Op het moment promoot Dotamsterdam de .amsterdam domeinnaam extensie. Ze willen je doen geloven dat de vindbaarheid van je website wordt vergroot omdat je als .amsterdam een lokaal voordeel hebt ten opzichte van een .nl. Dat is echter niet waar.

Op Dotamsterdam staat:

Met een .amsterdam domein vergroot je je kans op betere zoekresultaten. Hoe meer Amsterdamse merken, bedrijven en consumenten de .amsterdam domeinen gebruiken, hoe sneller jij wordt gevonden op het web. Je zoekt zelf bij een verstopte wc toch ook niet op ‘loodgieter Nederland’?

Hoe ik dit interpreteer:

  1. Registreer een .amsterdam domeinnaam en neem hem in gebruik.
  2. Wacht op Amsterdamse merken, bedrijven en consumenten die ook een domeinnaam registreren.
  3. Deze moeten ze vervolgens gaan gebruiken.
  4. Als dat gebeurt dan neemt de vindbaarheid in zoekmachines vanzelf toe

Hoeveel .amsterdam domeinnamen er in gebruik genomen moeten worden staat er niet bij.

Hé gozer, vergroot ik nu wel of niet mijn kans op betere zoekresultaten met een .amsterdam domeinnaam?

Het antwoord is zoals gezegd nee. Nu nog niet. Misschien in de toekomst.

Vaag heh. Net zo vaag als de belofte van Dotamsterdam.

Hoe zit het dan met de vindbaarheid van .amsterdam, .com en .nl domeinnamen?

Je hebt verschillende soorten zogenaamde Top Level Domainnames (TLDs). Om de vindbaarheid uit te leggen beperk ik me tot gTLDs (generic) en ccTLDs (country code).

gTLDs (.com, .net, .org, .expert, .guru, .ninja)

Deze generieke domeinnaam extensies zijn niet locatiegebonden. Registreer je een .expert domeinnaam? Dan kan Google niet aan de extensie aflezen of de site bedoelt is voor Nederland.

Als de Googlebots de site crawlen en er vervolgens:

  • Nederlandse tekst op terugvinden
  • De website in Nederland staat gehost
  • Er veel naar .nl domeinen wordt gelinkt

(Om maar enkele voorbeelden te noemen)

Dan neemt Google aan dat deze site voor het Nederlandse publiek is gemaakt. Google doet dus een aantal aannames om te bepalen of ze je wel of niet in Nederland vertonen. Daar zijn ze overigens erg goed in.

ccTLD’s (.nl, .be, .de)

Deze zijn wel locatiegebonden. Google gebruikt de extensie als aanwijzing dat de site op Nederland is gericht.

De .amsterdam extensie wordt gezien als een gTLD en is dus niet locatiegebonden.

Dan komen we meteen aan bij de belofte van Dotamsterdam.

Dotamsterdam spiegelt de klant voor dat je met een .amsterdam in zoekmachines een voordeel behaalt mbt de vindbaarheid ten opzichte van bijvoorbeeld een .nl domeinnaam. Dat als .nl landelijk is. Een .amsterdam lokaal is.

Om hen voorbeeld te analyseren.

Je zoekt op ‘Loodgieter Amsterdam’ en niet op ‘Loodgieter Nederland’. Met .amsterdam ben je meer relevant voor de gebruiker die op zoek is naar een Loodgieter in Amsterdam.

De redenatie klopt maar is geen bewijs dat je door .amsterdam hoger in Google komt.

Google beantwoord zelf de vraag ook op haar blog voor webmasters

Q: How are the new region or city TLDs (like .london or .bayern) handled?
A: Even if they look region-specific, we will treat them as gTLDs. […] There may be exceptions at some point down the line, as we see how they’re used in practice.

Als Google ziet dat .amsterdam daadwerkelijk door de gebruikers regiospecifiek ingezet gaat worden dan kan het zijn dat ze dit als rankingfactor mee gaan nemen.

Vanwege dit open antwoord geeft Dotamsterdam een welllicht-misschien-mits-als-dan-antwoord.

.amsterdam is cool maar sta niet voor paal

waarheid vindbaarheid .amsterdamBen je trots op Amsterdam dan moet je vooral een .amsterdam domeinnaam registreren.

Wil je de kans op betere zoekresultaten vergroten dan adviseer ik je contact op te nemen met een zoekmachine optimalisatie bureau die je wel een goed advies kan geven.

Deze bijvoorbeeld: www.doemijmaareen.expert (remixmarketing.nl) ;-)

Bekijken we samen of geefmijmaar.amsterdam de juiste oplossing biedt.

En u niet voor paal komt te staan.