lead magnets

Adverteren bij Google en facebook wordt steeds duurder. Iedereen biedt op de best converterende zoekwoorden omdat…. Dit de best converterende zoekwoorden zijn! Hier haal je direct handel uit. Iedereen focust op het koopmoment, de laatste fase in het aankoopproces. Terwijl velen de goudmijn hoger in de funnel links laat liggen.

De zoekende, oriënterende, informatievretende klant aan het begin van het aankoopproces. Je weet wel, de bewustwordingsfase of overwegingsfase.

Als je de potentiële klant in een vroeg stadium weet te identificeren dan kun je eerder beginnen met het opbouwen van een relatie. Zij leren jou kennen. Jij helpt hen door het slopende proces van informatie verzamelen, opties en mogelijkheden vergelijken en het maken van keuzes.

Als je de lead in een vroeger stadium van de aankoop kunt beïnvloeden dan is de kans dat deze uiteindelijk klant wordt groter.

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een cadeautje dat een bezoeker van een website wordt aangeboden in ruil voor het achterlaten van contactgegevens. Vaak komt de lead magnet in de vorm van waardevolle content.

Met een lead magnet kun je klanten verleiden om hun contactgegevens achter te laten op de website. Zodra je de contactgegevens hebt verkregen kun je met behulp van marketing automation de prospect verder door de aankoopfunnel richting aankoop begeleiden.

Heb je geen idee wat voor lead magnet je moet maken? Tadaa! Hier een handig overzicht van lead magnets die bewezen succesvol zijn. Heb je zelf nog een goede aanvulling? Let me know.

1. Voer een onderzoek uit en deel de resultaten

Een klant van Remix Marketing wilde meer aanmeldingen van elektriciens voor hun klusplatform realiseren. Alle elektriciens bellen is veel te duur dus bedachten we een lead magnet om de elektriciens naar het platform te lokken.

We kochten een database met contactgegevens van elektrotechnische installatiebedrijven. Deze stuurden we een email met de vraag: ‘Is jouw uurtarief nog marktconform?’. In ruil voor deelname aan het onderzoek ontvingen ze als eerste de resultaten.

Ze deden in grote getale mee en op die manier konden we met behulp van marketing automation de koude leads met strategisch geplande emails verder opwarmen. Wat resulteerden in meer inschrijvingen. De spinoff was dat vakmedia de onderzoeksresultaten oppikten en publiceerden. Wat zorgde voor nog meer aanmeldingen en naamsbekendheid. Lees hier de klantcase

2. Lijstjes met interessante informatie, facts, wetenswaardigheden

Dit zorgt ervoor dat je op een laagdrempelige manier kennis kunt delen. Je kunt je zo presenteren als een betrouwbare vakspecialist.

Iemand die zoekt op ‘leukste dingen om te doen in Barcelona’ is voor een reisbureau gespecialiseerd in stedentrips een interessant persoon om mee in contact te komen.

Door op een leuke laagdrempelige manier jouw kennis over Barcelona te delen kun je iemand zijn interesse opwekken. Zeker als jij ook originele activiteiten weet op te lepelen die andere reisbureaus over het hoofd zien.

3. Ontwikkel een online tool en verzamel e-mailadressen

Heb je weleens een buyer persona van je ideale klant gemaakt? Uren gezocht naar goede media- en brandlogo’s die de waarden van jouw ideale klant representeren?

Dat koste mij in ieder geval wel uren. Bij iedere buyer persona weer. Marketeers en communicatie professionals (mijn doelgroep) lopen tegen hetzelfde probleem aan.

Hierdoor kwam ik op het idee om een tool te ontwikkelen waarmee je eenvoudig, snel en gedegen een buyer persona kunt creëren. Hiermee bespaar ik veel tijd en ik zet het in als lead magnet om marketingprofessionals naar me toe te lokken en te verleiden.

Het nadeel van het ontwikkelen van een online tool is dat het een stuk duurder is dan het maken van een whitepaper. Dat is ook meteen het voordeel. Door de hoge drempel zal het niet snel door anderen worden gekopieerd.

Bekijk en gebruik hier de online persona builder. Toe maar, het is gratis.

4. Ontwikkel een klantcase als lead magnet

Ben je bekend bent met de kracht van verleidingsprincipes zoals ‘social proof’? De conversiekracht die een aanbeveling van een aansprekende klant heeft is enorm krachtig. Een goede klantcase kan dan ook andere klanten overtuigen om voor jou te kiezen.

