b2b marketing

De klant heeft online al 80% van het aankoopproces doorlopen voordat ze met Sales in contact treden. Hoe vet is het als je dit oriëntatie-, vergelijk en aankoopproces automatiseert en de regie in handen houdt. En zo kostbare tijd overhoudt om alleen die klanten en leads op te volgen die sales ready zijn.

Controle over de salesfunnel

Marketing automation biedt b2b marketeers de mogelijkheid om de contacten (geautomatiseerd) bij de hand te nemen en door de salesfunnel te leiden. Hierdoor heb je als B2B marketeer inzicht in

  • Hoeveel leads er in je salesfunnel ziten
  • Wie dit zijn
  • In welke fase van de aankoop ze zich bevinden
  • Hoe ‘warm’ (sales ready) ze zijn

Zo kun je beter voorspellen wanneer ze overgaan tot een aankoop (en niet onbelangrijk: of besluiten niet over te gaan tot een aankoop). Deze salesfunnel kun je natuurlijk met data blijven verrijken en optimaliseren om zo het rendement continu te blijven verhogen.

Haal het maximale uit je leads middels dripmarketing

Niets is vervelender dan veel tijd en moeite te stoppen in het maken van een email die eenmalig wordt verzonden en daarna ergens in een archief belandt. Toch is dat bij standaard email marketingcampagnes vaak het geval. Zonde!

Door marketing automation toe te passen maak je berichten die, zolang jij ze er zelf niet uithaalt, altijd in het proces blijven staan. Schrijf ik me nu in voor een automation dan krijg ik dezelfde berichten als de klant die zich vorig jaar voor diezelfde automation inschreef.

Zo druppelt er bij de lead op gezette tijden een stroom aan berichten met waardevolle informatie in de inbox die ze warm maken (het verkoopproces doorlopen) tot het moment dat ze tot aankoop willen overgaan. Of de bestaande klant het lopende contract verlengd. Of juist het opzeggen van het contract uitstelt.

Dripmarketing noemt men dat. Uiteraard kan je de emails optimaliseren om de clicktrue en conversie te verhogen. Het weggooien van content is bij marketing automation niet meer nodig!

Op het juiste moment, de juiste boodschap, bij de juiste persoon

Bespaar kostbare tijd met Marketing Automation

Doordat je een deel van je marketing automatiseert heb je als ondernemer of marketeer je handen vrij om je bezig te houden met andere werkzaamheden. De verkoopafdeling hoeft niet meer uren te bellen naar klanten om ze de salesfunnel door te trekken. Voeg het email adres van een lead of klant toe aan een segment of automation en automatiseer het verkoopproces. Je belt dan alleen als de klant ready to buy is.

Altijd het juiste moment en het juiste bericht

Eén van de zaken die email marketing zo waardevol maakt is de data die het oplevert. Deze data kan gebruikt worden om campagne’s te blijven optimaliseren. Marketing automation softare helpt je hierbij. Door middel van split-testing kan je berichten of verzendtijden vergelijken en bestuderen waar en wanneer de conversie het hoogste is. Dit geeft een B2B marketeer mooie inzichten om te blijven sleutelen aan de perfecte automation.

Meer over marketing automation