buyer persona doelgroep

Wil je een buyer persona maken van je doelgroep? We hebben veel ervaring met het visualiseren van klanten en doelgroepsegmenten en volgen een vastomlijnd proces. Jij kunt dit proces ook toepassen en zelf een buyer persona maken. Dit helpt je om collega’s, partners en marketing- en reclamebureaus effectiever uit te leggen wie jouw beste klant is.

Gratis online een buyer persona maken

Wat is een buyer persona?

Met een buyer persona visualiseer je kenmerken, eigenschappen, voorkeuren en drijfveren van je ideale klant. Een archetype gebaseerd op kwantitatieve en kwalitatieve data verkregen uit klant- en gebruikersonderzoek. Denk aan demografische-, socio-economische- en psychografische kenmerken plus merk- en media voorkeuren. De buyer persona is het fundament om de customer journey of het aankoopproces in kaart te brengen.

Waarom gebruikt men een buyer persona?

Voor marketeers en ondernemers is het van groot belang om helder voor ogen te hebben wie je als bedrijf wilt bereiken. Een visualisatie van jouw ideale klant helpt je om je product of dienst klantgericht in de markt te zetten, afdelingen en medewerkers goed te briefen of als vertrekpunt voor je content marketing strategie. De visualisatie zorgt er tevens voor dat je klant scherp op je netvlies blijft staan. Hierdoor kun je continu strategische keuzes blijven valideren om gestructureerd en consequent je marketingstrategie te blijven volgen.

Hoe maak je een buyer persona?

Je kunt een persona maken door aannames te doen of je in te leven in je doelgroep. Dit lukt je alleen en slechts ten dele als je 30 jaar in het vak zit en dagelijks klanten ziet, spreekt, ermee eet en leeft. In alle andere gevallen moet je klantonderzoek doen om zo je doelgroep te leren kennen.

In het laatste geval kun je in een aantal stappen een heldere omschrijving van je perfecte klant maken.

Een opsomming van de te volgen stappen:

Stap 1: Klantonderzoek

Stap 2: Inzichten uit onderzoek vormen naar een persona

Stap 3: De buyer persona maken

1. Klantonderzoek

Het is bij een klantonderzoek zaak om de koper van je product goed te leren kennen.

Je onderzoekt dit door:

  • Klanten te interviewen of hun gedrag te observeren
  • Het gebruik van je website te analyseren
  • Beschikbare gegevens uit je CRM te halen
  • Social Media te onderzoeken
  • Je verkoopafdeling bij het onderzoek betrekken

Probeer een typische omschrijving van je gewenste klant te maken en beantwoord de voor jou centrale vragen. Belangrijke doelgroepskenmerken die je wilt achterhalen zijn:

Demografische klantkenmerken

  1. Geslacht
  2. Geef de persona een naam
  3. Leeftijdscategorie
  4. Relationele status
  5. Aantal kinderen
  6. Woonplaats

Socio- economische klantkenmerken

  1. Het opleidingsniveau
  2. Het beroep en de branche waar de klant in werkzaam is
  3. Vermogen en inkomen
  4. Woningtype en of ze dit huren of in eigendom hebben

Psychografische segmentatie

  1. Persoonlijkheidskenmerken
  2. Levensstijl
  3. Drijfveren

Overige opties zijn onder meer: Merkvoorkeuren, geloofsovertuiging of de media die de klant consumeert.

Op die manier kruip je in de huid van de klant en snap je hoe, waar en met wat voor boodschap je de klant kunt aanspreken. Hoe je een merk of product positioneert. Welke merkbeleving je wilt creëren. En wat je vooral niet doet.

2. Inzichten doorvertalen naar een persona

Bij deze stap stel je een eigen buyer persona samen.

Maak op basis van de bovenstaande inzichten een afspiegeling van je toekomstige klant.

Geef je persona een naam en zoek een portretfoto van je typetje en maak een kort en bondige profielschets.

Verzamel logo’s van de favoriete merken en geef de persoonlijkheidskenmerken weer op basis van een schaal.

3. Buyer persona maken

Nu je alle relevante informatie over jouw klant hebt verzameld kun je deze nu gaan visualiseren. Je kunt gebruik maken van een buyer persona template maar het gaat veel simpeler en sneller met onze gratis tool; Audience RMX. Waarmee je eenvoudig online een persona kunt maken.

Je krijgt van ons na het invoeren van alle kenmerken een mooie visualisatie van je klant in PDF toegestuurd. Dit bespaart je een hoop tijd. Maak eventueel voor elk klantsegment een buyer persona. Print deze uit en hang hem op om de klant zichtbaar te maken in je organisatie. Of copy/ paste hem in je Powerpoint presentatie en gebruik de persona digitaal voor in je marketingplan.

Voorbeelden van Buyer Persona