Een goede klantcase bevat

  • Beschrijving van het probleem of de uitdaging
  • De toegepaste strategie om tot een oplossing te komen
  • Aantoonbaar bewijs wat jij hebt gedaan
  • Het liefst meetbaar en inzichtelijk gemaakt
  • Testimonial van de blije klant

5. Geef gratis give-away’s, samples, promo’s, t-shirts of korting op de eerste aankoop

Geef iets gratis weg. Als we het dan toch over verleidingsprincipes hebben dan is de kracht van reciprociteit een atoombom waarmee je elke conversiedrempel in je flow wegvaagt. Moet je wel een product of dienst aanbieden waarmee je voldoende winst maakt om het financieel te verantwoorden.

Reciprociteit: als je een gratis cadeautje krijgt dan ben je ‘geprogrammeerd’ om iets terug te willen doen. Bijvoorbeeld jou een order gunnen of een dienst bewijzen.

Geef je iets ‘cools’ weg dan bestaat zelfs de kans dat klanten hiermee op social media gaan pronken.

Korting geven op de eerste aankoop als je jezelf inschrijft op de nieuwsbrief is een populair middel van webshops om potentiële klanten over de drempel te trekken.

6. Ontwikkel een whitepaper, handboek, rapport

Een PDF gids met waardevolle informatie kan erg goed werken als je deze op het juiste moment in het aankoopproces deelt. De informatie die je deelt bevat inzichten die een klant helpt in het maken van een beslissing rondom jouw product of dienst. Om je gids te promoten kun je in de sidebar of in de footer een promo plaatsen om klanten te stimuleren de gids te downloaden. Je ziet tegenwoordig ook steeds meer ‘exit intent’ en webpage take-overs voorbij komen. Deze kunnen echter wel als irritant worden ervaren.

Of plaats de promo op een landingspagina en laat daar via Google Ads bezoekers op landen. Via LinkedIn en Facebook kun je deze content promoten en direct via het platform de contactgegevens van je leads verzamelen.

Beschrijf in je rapport iets nieuws of iets wat niemand nog doet. Maak jezelf relevant en onderscheid jezelf van de concurrentie.

Als je het goed doet dan stromen de leads sneller binnen dan dat water uit de kraan komt

7. Maak een videoregistratie van een oude webinar

Heb je ooit deelgenomen aan een succesvolle webinar of workshop? Of organiseer je deze nog steeds iedere keer? Waarom neem je deze niet op en gebruik je dat als lead magnet?

Zo automatiseer je met weinig inspanning de toestroom van nieuwe leads. Je hebt zelfs niet eens webinar software nodig om dit voor elkaar te krijgen. Het enige wat je hoeft te doen is bezoekers te vragen zich met naam en email in te schrijven en ze vervolgens een website link te mailen waar de video klaarstaat.

8. Zet de slidedeck van je presentatie online met Slideshare

Heb je een presentatie gegeven en heb je hiervoor je ziel en zaligheid gelegd in het maken van een powerpoint/ keynote presentatie? Gebruik deze presentatie dan om online leads te verzamelen. Knal hem op dezelfde manier online zoals met de opgenomen webinar. Gebruik hiervoor Slideshare en promoot je presentaties via LinkedIn.

9. Ontwikkel online rekentools

Net als de online tools die ik hierboven beschreef is het ontwikkelen van een rekentool prijzig en je hebt web developers nodig om het te laten slagen. Als dat geen probleem is dan kunnen rekenstools de ideale lead magnets zijn.

Uiteraard is het belangrijk dat de tool werkt en juiste informatie geeft.

Denk aan een tool om je hypotheek te berekenen of de download snelheid van je internetverbinding te meten.

10. Zet ‘try & buy’ en freemiums als lead magnet in

Try & buy acties en freemiums zijn typische leadmagnets die je veel bij software bedrijven ziet. Het is bijna meer een incentive dan een lead magnet. Het kan enorm goed helpen om de klant kennis met jouw service te laten maken. Je hebt alle financiële risico weggenomen want de klant hoeft de portemonnee niet te trekken.

Een fantastische lead magnet als je een uber betrouwbare service biedt.  

Bonus Idee 11. Investeer in workshops en mini-cursussen

Net als een gids of e-book is het delen van kennis enorm waardevol. Zo heb ik gratis SEO trainingen gegeven en kun je regelmatig marketinggerelateerde workshops bij mij volgen. Na het volgen van de workshop kennen mensen jou beter en weten ze precies waarvoor ze jou in kunnen huren.

Na de mini-cursus kun je proberen een alles omvattend programma of aanvullende diensten te slijten.

Deelnemers van mijn workshops stuur ik na afloop emails met interessante links, deel ik cases en promoot ik mijn marketing diensten. Zo blijf ik over een langere periode in het zicht van mijn potentiële afnemers.

Trouwens, heb jij je al voor één van mijn workshops ingeschreven?

Deel dit artikel op LinkedIn en voorkom dat slechte karma je overvalt

Heb je wat gehad aan deze informatie? Deel het dan via LinkedIn of Twitter. 

You like, you share, I like.