Online Marketing Strategie voor Restaurants

online marketing strategie restaurants

Je hebt een geweldig restaurant en je wilt dat deze dagelijks ramvol zit. Dankzij je netwerk heb je de mond op mond reclame op gang en op Facebook heb je al veel fans. Wellicht adverteer je bij Google en soms in een uitgaanskrantje. Maar je wilt nu een online marketing strategie voor je restaurant gestructureerd aanpakken. Hoe doe je dat?

Online marketing strategie voor restaurants

Een online marketing strategie voor restaurants heeft volgens Remix Marketing de volgende structuur.

  • Kwalitatieve- en kwantitatieve doelstellingen bepalen
  • Doelgroep onderzoek
  • Concurrentie analyse
  • Online marketing strategie & tactics
  • Restaurant promoten
  • Voortgang en succes meetbaar maken
  • Tijdspad bepalen

Online marketing doelstellingen bepalen

Wat wilt u met de inzet van online marketing bereiken? Een stip op de horizon dwingt u om te blijven focussen op het behalen van succes.

Kwalitatieve doelstellingen

U bent wellicht een restaurant begonnen vanwege een passie voor gastronomie en u heeft het niet op de eerste plaats voor het geld gedaan. Probeer dan die beweegredenen in de doelstellingen te verwerken. Bijvoorbeeld: ‘Het meest toonaangevende restaurant in Leiden.’ of ‘Restaurant met alleen maar streekproducten’. Wellicht heeft u een mission statement.

Kwantitatieve doelstellingen

  • Bezettingsgraad met X% verhogen.
  • Een gemiddelde stijging van omzet/winst van EUR. Y,- per klant.
  • Dit jaar X zakelijke borrels.

Klant- & doelgroep onderzoek

Hoe ziet het profiel van uw (ideale) klant eruit? Woont uw klant in de omgeving of juist verder? Zijn het mannen, vrouwen, vrienden groepjes, zakenlui? leeftijd? kinderen? Hoog- of laag inkomen? Benoem socio-demografische kenmerken die u klantinzichten geven en bouw een profiel van uw klant op.

Vraag klanten wie ze zijn en wat hen beweegt en waarom ze bij u zijn komen eten. Wellicht vindt u het een USP  dat u alleen biologische teelt in uw gerechten verwerkt maar komen ze voor de service. Degene die het best weet wat er goed aan uw restaurant is, is uw klant.

Als u een (gewenst) klantprofiel heeft, en dat kunnen er meerdere zijn, dan weet u via welke communicatie kanalen en met welke boodschap u hen moet benaderen.

Hoe je een buyer persona maakt en wat het nut is.

Concurrentievergelijk

Welke restaurants zijn uw belangrijkste concurrenten. Waar blinken ze in uit en waar bent u jaloers op? Wat is uw concurrentiepositie qua prijsstelling, locatie en producten? Hoe zijn zij online aanwezig? Het geeft u een referentiekader om het effect van online marketing inspanningen te volgen.

Onderscheidend vermogen eigen restaurant

Wat maakt u uniek? Wat heeft u dat concurrenten niet hebben? Niet alleen volgens uzelf maar ook volgens klanten, personeel en vrienden.

online marketing hulp remix marketing

Een website laten maken die past

Je wilt een horeca website laten maken die voldoet aan alle hedendaagse technische eisen:

De website moet zoekmachine vriendelijk zijn en bovenaan in Google terecht komen. Als je niet op populaire termen als ‘restaurant icm plaatsnaam’ gevonden wordt dan word je ook niet in overweging meegenomen.

Mobielvriendelijke website

Een mobielvriendelijke website is gebruiksvriendelijk op alle apparaten. Als de inhoud van de website zich aanpast aan het scherm van de gebruiker dan noemt men dat een responsive webdesign. daarnaast wil je dat de website snel laadt (ook op mobiele netwerken met een minder hoge snelheid dan thuis op de WiFi.

Intuïtief in het gebruik en essentiële informatie zoals openingstijden, de menukaart, het telefoonnummer en de reserveringsmodule of het contactformulier moeten snel gevonden worden.

Huidige promotiemiddelen

Welke mediakanalen en promotiemiddelen zet u in? Hoeveel contactmomenten heeft u het afgelopen jaar gehad en wat is uw communicatiebudget? Is het een realistisch budget om uw doelstellingen te realiseren? Hoe groot is het bereik van campagnes geweest?

