De hoogte van de kosten voor online adverteren worden door drie factoren bepaald.

  1. Mediabudget. Hoeveel budget wil je inzetten om te adverteren?
  2. Campagne creatie. Budget om advertenties te laten maken.
  3. De kosten voor het beheer van de online advertentiecampagne.

Online adverteren uitbesteden?

Remix Marketing beheert online reclamecampagnes voor kleine en middelgrote bedrijven. Vanaf € 150,- per maand laten we je al opvallen bij je doelgroep.

1. Mediabudget bepalen

Je kunt het maken van online reclame zo duur maken als je zelf wilt. Er zijn legio mogelijkheden en vormen van online adverteren. Veel manieren van online adverteren overlappen of lijken op elkaar.

De ontelbaar verschillende advertentie netwerken bieden allen een ongekend groot bereik of bereiken een hele specifieke doelgroep waar je de advertenties op kunt richten.

Welk online advertentienetwerk moet ik kiezen?

Om het meest rendabele advertentieplatform te kunnen kiezen moet je jezelf een aantal vragen stellen.

  1. Wat zijn mijn doelstellingen qua aantal orders of omzet?
  2. Wie is mijn doelgroep en wie wil ik bereiken?
  3. Welke socio-demografische kenmerken heeft deze doelgroep?
  4. Wat is de mediaconsumptie van mijn doelgroep?
  5. Hoe staat de klant in het leven?
    1. Wat vinden ze belangrijk?
    2. Wat motiveert ze?
    3. In welke levensfase zitten ze?
  6. Hoe ziet het aankoopproces van mijn product of dienst eruit?
  7. Wat is mijn budget?
  8. Hoeveel wil ik maximaal voor het aantrekken van een nieuwe klant betalen?

Als je dat weet dan is de selectie van een geschikt advertentie netwerk (of netwerken) een stuk simpeler omdat er gewoonweg een heleboel afvallen.

Pro tip: maak gratis online een buyer persona om gestructureerd en gedegen een profiel van je ideale klant op te bouwen. Zodat je snel en gefundeerd beslissingen kunt nemen op basis van inzichten.

Mediabudget bepalen om online reclame te maken

Als je kiest voor een advertentienetwerk waarbij je per order afrekent dan is het budget in principe oneindig. Je betaalt immers alleen als er iets wordt verkocht. Je hebt van te voren bepaald wat je maximaal voor een order overhebt. Stijgen je advertentie uitgaven, dan groeit je omzet. Gebeurt er niets dan kost het niets.

Houd er rekening mee dat het optuigen en beheren, al doe je dat zelf, ook geld kost.

online adverteren

Branding doelstellingen: Genereren van merkbekendheid

Wil je binnen je doelgroep een zo hoog mogelijk bereik realiseren en bouwen aan de merkbekendheid dan is het rendement lastiger te sturen.

Merkbekendheid is iets abstracts en geen exacte wetenschap.

In mijn optiek moeten de marketing budgetten voor branding zich ook terugverdienen.

Zorg er voor dat je de uiteindelijke cost per order berekent over de totale media uitgaven.

Over het advertentiebudget voor zowel merkbekendheid als voor de acquisitie van nieuwe klanten.

Dit levert een gezonde businesscase op waarmee je jaar in en uit kunt timmeren aan de groei van het online (verkoop)kanaal.

2. De kosten voor het maken van de advertenties

Daarnaast moeten de advertenties gemaakt worden. Een tekst advertentie is simpeler te produceren dan een banner of een video. Hoe complexer de vorm, des te duurder de creatie zal zijn.

Kosten online banners laten maken

Een set banners ontwikkelen kost ongeveer tussen de 350,- en de 750,-

Je hebt dan een eenvoudige maar effectieve bannerset en deze is geschikt voor het gebruik op verschillende netwerken.

Wil je de banners optimaliseren om de effectiviteit te verhogen dan ben je ongeveer het dubbele kwijt.

Kosten video advertenties laten maken

Je kunt ook video afspelen in banners. Deze zijn veel duurder om te produceren maar genereren over het algemeen een hoge doorklikratio zien. Daarnaast kun je hiermee veel beter branding doelstellingen behalen.

3. Uitbesteden van online reclamecampagnes

Ga je de online advertentiecampagnes zelf beheren en optimaliseren of uitbesteden aan een campagne optimalisatie specialist of online marketingbureau?

Een specialist weet wat hij of zij moet doen om het rendement te verhogen. En een online marketingbureau kan kortingen op de inkoop van advertentieruimte bedingen zodat je goedkoper uit bent.

Je moet wel een substantieel advertentiebudget hebben om het adverteren uit te besteden.

Wat kost online adverteren? Je moet je afvragen wat online adverteren oplevert!

Afrekenmodellen Advertentienetwerken

Kosten voor online reclame maken verschilt per netwerk.

Er worden heel veel afwijkende afrekenmodellen gehanteerd.

Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.

Hieronder de belangrijkste afrekenmodellen

Kosten online adverteren
Afkorting Betekenis
Cost Per Mille CPM Betaal per duizend vertoningen
Cost Per Click CPC Betaal voor elke klik op uw advertentie
Pay Per Click PPC Betaal voor elke klik op uw advertentie
Cost Per Engagement CPE Betaal voor elke bekeken video/like/share/tweet
Cost Per Lead CPL Betaal voor elke lead die binnenkomt
Cost Per Acquisition CPA Betaal voor elke nieuwe klant
Cost Per Sale CPS Betaal voor elke nieuwe klant
Cost Per Order CPO Betaal voor elke nieuwe opdracht

Online advertentienetwerken: welke zijn er?

