verkiezingen 2017

Zoals bij alle veelbesproken gebeurtenissen stonden veel adverteerders gister weer in de rij om hun creativiteit en improvisatievermogen te laten zien aan Nederland. Dus ook bij de Nederlandse verkiezingen. Daarom leek het mij leuk om een overzichtje te maken van de 7 leukste inhakers die ik tijdens de campagneperiode van de tweedekamer verkiezingen van 2017 ben tegengekomen.

#7. Advertentie KNVB gaat over rechts of links

In deze advertentie in een krant vraagt de KNVB zich af wat de tactiek van Nederland in de komende periode zal worden. Spelen we over links of Rechts? Via Rutte of Klaver?

Het artikel gaat verder over een KNVB Campus waar teambuilding getraind kan worden. Helaas is de advertentie zelf een beetje vaag en is het mij niet helemaal duidelijk wat die campus nou precies is.

Kortom, leuke inhaker, helaas heeft de kracht van de advertentie daar wel een beetje onder moeten lijden. Al met al goed voor de 7e plek.

verkiezingen 2017

#6. Haalt Bolletje met deze boodschap de kamer?

Op de 6e plek is de reclame van Bolletje geëindigd. Erg grappig en meesterlijk eenvoudig. Door duidelijke de link te leggen tussen de beschuitbussen van bolletje en de stembussen zijn er niet veel woorden nodig om iedereen die in de ochtend zijn Facebook opende een glimlach op zijn gezicht te bezorgen.

Erg goed gedaan! Maar door het hoge niveau van sommige andere marketingteams net buiten de top 5.

advertentie verkiezingen 2017

#5. snarenshop.nl komt met een kortingsactie

Dit bedrijf laat zien dat je geen groot marketingteam nodig hebt om te scoren met leuke en creative marketing. Deze webshop voor gitaarspullen deed speciaal voor de verkiezingen een van hun stemapparaten in de aanbieding. Wederom een eenvoudig maar erg leuk bruggetje. Goed voor een 5e plek voor snarenshop.nl!

advertentie verkiezingen 2017

#4. TUI verdeeld alvast de zetels

TUI maakt een leuke link met een probleem dat veel vakantiegangers wel zullen kennen. Het reserveren van ligbedden door je handdoek erop te leggen. Met het bruggetje dat de “zetels al zijn verdeeld” haken ze erg leuk in op de verkiezingen en waren ze goed voor de 4e plek.

verkiezingen 2017

#3. Het bericht van Heineken maakt je keuze wel erg makkelijk

Eigenlijk kunnen we van Heineken niks anders verwachten dan een plek in de top 3. Dit merk is altijd zo scherp en on point wat betreft hun marketing. Ook deze keer stelde ze niet teleur. Ze gebruikte de verkiezingen om hun nieuwe 0.0% biertje te promoten. Eenvoudig, duidelijk en erg creatief.

Verkiezingen 2017

#2. KLM denkt ook aan de zwevende kiezers

Ook KLM is een van de bedrijven die het keer op keer lukt om grappig en actueel te zijn op social media. Door handig de zetels uit de tweede kamer te photoshoppen bij de raampjes van een vliegtuig hadden ze opzich al een erg leuke inhaker klaarstaan. Ze hebben de 2e plek echter vastgesteld door daarnaast ook nog de “zwevende kiezer” te noemen. Niets dan lof mogelijk voor zulke leuke en creative marketing!

verkiezingen 2017

De beste marketing inhaker van de verkiezingen is geworden: Netflix!

Netflix heeft meer dan welk bedrijf ook moeite gestoken in het inhaken om de verkiezingen. Ze hebben een “cross-channel” marketingcampagne neergezet die zich niet beperkte tot een leuke foto met een bericht, maar die ook te zien was op posters en er is zelfs een filmpje opgenomen. Het is duidelijk dat Netflix hier al lang van tevoren mee begonnen is.

Hun campagne is vormgegeven rondom de populaire serie “House of Cards” die over de Amerikaanse politiek gaat. deze serie heeft een hele specifieke style en deze is feilloos overgenomen door Netflix. Ze hebben posters naast de verkiezingsposters van de politieke partijen geplakt (of gephotoshopt) met een prikkelende tekst “Democracy is so overrated” een quote van de hoofdrolspeler uit de serie.

Daarnaast hebben ze ook nog een kamergochi gemaakt van diezelfde hoofdrolspeler: Frank Underwood.

Een welverdiende eerste plek in mijn ogen!

House of Cards. Seizoen 5 te zien vanaf 30 mei.

Het is al lang duidelijk wat Nederland gaat kiezen.

Geplaatst door Netflix op Dinsdag 14 maart 2017

verkiezingen 2017

Verkiezingen 2017

Verkiezingen 2017

Lees hier hoe je op originele manieren lokaal reclame kan maken.