Hoofdboodschap

In elke boodschap moet uw onderscheidend vermogen terugkomen. Wellicht heeft u een aanbieding of organiseert u een evenement dat u wilt promoten. Het maakt niet uit, als uw unique selling points maar in de boodschap terugkomen.

Aankoopproces

Bewustwording, interesse, verlangen en tot actie overgaan. In alle fases van het aankoopproces wil je aanwezig zijn. De online middelen om dit te realiseren zijn slechts een middel om uw boodschap tussen de oren van uw klant te krijgen.

Social proof: online mond tot mondreclame

Als ik op Facebook lees dat een vriend in uw restaurant lekker heeft gegeten dan beïnvloed mij dat. Heb ik nog nooit van uw restaurant gehoord dan hang ik hier een ander waardeoordeel aan vast. Het beste is als ik eerst de review lees en dan via Google bij u terecht kom (Branding > Sales).

Welke advertentiekanalen inzetten?

Kies de advertentiekanalen die het best bij het klantprofiel van uw horecaonderneming past. Focus op het binnenhalen van klanten die het meeste kunnen bijdragen aan het behalen van uw doelstellingen. Zit mijn doelgroep op Facebook, Instagram of op LinkedIn? Wat kan ik doen om goed gevonden te worden bij Google? Heb ik email adressen van mijn klanten zodat ik ze direct kan benaderen?

Online marketingmiddelen: restaurant promoten

Social Media:

Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest

Voordeel: Mond tot mond reclame, opbouwen van een klantrelatie

Online adverteren:

Google Ads, Facebook Advertising, regionale media

Voordeel: Snel opbouwen naamsbekendheid
Vanwege het vaak regionale karakter van uw business is het raadzaam om advertentienetwerken te gebruiken waarmee je goed regionaal kunt targeten. Google Ads en Facebook Advertising is hier een ideaal middel voor.

Restaurant review websites en listings

Iens.nl, Google, Yelp, Tripadvisor, dinnersite.nl, smulweb.nl, eet.nu.

En meld je restaurant aan bij bedrijven links Uwpagina.nl

Voordeel: U wordt beter gevonden, meer verkeer naar uw website

Zoekmachine Marketing

Je wilt je website optimaliseren om hoog in de zoekresultaten bij Google terecht te komen. Zoekmachine optimalisatie is relatief goedkoop dus het is zeker aan te raden om hiermee te beginnen. Met Google Ads adverteer je op Google en kun je heel gericht mensen bereiken die actief zijn naar een restaurant in de buurt. Adverteert u met een beperkt budget dan is het advies om op die dagen te adverteren dat u weinig bezoekers heeft en dan de omzet wil boosten.

Email marketing

Voordeel: goedkoop en krachtig medium. U heeft permissie van klanten om ze te benaderen met nieuws en aanbiedingen! Als men online een tafel reserveert dan exporteert u meteen de emailadressen naar een email programma zoals Mailchimp of ActiveCampaign. Deze klanten houdt u vervolgens met maandelijkse nieuwsbrieven op de hoogte van nieuwe events, aanbiedingen of wisselende menus.

Communicatieplanning

Uw klanten kunnen elke dag uiteten gaan dus u wilt altijd uw restaurant promoten. Met weinig middelen kunt u dit bewerkstelligen. Plannen is essentieel als u continu een mediadruk wilt behouden.

Neem een kalenderjaar en markeer alle dagen dat u het traditioneel druk of juist rustig heeft. Wanneer u van plan bent om een nieuwe menukaart te introduceren. Evenementen die u organiseert. Data van lokale evenementen.

Bepaal wanneer u extra aandacht wilt genereren zodat u tijdig uw voorbereidingen kunt treffen. Op deze manier ziet u wat de dooie momenten zijn en het moment daar is om meer te adverteren.

Graadmeters voor succes bepalen

U wilt weten of uw inspanningen ergens toe leiden. Meten is weten.
Graadmeters:

  • Nieuwsbrief inschrijvingen
  • Bezoekers website
  • Social media volgers
  • Boekingsformulier ingevuld

Graadmeters zijn geen doel op zich maar geven weer of uw online marketing effect heeft. Aan de hand van deze inzichten kunt u campagnes optimaliseren, stopzetten of juist intensiveren.

Tijdspad

U gelooft in de gekozen strategie dus geef het plan een kans van slagen; geef niet snel op. Online marketing is een fantastisch promotiemiddel maar het vereist wel dat u het tijd en aandacht geeft.

Succes met het opzetten van de online marketing strategie voor restaurants.