Als MKB-ondernemer wil jij je marketingbudget slim inzetten en niet zomaar in het wilde weg adverteren en het geld in een bodemloze put zien verdwijnen. Met behulp van doelgroeptargeting in Google Ads kun je advertenties vertonen aan personen met specifieke kenmerken. Denk aan interesses, gewoonten, waar ze op Google (aankoop) onderzoek naar doen, wie ze zijn of als ze eventuele eerdere interactie met je bedrijf hebben gehad. Zo geef je met doelgroeptargeting jouw online campagnes een flinke boost!

Hoe doelgroeptargeting werkt

Als je in Google Ads een campagne aanmaakt dan kun je deze uitbreiden met doelgroepinformatie. Richt je campagnes specifiek op sport fans, vrouwen, 65+ ers of mensen die een huis, auto of zakelijke software willen kopen. Je kunt meerdere segmenten en kenmerken tegelijk gebruiken. Google geeft de advertenties dan alleen weer aan personen die zich waarschijnlijk in deze categorie bevinden.

Je kunt niet elke doelgroeptype voor iedere campagne gebruiken. Zo heeft display meer mogelijkheden in vergelijking met een standaard zoekcampagne.

Automatiseren van de doelgroeptargeting

Je kunt zelf instellen op welke doelgroepen jij je campagnes wilt richten. Je kunt de targeting ook automatiseren en het aan Google overlaten middels het gebruik van ‘slimme’ acquisitie campagnes. Binnen een ‘slimme’ campagne analyseert en voorspelt de machine learning van Google of een persoon geschikt is voor het vertonen van een advertentie of niet.

Je kunt je voorstellen dat iemand met de volgende kenmerken uitermate geschikt is om een advertentie voor een babyzitje te tonen:

  • Man/ vrouw
  • Leeftijdscategorie 25 – 35
  • Zoekt babykamer gerelateerde producten
  • Bezoekt websites met info over het verzorgen van baby’s en ouderschapsverlof
  • Zoekt een geschikt kinderdagverblijf in de buurt

De machine learning herkent deze patronen van vorige gebruikers die een babyzitje aankochten. De waarschijnlijkheid dat deze gebruiker zit te wachten op jouw aanbieding is aanzienlijk en het systeem besluit dan ook jouw relevante advertentie te vertonen.

Waarom geautomatiseerde doelgroeptargeting toepassen?

Dit type advertentiecampagne is uitermate geschikt om gericht je naamsbekendheid mee op te bouwen en nieuwe klanten voor je webshop te werven. Als je deze persoon hebt overtuigd en ze bij jou een aankoop hebben gedaan dan kun je de volgende online marketingstrategieen inrichten:

  • Geautomatiseerde email marketingcampagnes om herhaalaankopen aan te jagen
  • Remarketingcampagnes gericht op Googlegebruikers met dezelfde kenmerken als jouw klant
  • Remarketingcampagnes via Facebook en Instagram
  • Combineer beide strategieën voor een nog beter rendement

Het nadeel van geautomatiseerde campagnes is dat je niet weet wat er gebeurt en welke doelgroepsegmenten en -kenmerken klanten opleveren. Het klinkt verleidelijk om op de automatische piloot je campagnes in te richten maar inzichten die je vergaart door campagnes zelf te beheren zijn ook waardevol. Bijvoorbeeld om campagnes in andere kanalen zoals Facebook of Pinterest mee te optimaliseren.

Adverteren op Google uitbesteden?

Adverteer jij al op Google maar denk je dat je er meer uit kan halen als je het aan een Google Ads expert uitbesteed? Neem dan contact op en we kijken of we jouw online campagnes een boost kunnen geven! Adverteer je nog niet op Google maar ben je nieuwsgierig of dit voor jouw MKB-bedrijf waardevol is? Plan vrijblijvend een telefonisch adviesgesprek en kom er in een half uur achter.