website optimalisatie tips

De conversie verhogen van je website met slechts een simpele en kleine aanpassing. Gebruik de kracht van sociale validatie.

Sociale validatie in de praktijk

Je loopt op Schiphol nog even snel de tijdschriftenshop in om een boek voor tijdens de vakantie te kopen. In het dagelijks leven heb je het druk en schiet het lezen er vaak bij in. Jammer want je zou best wat vaker willen lezen.

Nu je drie weken de tijd hebt om in een warm land, in een hangmat bij het strand een dikke pil weg te werken wil je wel dat het een goed boek is.

Enigszins gehaast scan je snel de stapels op zoek naar literair vermaeck.

Bestsellers

conversie verhogen optimalisatie inzet sociale validatieHet aanbod is overdonderend en je bent niet goed op de hoogte wat heden ten dage de literaire hoogstandjes zijn dus snel naar de top tien bestsellers. Scheelt een hoop gezoek als de beste zo handig bij elkaar opgestapeld liggen.

Het zijn er toch nog tien en de tijd om alle kaften te lezen is er niet. Je maakt snel een selectie van een paar boeken. Wellicht omdat de afbeelding en de prikkelende titel op de omslag je opvallen. Het plot van twee boeken spreekt je ook echt aan maar welke zal je kiezen?

De één wordt door de New York Times en de Volkskrant met vijf sterren bekroond en volgens de biografie aan de binnenkant van de omslag staat bij de sympathieke foto van de schrijver dat ie al meerdere bestsellers heeft geschreven. En had die collega het hier ook niet laatst over?

‘Dan doen we die maar.’ Hoor ik je tegen jezelf zeggen.

Hoe je hersenen werken

Je moet de gehele dag door beslissingen nemen. Omdat je niet de tijd, zin of energie hebt om alles als een Sherlock Holmes tot op het bot uit te zoeken zijn je hersenen continu opzoek naar short-cuts.

Een top 10 selectie. Een autoriteit op zijn of haar vakgebied die iets aanraadt. Een bekende van je met dezelfde interesses die ergens enthousiast over is. Dit zijn allemaal signalen voor je brein om een heleboel uitzoekwerk te omzeilen maar dat voldoende informatie biedt om jou een weloverwogen beslissing te laten nemen.

Sociale validatie online toepassen

Heb je weleens producten aan bekende bedrijven geleverd? Vermeld dan hen logo op de website. Hoe bekender het bedrijf, des te beter. Er wordt altijd meer waarde gehecht aan het advies van een autoriteit of een succesvol bedrijf of persoon. Doe je dat al? Vraag om een quote met naam, functie en foto.

Een quote maakt het persoonlijker en wekt veel meer vertrouwen dan alleen een logo. Als een bezoeker van je website zich met jouw klant kan identificeren dan zijn ze sneller geneigd het gedrag van die persoon te kopiëren. Bijvoorbeeld omdat ze eenzelfde soort functie hebben.

Het moet uiteraard een oprechte quote, opgeschreven uit de mond van de klant zijn.

Gebruik klantbeoordelingen op schaal om klanten te overtuigen

Geef aan wat uw best verkochte product is of laat klanten uw producten beoordelen. Gebruik voor dit laatste software van onafhankelijke partijen. Bijvoorbeeld van Trustpilot of KiyOh. Dit om te voorkomen dat het een ‘Wij van WC Eend adviseren… WC Eend!’ verhaal wordt. Blijf authentiek.

klantbeoordelingen overtuigen en conversie verhogen

Conversie optimalisatie middels de inzet van sociale validatie

Uit onderzoek blijkt dat de verkoop enorm kan toenemen door deze technieken toe te passen. In het geval van het genereren van leads voor bijvoorbeeld business to business zal dit percentage allicht kleiner zijn.

Het kan wel net dat zetje in de rug betekenen om de bezoeker van uw website te overtuigen om voor u te kiezen.

Ontdek hier wat Remix Marketing voor je kan betekenen op het gebied van conversie optimalisatie.

Of bent u op zoek naar een freelance online marketeer?