website optimaliseren als een expert

Je website optimaliseren is niet heel moeilijk als je de gebruiker ervan centraal stelt. Bedenk dat de gebruiker achter de computer zit en naar jouw website of webshop surft om informatie te zoeken, contact op wil nemen of een bestelling gaat plaatsen. Lukt het de gebruiker om eenvoudig zijn doel te bereiken of haakt hij halverwege gefrustreerd af?

Een mooie metafoor is om een website met een parkeermeter te vergelijken.

Heb je eindelijk in Amsterdam Centrum een parkeerplekje gevonden. Sta je in de regen bij een parkeerautomaat waarvoor je een handleiding moet doornemen om te begrijpen hoe het werkt.

Tot hoe laat moet ik betalen? Mag ik aan deze kant van de weg wel parkeren? Waarom moet ik mijn kenteken invoeren? Waarom hebben ze een touchscreen gebruikt terwijl dat in de regen niet werkt? Kies dagkaart of kies per uur/minuut. Waar zit de sleuf voor de muntjes? Kan ik überhaupt nog met muntjes betalen? Gebruik de draaiknop of de blauwe vs de gele.

Zelfs de Dalai Lama heeft dan moeite om zijn geduld te bewaren. Na de exercitie komt er natuurlijk een veel te duur kaartje uitrollen, heel bevredigend.

Functioneert jouw website als een parkeermeter? Dan is het hoog tijd om deze gebruiksvriendelijker te maken.

Zet bij het optimaliseren van je website de gebruiker centraal

De fout die veelal wordt gemaakt is om vanuit het proces te denken en niet vanuit de beleving van de klant. Je vraagt je af of de fabrikant zelf weleens een parkeerkaart heeft gekocht. Soms zijn processen erg complex en is het een hele opgave om het gebruiksvriendelijk te maken. Maar als de gebruiker ervan zo gefrustreerd raakt dat ie het liefst wil opgeven dan moeten alle alarmbellen afgaan.

Een parkeermeter is een obstakel die je als gebruiker zal moeten overwinnen. Tenzij je het risico wil lopen om een boete te krijgen. De fabrikant heeft niet echt een incentive om zijn machines te optimaliseren. Maar als je een website of webshop hebt die niet gebruiksvriendelijk is dan is de klant zo foetsie en zit ie bij de concurrent het winkelmandje vol te proppen.

Pijnpunten en conversiedrempels definiëren door gebruikers te observeren

Heb je al een website of webshop? Ga eens naast een collega van de afdeling administratie achter de computer zitten en geef een opdracht als: ‘Je bent geïnteresseerd in [mijn product of dienst]. Hoe zou je dit aanpakken?’ Doe dit ook met een tech-savvy vriend of vriendin en wellicht met een echte klant of iemand waarvan jij denkt dat deze binnen je doelgroep valt.

Verschillende type website gebruikers

Er zijn veel verschillende type gebruikers van het internet. Wat voor de één heel gemakkelijk is, kan voor een ander een hele opgave zijn. De ene gebruiker is een gevoelsmens en neemt snel beslissingen. De ander is rationeel en wilt alles weten voordat ze contact een bestelling plaatsen.

De wijze waarop een beslissing wordt genomen verschilt ook per persoon. Sommige mensen willen elke kenmerk lezen terwijl de ander juist snel door het bestelproces begeleidt wil worden. Het live observeren van gebruikers is de simpelste manier om je website te optimaliseren.

Door een dergelijke simpele maar ook leuke test zo uit te voeren kun je een heleboel ‘pijnpunten’ definiëren en gaan aanpakken. Succes gegarandeerd!

Bij Remix Marketing beoordelen we websites op meer dan tweehonderd punten om te kijken of een site effectief is. Lees hier meer over website optimalisatie.