verkooptechnieken

productpresentatie online ecommerce Tijdens de zomer vind ik het heerlijk om te kamperen. Het liefst bij een camping van Staatsbosbeheer waar je midden in de natuur staat. Alleen de aanwezigheid van sanitaire voorzieningen op de camping vormen het bewijs dat er zoiets als beschaving bestaat.

Lekker barbecueën, in slaap vallen met natuurgeluiden op de achtergrond en net na het wakker worden met de voetjes in het gras. Heerlijk.

De zon die je ’s ochtends vroeg de tent uit fikt. Met een volle blaas, midden in de nacht, in je onderbroek en in lichte paniek naar de bosjes rennen om te plassen. De stijve nek van het scheef slapen. Ongemakken die ik meestal snel ben vergeten.

Het gevoel van vrijheid, ontspanning en blijdschap dat mij tijdens zo’n weekend overvalt is sterker dan de ongemakken die kamperen met zich meebrengt.

Vlak voor de zomer met de kampeer- en festivalweekenden in het vooruitzicht werd het tijd om een nieuwe tent te kopen. De oude had al bijna vijftien jaar dienst gedaan en liep op zijn einde.

Online oriënteren maar niet kopen

Eerst maar eens bij Google zoeken: ‘tent kopen’. Hier en daar op een advertentie geklikt en bij verschillende webshops wat tenten bekeken en langzaamaan een beeld gekregen van wat ik wel en niet leuk vond.

Nog een zoekopdracht in Google. En ook maar even bij een prijsvergelijker gekeken. Uiteraard werd ik weer overspoeld met mogelijkheden. Alhoewel ik wist wat ik wilde hebben kon ik me online niet helemaal voorstellen hoe de verschillende tenten er in werkelijkheid uit zouden zien. Op elke website stonden dezelfde tenten van dezelfde fabrikanten.

Ik bedacht me dat ik mijn vorige tent bij een kampeerwinkel had gekocht waar ik best tevreden over was. Goedkoop, degelijke kwaliteit en goed geholpen. Op een regenachtige zondag naar de betreffende mega campingstore gereden en daar heb ik vervolgens een mooie tent uitgezocht.

Ze stonden daar netjes naast elkaar opgesteld zodat je goed kon voorstellen of de tent qua ruimtebeleving aan mijn eisenpakket voldeed.

Vrienden van me hadden van hetzelfde merk een tent gekocht maar dan een maatje kleiner. Deze hadden ze online gekocht. Achteraf gaven ze toe dat ze toch liever een maatje groter hadden willen hebben.

Het onlinekanaal heeft hier in mijn ogen gefaald. Ik heb online geen aankoop gedaan en vrienden waren ontevreden over de aankoop. Sterker nog. Ze hadden meer geld uitgegeven als er meer aandacht was besteed aan de online productpresentatie.

Online productpresentatie maakt het verschil

Het optuigen van een e-commerce kanaal en het promoten van de website is een enorme investering. De webshops die daarnaast investeren en voorop lopen in online productpresentatie zijn degene die een streepje voor hebben bij de consument.

Plaats niet klakkeloos de productfoto’s die de fabrikant aanlevert aan, maar schiet ook zelf foto’s van het product in actie.

Overweeg om video’s te produceren van het product en onderscheid je van de concurrent die enkel foto’s is microformaat gebruikt.

Herschrijf de standaard producttekst die de fabrikant aanlevert en spring daarbij in op emotionele beweegredenen om tot aankoop over te gaan.

Het uiteindelijke resultaat is dat de klant je als een betrouwbare partij beschouwt en eerder geneigd zal zijn bij jou een aankoop te doen.

Hier vind je nog een leuk artikel over website optimalisatie