Je kunt de verschillende online advertentienetwerken onderverdelen in een aantal clusters.

kosten online adverteren en reclame maken

Adverteren via Affiliate Marketing

Wat is Affiliate Marketing?

Heel veel, meestal kleine publishers hebben zich bij een affiliate netwerk aangesloten.

Met dit netwerk kunt u gecentraliseerd afspraken maken over de hoogte van de vergoeding.

En via hen de advertenties bij de voor u geschikte publishers uitzetten.

Voordelen: Betaal alleen als een publisher een order scoort

Nadelen: Campagnes zijn fraudegevoelig en niet geschikt voor regionale targeting

Advertentievorm: Banners en tekstlinkskosten adverteren bij soial media

Adverteren op Social Media

Wat is Social Media Advertising?

Op Facebook adverteren, Instagram, LinkedIn Ads en Twitter Ads.

Segmenteer op basis van profielgegevens. Denk aan regionaal- en lokaal adverteren, sekse, opleidingsniveau, interesses en nog veel meer.

Voordelen: Ongekende targeting mogelijkheden maken het mogelijk om je precies op de juiste doelgroep te richten.

Nadelen: Campagne optimalisatie kost veel tijd

Advertentievorm: Kleine visual icm tekstlink, promoted updates en sponsored content, video

Zoekmachine Adverteren (Search Engine Advertising aka SEA)

Wat houdt zoekmachine adverteren in?

Adverteer op het moment dat je doelgroep binnen zoekmachines actief oriënteert en bereid is om tot aankoop over te gaan.

Voordelen: Advertentiebudget is heel goed te optimaliseren op basis van maximale kosten per aankoop. Je website staat direct bovenaan in de zoekmachine op voor jou relevante zoekopdrachten.

Nadelen: Campagne management is complex en vereist specialistische kennis

Advertentievorm: Tekstlinks, display, shopping ads

Meer weten over resultaatgericht adverteren bij zoekmachines?

Online publishers en advertentie netwerken

Adverteer met banners op gerenommeerde netwerken van landelijk bekende A-publishers.

Voordelen: Bouw snel een groot bereik op waarbij uw merk wordt geassocieerd met een professioneel online magazine of nieuwssite. Dit zorgt voor veel vertrouwen bij uw doelgroep.

Nadelen: Optimaliseren van campagnes vaak erg omslachtig. Kosten zijn over het algemeen hoger.

Advertentievorm: Banners, tekstlinks, advertorials, redactionele content, online PR

Resultaatgericht adverteren is een kunst

Bij Google Ads moet je afrekenen op basis van cost per click (CPC).

Als je voldoende bezoekers naar je website genereert en de campagne stuurt op resultaat dan is deze te optimaliseren naar een gunstige cost per order (CPO). Je weet dan precies wat je per nieuwe order moet betalen.

Een voorbeeld van een CPO berekening

Stel dat je EUR. 0,50,- per klik betaald. Er wordt 1.000 keer op de advertentie geklikt en van die 1.000 bezoekers worden er daadwerkelijk 10 klant. U heeft met een advertentiebudget van EUR. 500,- een CPO van EUR. 50,- behaald.

Als dat boven het door u gestelde target uitkomt dan zal u iets aan de advertentie, de website of de propositie moeten veranderen om het target te behalen.

Wellicht is het ver onder het CPO target. Het gevolg daarvan is dat u wellicht orders bent misgelopen.

Het is echter wel een hele kunst om dit te realiseren. U heeft hiervoor dus een specialist aan de knoppen nodig. Deze kost ook geld. In de CPO calculatie moet u de investering voor het managen van de advertentiecampagnes meenemen.

Online advertentie campagnes managen

Online reclame maken kost naast geld, heel veel tijd. Of u het nou uitbesteedt of zelf aan de knoppen zit.

Management van de advertentie campagnes kan heel eenvoudig door een banner in de juiste formaten aan te leveren bij het advertentienetwerk.

Maar ook erg complex waarbij je via specialistische programma’s advertenties moet inboeken of aanmaken. Je hier moet bieden op posities of zoekwoorden en onrendabele advertenties verwijderen of aanpassen.

Soms wordt belooft dat het kinderlijk eenvoudig is en je heel gemakkelijk nieuwe klanten binnenhaalt. Meestal is het adverteren via een specifiek netwerk een leerproces om het kanaal uiteindelijk maximaal te laten renderen. Je betaalt altijd leergeld.

Hoe groter het advertentiebudget is, des te sneller het rendabel is om een specialist in te huren om de campagnes te managen.

Kosten online adverteren onder controle houden?

Ga na een grondige analyse van start leer onderweg wat het best wel en niet voor u werkt.

Stuur continu bij door campagnes te optimaliseren. Kijk bij het optimaliseren ook naar de landingspagina’s en gehele orderflow.

Online advertentie technologie stelt je in staat om het resultaat van de reclamecampagnes bij te houden. Stuur dan ook zoveel mogelijk op het behalen van een zo hoog mogelijk rendement op de online marketing investeringen.

Neem de doelstellingen voor merk- of naamsbekendheid hierin mee.

Media campagneplan ontwikkelen

Hulp nodig met het opzetten van een succesvolle online advertentie campagne?

Neem dan vrijblijvend contact op met Remix Marketing. We hebben jarenlange ervaring op het gebied van online campagne management.

Freelancer nodig voor een langere periode? Ook dan kunnen we u helpen.

De kosten voor online adverteren omzetten in rendement?

Schakel dan de hulp van een online marketingbureau in dat u kan helpen bij de ontwikkeling van een online campagnestrategie, de creatie van de reclameboodschap in welke vorm dan ook en het optimaliseren van de campagnes om conversies te realiseren.