Je hebt het vermoeden dat het rendement van je website wel wat beter kan.
En je hebt besloten een usability test van de website ten behoeve van het optimaliseren van de conversie op te gaan zetten. Het is de bedoeling dat je de gebruikers achter een computer zet, ze interviewt en ze door de website laat navigeren om met eigen ogen te zien waar ze (te) lang over moeten nadenken.
Of erger, dat je moet concluderen dat ze de gewenste actie helemaal niet kunnen voltooien en zelfs opgeven.
Gewapend met de kwalitatieve inzichten verkregen uit de usability test kun je de gebruikerservaring vervolgens verbeteren en zo de conversie optimaliseren.
Het conversie optimalisatie proces
- Doelstellingen conversie optimalisatie bepalen
- Usability test opzetten
- Briefing deelnemers
- Interview deelnemers afnemen
- Verwerking data en vertalen naar acties
Doelstellingen conversie optimalisatie
Na het kwalitatief onderzoek heb je antwoord op de volgende vragen
Oriënteren
Op welke sites oriënteert de bezoeker zich? (zoals concurrenten). En wordt de website van de klant gevonden? Wordt de klant in de overweging meegenomen en waarom wel/niet?
Informeren
Wat vindt de testpersoon van de website (home/LP)? Wat zouden ze willen veranderen? Kunnen ze alle info vinden die ze nodig hebben?
Converteren
Lukt het ze om hen doel te bereiken? Welke struikelblokken ondervinden ze?
Usability test proces
Welke stappen doorloopt het conversie optimalisatieproces
Selectie deelnemers van de usability test
- 6 deelnemers uit de doelgroep worden gevraagd deel te nemen aan een usability test
- Deelnemers worden op locatie uitgenodigd en achter een PC gezet
- Deelnemers worden voor de test kort gebrieft
Uitvoering usability test
Deelnemers worden geïnterviewd en geobserveerd tijdens oriënteren, informeren en converteren
Kwalitatieve gebruikersgegevens verwerken
Analyseer de data van alle zes de tests. Maak een rapportage van het geheel en evalueer deze intern. Verbind conclusies & aanbevelingen aan de rapportage en ga daarmee aan de slag om de conversie te optimaliseren.
Conversie optimalisatie
De conclusies en aanbevelingen uit de rapportage ga je nu doorvoeren. Het is gebruikelijk om de gestelde hypothese middels een A/B test te toetsen. Heeft de wijziging na de test een significante bijdrage geleverd aan het verhogen van de conversie dan kun je de verbetering met een gerust hart doorvoeren. uiteraard blijf je de resultaten continu doormeten.
Conversie optimalisatie bureau
Heeft u hulp nodig bij het opzetten van een usability test ten behoeve van conversie optimalisatie? Neem dan eens met ons contact op en bespreek vrijblijvend met ons uw case. Wellicht kunnen we u daarbij helpen.