social media analytics

Leuk hoor al die social media campagnes. Facebook pagina hier, Twitter account daar, bedrijfspagina op LinkedIn, een online marketeer kan in principe een hele dag spenderen aan de uitvoer van de social media strategie. We weten zeker dat het bijdraagt aan de naamsbekendheid en het bouwen van je merk maar hoe zit het met de verkoop? Wat is het uiteindelijke rendement?

Meet het resultaat van social media campagnes

Spendeert iemand die je Facebook pagina heeft geliked nou meer geld dan een klant die dat niet heeft gedaan of gaat diegene überhaupt tot aankoop over? Als je puur naar de sales vanuit social media kijkt dan kun je bijna nooit je business case rond krijgen. En zal je concluderen dat het antwoord op die vraag nee moet zijn. Maar als je het AIDA principe (zie afbeelding hieronder) erbij pakt dan weet je dat je eerst Awareness moet creëren voordat je de prospect ertoe kan aanzetten om tot Actie over te gaan.

 

customer journey AIDA principe

 

Wat is de bijdrage van mijn social media campagne op het uiteindelijke verkoopresultaat?

De uitdagingen voor het beantwoorden van deze vraag zijn:

  • Media landschap is gefragmenteerd

Tegenwoordig gebruikt men verschillende apparaten voor allerlei handelingen. Zo surf je met je laptop naar een website van een bedrijf en like je de pagina, met je mobiel bezoek je facebook en met de tablet doe je de aankoop.

  • Hoe correleer je de social media campagne effecten met de performance van meer sales gerichte campagnes?

Oftewel, je hebt iets verkocht via een specifiek verkoopkanaal maar is deze klant ook in aanraking geweest met social media?

  • Hoe maak je mond tot mond reclame meetbaar

Het meten wat er op je website gebeurt en via welke online marketing campagne er verkeer wordt gegenereerd is al best lastig. Het meten van alle uitdagingen hierboven beschreven is vrijwel onmogelijk als je geen specialist bent en als bedrijf hele diepe zakken hebt om dit allemaal te bewerkstelligen.

Er gloort hoop aan de horizon want er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Zogenaamde Social Media Marketing software. Ook voor ondernemers met een kleiner budget.

Wat is Social Media Marketing software?

Het is eigenlijk een schil dat je over je social media heen legt. Je linkt je social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ aan de social media marketing software. Vanuit deze software beheer je vervolgens heel efficiënt alle social mediakanalen. Als je een bericht post met daarin een, door de software gegenereerde, korte link naar je website dan is deze volledig traceerbaar en dus meetbaar.

Het gave is dat als de link gedeeld wordt je deze kunt blijven volgen en het succes van de campagnes kunt blijven inzien.

Verder bieden de tools de mogelijkheid om heel simpel en snel landingspagina’s te bouwen die je uiteraard kunt aanpassen aan de huisstijl van je bedrijf. Je hebt voor de bouw van een campagne geen dure webdesigner nodig. Op die manier kun je op een laagdrempelige manier blijven experimenteren met het verhogen van het succes van je social media campagnes.

Aanbieders Social Media Software

Er zijn tientallen verschillende aanbieders van social media software. Denk aan Hootsuit, Buffer Hubspot, Marketo, Act-On en vele anderen. Ongelooflijk veel tools en de één nog beter dan de ander. Maar ook duurder. Breng daarom in kaart waar de software aan moet voldoen en selecteer aan de hand van deze requirements de aanbieder die het best bij je past. Sommige tools zijn zo uitgebreid, complex in het gebruik en duur dat de schifting al vaak snel is gemaakt. Daarnaast heb je de handjes nodig om je bedrijf naar een digitaal en data gedreven organisatie te transformeren. Wil je dat zelf doen of besteed je het uit.

Lees hier meer over de selectie van social media software en marketing automation in het bijzonder.

Als je Social Media marketing software gaat gebruiken om het succes van je social media campagnes te meten dan is het belangrijk om, net als bij de rest van je bedrijfsvoering, eerst een plan te maken. Bij Remix Marketing gebruiken we de volgende structuur:

  1. Bepaal de doelstellingen
  2. Definieer een strategie
  3. Hang hier de tactics aan vast
  4. Stel de metrieken (KPI’s) die je hiervoor wilt hanteren in

Daarna is het een kwestie van uitvoeren, blijven experimenteren, optimaliseren en bijsturen.

Software is een middel en geen doel

Social media marketing software is een stuk gereedschap en dat is alleen nuttig als je weet waarvoor je het wil gaan gebruiken. Gebruik deze software alleen als je serieus werk wil gaan maken van Social Media campagnes en weet dat de resultaten zich niet op korte termijn gaan terugbetalen en dat het een investering voor de midden lange termijn is. Het is alleen een goede aanvulling als je een helder doel voor ogen hebt om deze software icm social media in te gaan zetten.

Als het een must is om het management of jezelf te overtuigen dat campagnes op social media werken dan is de integratie van deze software een no brainer. Alleen door te meten kom je erachter of je gelijk hebt of niet.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigt dat als je de inzet van welke inspanning dan ook meetbaar kunt maken je dat ten alle tijden moet doen. Aan de eind van de dag is dat de enige houvast om een weloverwogen besluit te kunnen nemen om te bepalen of je acties succesvol zijn geweest of dat je ergens heel snel mee moet ophouden.

Social media marketing gaat over relaties aangaan en onderhouden. Relaties gaan over vertrouwen en dat moet je eerst zien te winnen. Het doel van social media moet eerst gaan over het genereren van dat vertrouwen en het aangaan van deze relatie. Als de relatie er is en het klikt dan komt de verkoop, op het moment als de aankoopbehoefte ontstaat, er uiteindelijk wel.

Het meetbaar maken van dit gehele aankoopproces, zelfs voordat de aankoopintentie er überhaupt is,  zorgt ervoor dat je sneller met meer nieuwe klanten eenzelfde succesvolle klantrelatie kunt opbouwen als dat je al met bestaande klanten hebt gedaan. Simpelweg omdat je nu weet op welke knop je moet drukken.

Lees hier hoe wij met onze dienstverlening social media integreren in de totale communicatiemix.