Cold calling geen optie
Elektriciens worden platgebeld door partijen die voor hun leads willen genereren. Daarnaast is het inhuren van een call center om alle erkende elektriciens in Nederland te bellen erg duur.
We besloten daarom om via email de elektriciens te benaderen en ze te overtuigen om partner te worden.
Onderzoek als lead magnet ingezet
Via email marketing stimuleerden we elektriciens deel te nemen aan een onderzoek mbt de hoogte van het uurtarief. De deelnemende elektriciens ontvingen als dank voor deelname als eerste de onderzoeksresultaten.
Marketing automation deed het zware denk- en tilwerk
Deelnemers aan het onderzoek kregen vervolgens tweewekelijks, geautomatiseerd een nieuwsbrief met informatie over elektricien.org en de meerwaarde van het platform. Daarna zijn de elektriciens die volgens de marketing automation software het meest ‘engaged’ waren gebeld om een persoonlijke band op te bouwen.
Op die manier focusten we al onze aandacht alleen op de elektriciens waarbij de kans van slagen het groots was. In de loop van het jaar zijn hier een tiental mooie samenwerkingen uit ontstaan.
Spinoff: Gratis publiciteit in vakmedia
Het vakblad ‘Installatie Journaal’ heeft de resultaten van het onderzoek opgenomen in hun vakblad en op hun website vermeld. Deze gratis publiciteit was een mooie bonus.
Deze marketingstrategie is tot 37% goedkoper