De klanttevredenheid meten en up-sellen met behulp van email marketing software
Natur zet email marketing software in om klanten feedback te vragen en met zorgvuldig getimede nieuwsbrieven klanten te verleiden aankopen te doen.
Natur zet email marketing software in om klanten feedback te vragen en met zorgvuldig getimede nieuwsbrieven klanten te verleiden aankopen te doen.
Natur is een startup en wilt “superpowers uit de natuur voor iedereen beschikbaar maken”. Om dit te bereiken produceren ze ‘cold-pressed’ sapjes en gezonde snacks. De sapjes en snacks worden in een abonnementsmodel afgerekend en bij de consument thuisbezorgd. Daarnaast liggen de sapjes in de schappen van de grote supermarktketens.
Natur wilde hun aftersales proces zo efficiënt mogelijk automatiseren met behulp van email marketing software. Klanten moesten na een aankoop een serie emails ontvangen. Om zo de klanttevredenheid te polsen en met de feedback producten te verbeteren. Daarnaast klanten verleiden om andere producten te kopen middels cross- en up-sell.
Eerst hebben we samen met Natur alle stappen in het proces vastgelegd. Welke klant, welke email, op welk tijdstip moet ontvangen. Deze stappen hebben we in een processchema gevisualiseerd en bij elke stap de actie beschreven.
Op die manier kon er geen misverstand ontstaan over de wijze waarop we de drip marketingcampagnes zouden inrichten. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan. We hebben vijf automations ingericht die per productcategorie de klanten door een specifiek proces heen loodsen.
Iemand die een paar losse producten heeft gekocht proberen we een proefpakket te verkopen. Iemand die een proefpakket heeft aangeschaft verleiden we een abonnement af te nemen.
De klant krijgt afhankelijk van de actie die ze ondernemen een specifiek bericht, herinnering of aanbieding. In het geval dat de klant duidelijk ontevreden is krijgt de service afdeling een notificatie om de klant persoonlijk te benaderen.
Als klanten succesvol een automation zijn doorlopen en het gewenste doel hebben bereikt worden ze in een andere automation gezet.
Na het bouwen, testen en bijschaven hebben we de automations live gezet en zo ingesteld dat nieuwe klanten automatisch in de juiste automations terechtkomen.
Behalve het inrichten van de geautomatiseerde email marketingcampagnes hebben we email templates voor nieuwsbrieven modulair opgebouwd. Dit stelt Natur in staat om zelf snel en eenvoudig een nieuwsbrief op te maken en de deur uit te doen.
Levert je website te weinig op?
Vraag een gratis expert review aan. Ontdek wat er fout gaat.