online marketing bureau

creatieve reclame en adverterenOgilvy, de wereldberoemde creatieve reclameman en marketeer met fantastische one-liners zei:

“You cannot bore people into buying your product.”

De mens is altijd opzoek naar spanning en sensatie. We willen verrast en blij gemaakt worden. Dromen en hopen. We willen verbonden zijn met de mensen om ons heen en door hen geaccepteerd worden.

Wanneer je dergelijke emoties weet uit te lokken en bij deze core motivators weet aan te haken dan streel je de mens in zijn onderbewustzijn over het genotscentrum. Heel aangenaam. Zijn houding ten opzichte van jouw merk wordt positief en men staat open om een diepere relatie met je aan te gaan. En dat doe je door te boeien, men te laten lachen of te ontroeren. Door middel van creatieve marketing communicatie.

Het reclameblok op TV zit vol met commercials die je aan het lachen maken. Nou ja, de meeste zijn tenenkrommend slecht en irritant maar er zitten ook hele leuke bij. Leuk alleen is niet genoeg. Het moet leuk zijn voor je doelgroep en een directe associatie met je merk en product oproepen. Anders heb je alleen een grappige commercial gemaakt maar niemand die heeft onthouden van wie deze was. Dat vereist creativiteit en spitsvondigheid icm zakelijke doortastendheid.

Creatieve marketing communicatie scoort

Online is dat niet anders. Je hebt misschien niet het budget om een reclamebureau als Ogilvy in te huren om een sexy en originele campagne te ontwikkelen maar ook met beperkte middelen is er heel veel mogelijk.

Schrijf serieuze blogs op een luchtige manier

Wanneer mensen vakinhoudelijk bloggen dan lijkt het wel een ongeschreven regel om zo slaapverwekkend mogelijk te schrijven. Onderscheid jezelf en sla een andere weg in. Probeer de blogs die je voor bestaande en nieuwe lezers schrijft zo vermakelijk mogelijk te maken. Als ik via een zoekmachine op een blog stuit die zowel informatief als prettig leesbaar is dan ben ik eerder geneigd om hier vaker terug te keren.

Een klein grapje of een kwinkslag maakt het luchtiger, zonder de serieuze boodschap te ondermijnen. Probeer je eigen schrijfstijl te ontwikkelen zonder dat je het van platte grappen en grollen moet hebben. Je wilt de mensen aan het lezen houden, niet afschrikken met je excentrieke humor waarin naakt rond rennende dwergen en dronken huisdieren de hoofdrol vertolken.

Kleed de blog verder aan met toepasselijke visuals of video’s. Maar overdrijf niet. Je wilt er geen kermis van maken en het moet bij je merkwaarden aansluiten. En vooral je doelgroep aanspreken. Je kunt dus wat losser schrijven als je jonge IT’ers wilt bereiken.

Datavisualisatie: Infographics & Motiongraphics

Heb je een heleboel interessante informatie over je bedrijf en product? Daar heb je natuurlijk een vuistdik rapport over geschreven of in een hele lange, zoekmachinevriendelijke blog gestopt. Jij bent daar heel enthousiast over en een heleboel vakidioten hebben het uiteraard als een spons geabsorbeerd. Er zijn echter een heleboel mensen in je doelgroep die niet de tijd hebben om het in zijn geheel door te nemen maar zijn zeker benieuwd naar de inhoud.

De oplossing is om alle fact’s & figures uit het document te filteren en deze op creatieve wijze weer te geven. In een infographic bijvoorbeeld. Door veel gebruik te maken van creatieve visuals ondersteund met bullets maakt het een stuk gemakkelijker om de informatie te consumeren. Je bereikt daarmee dat je de boodschap bij een veel groter publiek weet over te brengen en jezelf neer te zetten als de autoriteit op jouw vakgebied.

Bij motiongraphics gaat het om hetzelfde idee als bij infographics maar dan in een videoformaat. Heb je een lastige instructie of een complex product? Met motiongraphics maak je de uitleg heel simpel en begrijpelijk. Het voordeel daarbij is dat dit een stuk goedkoper is dan het produceren van een echte video met camera’s, acteurs, regisseurs en techniek.

Een voorbeeld van motiongraphics van onze partner Content City uit Leiden

Ontwikkel verrassende online campagnes

Daar sta je dan met je banner op die website waar je doelgroep de gehele dag op rondhangt.
“Drie halen, twee betalen, klik hier!”
Je bent prestatiegericht dus je wil dat de ingekochte online bannerruimte zichzelf meteen terugverdient. Maar door het op deze manier aan te pakken is het dus een gemiste kans.

Een online bannercampagne ontwikkelen is de meest basale en goedkoopste manier om een online advertentie te ontwikkelen. Alleen de internetgebruiker is banner moe en de effectiviteit van de banner wordt binnen de online marketing branche continu ter discussie gesteld. Dat er steeds minder en minder op geklikt wordt betekent niet dat je doelgroep bloot wordt gesteld aan je boodschap. Onderbewust wordt deze toch beïnvloed.

Online bannering wordt pas echt effectief als je de aandacht van de consument weet te krijgen en dat kan door een verrassende boodschap of vorm te hanteren. Als het je lukt om een glimlach op de snuit van de klant te toveren, dan zal deze in een later stadium van het aankoopproces ontvankelijker zijn om op een actiematige banner van jou te klikken. Als de klant helemaal geen aankoopintentie heeft dan zal deze jou wel in zijn geheugen opslaan waar hij alle bedrijven met goede karma opslaat.

Gedraag je als mens op social media

Je hebt een bedrijf, je werkt voor een instituut, je maakt onderdeel uit van een onderneming. Dat is niet iets tastbaars en alle medewerkers en activiteiten tezamen vormen de persoonlijkheid van de organisatie. Deze persoonlijkheid wil je via communicatie zo goed mogelijk uitdragen.

Op sociale media kom je veelal in de persoonlijke levenssfeer van mensen en is het wederzijds heel laagdrempelig om met elkaar in contact te komen. Als je bij de mensen in de virtuele huiskamer komt dan moet je, en zij verwachten dat, jezelf wat minder formeel opstellen. Dit doe je door meer kletspraat en een vleugje humor in je berichten te verwerken. Probeer te inspireren en niet alleen maar te informeren.

Richt je bedrijf zich op de zakelijke markt? Ook dan kun je best de touwtjes laten vieren en flauwe kantoorhumor voor je laten werken zonder je als een clown op te hoeven stellen. Maak er een gewoonte van om op vrijdag een leuke foto met dito onderschrift te posten of zorg dat je op zondag een leuke maar relevant artikel of video deelt.

Als je de uitspraak van Ogilvy in je achterhoofd houdt tijdens het ontwikkelen van de content voor je marketing communicatie strategie dan heb je al een belangrijke slag geslagen om de doelgroep voor je te winnen.

Succes en vooral veel plezier met zakendoen!