content marketing optimalisatie

Wil je dat je content marketing echt een impact maakt en gaat renderen? Meer leads gaat opleveren of je klanten beter weet te binden? Dan is het onvermijdelijk dat je content marketingoptimalisatie moet gaan toepassen. Een fase waarin je keihard moet gaan knokken om de content te laten renderen. Je moet data gaan analyseren en experimenten gaan uitvoeren om succesvol te worden.

Je gelooft in content marketing en bent al een tijdje bezig met het creeren van content. Inspirerende blogs, gave visuals en misschien ook een infographic laten ontwikkelen? Uiteraard ben je strategisch te werk gegaan.

  • Buyer persona’s opgesteld
  • Customer journey in kaart gebracht
  • Klantonderzoek uitgevoerd
  • Sales uitgehoord
  • USP’s van jouw bedrijf verzameld
  • Contentkalender opgesteld

Content marketing rendement verhogen

Als je goede content wilt produceren dan is dat relatief duur en gaat er veel tijd inzitten. Verschillende specialisten zijn aan het werk en moeten goed samenwerken om iets moois te maken. Daarnaast moet je over een gezonde dosis geduld en uithoudingsvermogen beschikken want het rendement komt vaak pas veel later. Vooral als je leads wilt genereren in het b2b segment.

Content marketing optimaliseren

Het doel is van het optimaliseren van content marketing is om bestaande content beter te laten renderen in zoekmachines en om toekomstige content direct beter aan te laten sluiten bij wat de doelgroep wilt.

Wat heeft content marketing je opgeleverd?

Probeer uit verschillende databronnen zoals transactiedata en web analyse software antwoord te krijgen op de vraag wat content marketing je nu daadwerkelijk heeft opgeleverd. Komen bezoekers vaker terug naar je website om ook andere content te consumeren? Nemen ze contact op met sales of doen ze een aankoop? Het gebruik van marketing automation software kan het analyseren en bijhouden van het succes sterk vereenvoudigen.

Heb je een lage betrokkenheid bij de doelgroep zoals een hoge bouncerate of een lage time spend on page? Probeer dan de leesbaarheid van je content te verbeteren:

  1. Schrijf een pakkende titel en introductie
  2. Verhoog de leesbaarheid door de fontsize te vergroten op kleine schermen
  3. Maak copy scanbaar
  4. Gebruik afbeeldingen die bij de tekst aansluiten
  5. Schrap al het jargon
  6. Schrijf korte regels tekst

Hergebruik je content en verlaag de kosten en verhoog het rendement

De beste content kun je hergebruiken in een andere vorm. Bijvoorbeeld een blogpost vertalen naar een video. Het denkwerk voor de blog heb je al uitgevoerd dus het script van de video is er al. Nu nog doorvertalen naar beeld. Dit is veel goedkoper dan van de grond af aan een script schrijven.

Eindig met een call to action

Vaak wordt er ten onrechte gedacht dat je een blog moet eindigen met een poging de lezer aan te zetten tot een aankoop. Dat kan uiteraard met sommige producten of diensten prima. Maar met gecompliceerde diensten of producten waarbij het beslissingstraject lang duurt vaak niet. Als de content inspringt op een vraag typisch voor een bewustwordingsfase dan heeft het ook vaak geen zin om meteen een aanbod te doen.

Probeer de lezer aan te sporen om een andere blog te lezen of te verleiden zijn of haar emailadres achter te laten. Op die manier kun je de klant op een natuurlijke wijze door het aankoopproces heen loodsen.

Hoe goed scoor je in Google?

Gebruik de Search Console van Google om te achterhalen hoe je in Google scoort op voor jouw relevante zoektermen. Misschien kom je er achter dat je net de verkeerde termen hebt gebruikt of een nuance moet aanbrengen om een betere ranking in Google te behalen.

Content optimalisatie is een proces

Content marketing is een marathon en geen sprint. Zorg dat je het gestructureerd en resultaatgericht aanpakt. Maar vergeet niet om maandelijks je content te evalueren op basis van het rendement dat het heeft opgeleverd.

Als bepaalde content niet meteen de hoofdprijs oplevert dan kun je concluderen dat het niet heeft gewerkt. Je kunt ook kijken hoe je het wel werkend kunt krijgen. Ben je niet zo goed in het analyseren van data? Regel iemand die dat wel kan en jou van inzichten voorziet om de juiste beslissingen te nemen.

Lees hier hoe je gestructureerd je content marketing strategie vorm kunt gegeven.