sound design for websites webdesign

Bij BMW gaan ze ver om de user experience van het product tot in de puntjes te verzorgen. Zo hebben ze sound designers en psycho-akoestici in dienst die de geluiden in de auto’s analyseren en modificeren zodat ze aan de verwachtingen van de klant voldoen. Nog liever dat het geluid, of juist het ontbreken ervan, een reactie opwekt waardoor het klantvertrouwen in BMW stijgt. Dat het gebruik van het voorwerp qua gehoor past bij het kwaliteitsniveau van een merk als BMW. Een voorbeeld.

Halo effect in user experience

De deuren van auto’s zijn in de loop der jaren veel lichter geworden. Hierdoor is het geluid dat je hoort zodra je deze dichtgooit vervormt. Wanneer het dichtgooien van een deur klinkt alsof je de deksel op een beschuitblik legt dan rijmt dat gevoelsmatig niet met elkaar.

De techneuten van BMW hebben de deur nu zo gefabriceerd dat het dichtgooien massief klinkt. Alsof je de deur van een kluisdeur dichttrekt. Je in een machine stapt waarvan de deur de impact van een rijdende tank zou kunnen absorberen. Dat het geluid niet als een goedkope deur klinkt. En je niet gaat twijfelen of de hoge aanschafprijs wel gerechtvaardigd is. BMW wilt naast het strelen van het oog ook het gehoor pleasen.

Dit noemt men in de psychologie het halo effect. Je verwacht dat de auto veiliger is dan andere auto’s omdat deze een bepaalde kwaliteit vertoont.

user experience webdesignIs sound design toekomstmuziek voor websites?

Wellicht gaat sound design ook een rol spelen bij websites. Dat als je op de bestelbutton hebt geklikt je een minuscule en plezant audio fragment hoort. Iets wat het goede gevoel van je aankoop versterkt. Of zodra een product in een winkelmandje legt je een soundbyte hoort dat je op de één of andere manier motiveert om te gaan afrekenen. Letterlijk toekomstmuziek of vergezocht en zal het nooit iets worden? In mijn optiek een aardige hypothese om te onderzoeken. Geluid afspelen op websites doet me echter meteen denken aan de eerste websites van halverwege en eind jaren 90. Die meteen de meest verschrikkelijke muziek bij binnenkomst afspeelden. No good.

Een goed webdesign heeft een enorme impact op de klantbeleving

BMW erkent dat geluid een essentieel onderdeel van de totaalbeleving is en dat dit een positieve bijdrage levert aan de klantbeleving. Het belang van een goed visueel design is nog belangrijker. Men wordt namelijk eerst verliefd op het scherpe lijnen spel van de auto, de kleur, het sportieve kontje en de boze blik van de koplampen. De wetten die voor een autofabrikant gelden werken ook bij webdesign.

De impact van het visuele design van de website op de klantbeleving van jouw bedrijf is enorm. Een consistent en goed webdesign moet aansluiten bij de merkwaarden. De merkbeleving ondersteunen. Net zoals dat het dichtgooien van een deur van een BMW niet hol en blikkerig mag klinken. Een passend en goed webdesign beïnvloed de bezoeker positief en kan deze onbewust aanzetten tot het nemen van een aankoopbeslissing. Ongeacht of uw product of dienst net zo goed is als uw website.

Een uitblinkende webdesigner verdient zichzelf terug

Heeft u het gevoel dat uw website niet past bij hetgeen uw bedrijf voor staat? Luister naar dit onderbuik gevoel en laat hier een goede webdesigner naar kijken. Website optimalisatie kan goudgeld voor uw bedrijf opleveren.