleren aan lokale evenementen of steun bekende stadsgenoten op het moment dat ze nationaal in de belangstelling staan.

Maak je als ondernemer hard voor je stad

De gemeente besluit om subsidie stop te zetten voor een buurtinitiatief, vereniging of stichting. Spring in de bres en help een handje met financiële middelen of sponsor in de vorm van je product of dienst. Lokale media smullen van dit soort nieuws en geven je graag een podium om je verhaal te doen.

Als je dan ook nog enkele kernwaarden van je bedrijf weet te verweven met een dergelijke actie dan ben je helemaal spekkoper. Een link met je product of dienst is dan snel gemaakt. Het is heel normaal dat een tuinwinkel geeft om de lokale groenvoorziening. Of een webshop met sportartikelen om het wel en wee van een sportveldje in een kansarme wijk.

Hulp nodig met lokale marketing?

We helpen kleine en middelgrote bedrijven met de inzet van lokale marketing om reclame te maken. Neem met ons contact op als je advies wilt hebben.