webdesign wireframe

webdesign leiden background

Onlangs zijn mijn vriendin en ik verhuist. De eerste dagen in het nieuwe huis was het één grote chaos.

Overal dozen, geen gordijnen voor de ramen, alles is zoek, nieuw en anders.

We zijn van het centrum van Leiden naar een rijtjeshuis in Leiderdorp gegaan. Hadden we eerst te maken met feestende studenten. Nu zijn het skatende kids die je voor je sokken rijden. Een cultuurschok!

Al met al was mijn geroutineerde leventje even flink uit balans.

Na een aantal dagen was ik er klaar mee. Alle objecten die in de weg stonden, teveel aandacht vroegen en er niet hoorden te staan hebben we op zolder gegooid. Schilderijen, foto’s en gordijnen opgehangen.

Door orde en rust te creëren voelden we ons al snel op ons snel meer thuis.

Rommel werkt negatief op je gemoedstoestand

Dit geldt ook voor een website. Komt deze onverzorgd en druk over dan kan de bezoeker onbewust aversie opbouwen.

Een rustige website met focus en enkele conversie doelen zorgt voor een hoger rendement op uw online marketing inspanningen.

Hieronder een handige checklist om je website mee na te lopen.

Boodschap

Communiceer simpel en effectief datgene waar u voor staat en waarmee je van de concurrentie onderscheidt. De value proposition. Vertel het in één enkele korte zin. Alsof je een kleuter moet uitleggen wat je doet en waar je voor staat.

Per webpagina maximaal één hoofdboodschap. Beperk het aantal boodschappen dat je de bezoeker wilt meegeven want als het teveel is dan blijft er niets hangen.

Call to action

Beperk het aantal buttons op je website. Tenzij deze heel duidelijk bij elk verschillend product in een webshop wordt gebruikt.

Geef de button met de belangrijkste call to action een contrasterende kleur ten opzichte van de rest van de gebruikte kleuren op de website. Het beste is dus om voor de call te action een kleur te gebruiken die je verder nergens anders voor gebruikt.

Vereenvoudig de navigatie

Breng hiërarchie aan door minder belangrijke linkjes een logische, vaste maar onopvallende plek te geven. Een linkje naar een inlogpagina of naar contactgegevens hoeven niet altijd in de hoofdnavigatie te staan. Dat kan ook rechtsboven of in de footer van de pagina staan.

Verhoog de gebruiksvriendelijkheid van de navigatie

Vraag eens aan iemand om een opdracht uit te voeren op de website. Iets waarvan je weet dat het wat dieper op de website terug te vinden is. Ga er naast zitten en bekijk hoe men door de website navigeert. Dit levert ongetwijfeld hele verrassende maar ook confronterende inzichten op. Constateer je dat de opdracht niet succesvol ten uitvoer gebracht kon worden dan moet je dringend verbeteringen doorvoeren.

Social buttons

Verwijder of verplaats social buttons als deze bij binnenkomst van de website direct zichtbaar zijn. Tenzij het de bedoeling is dat je de bezoeker van je site wilt laten navigeren. De social buttons leiden af en staan in de weg van de boodschap die je echt wilt communiceren.

Zoekfunctie

Geef de zoekfunctie een prominente plek en maak deze opvallender als je veel webpagina’s hebt.

Schoon de teksten op

  • Breek grote blokken tekst op in alinea’s en geef deze kopjes
  • Probeer de teksten in te korten om informatie bitesize aan te bieden
  • Gebruik bullet points om tekst gemakkelijker te kunnen scannen
  • Mix visuele uitingen met tekst om de content aantrekkelijker te maken
  • Gebruik een prettig leesbaar font
  • Vergroot eventueel de fontsize voor optimaal leesgemak
  • Controleer de tekst op spelfouten

Lay-out & opmaak

Wees consistent in het gebruik van kleur, beeld en ondersteunende icoontjes. Dit zorgt voor meer rust en zorgt voor een professionele uitstraling.

Alle elementen op de pagina moeten goed met elkaar zijn uitgelijnd. Dit voorkomt dat het rommelig overkomt.

Bezoek de website ook eens met een andere browser en apparaat (tablet en telefoon). Ziet alles er nog steeds goed uit? Bezoek vooral pagina’s waar interactieve elementen staan zoals bestel- en contactformulieren, video’s, sliders. Dat zijn vaak de pagina’s die ‘scheef’ kunnen staan.

Hulp nodig bij conversie optimalisatie?

Succes met het optimaliseren van uw website. Heeft u hulp nodig bij de redesign van je website? Overweeg dan eens om een freelance online marketeer in te huren.