social media marketing

De belangrijkste social media marketing tactics zijn als volgt.

1. Doseer het aantal berichten dat je op social media post

Elk netwerk heeft zo zijn eigen ongeschreven regels als het gaat om de frequentie van berichten die voorbij mogen komen. Bij Facebook echt niet meer dan drie keer per dag. Als bedrijf zou je het aantal in mijn optiek zelfs nog iets lager moeten houden. Je moet ook weer niet te weinig posten. Bij facebook moet je minimaal drie a vier keer per week wat van je laten horen. De enige reden waarom je meer zou mogen posten is als er iets in de actualiteit speelt waar jij vanwege je vakgebied direct aan gelinkt bent. Je wilt je fanbase op de hoogte houden van wat er speelt en uitleg geven over wat er gaande is.

Het aantal is daarnaast van de volgende factoren afhankelijk:

  • Hoe sympathieker je merk is des te gemakkelijker jij ermee wegkomt om vaker te posten
  • Als je continu sales gerichte boodschappen het netwerk in knalt des te groter de kans op een aversie onder je volgers.

Hier een overzicht van minimaal en maximaal aantal posts, per netwerk, per week.

2. Altijd reageren op comments

Als men via een sociaal netwerk jouw benadert dan moet (dan moet) je hier
op reageren. Bedrijven die niet reageren op vragen, opmerkingen of klachten lopen meer imago schade op dan de kritiek die het in het openbaar moet verwerken. Zie kritiek als een kans om je dienstverlening te verbeteren. Als anderen zien dat er een dispuut is tussen jou en een klant gaande is en jij lost het helemaal super op en dan geeft dat anderen vertrouwen. En daarmee genereer jij als bedrijf weer meer sympathie mee.

3. Duidelijke doelen stellen

Wat wil ik bereiken met de inzet van social media marketing? Beschrijf heldere en realistische doelen. Social media heeft zo zijn eigen karakteristieken en rol binnen het marketing communicatieproces. Een onmisbare schakel maar niet allereerst een salesbooster. Het is een middel om (potentiele) klanten warm te maken. Pas je doelen hierop aan. Focus op het genereren van een groter bereiken en een hogere mate van interactie (engagement onder marketeers). Besef dat social ook een middel is om bestaande klanten loyaler te maken en ze zelfs als ambassadeur van je bedrijf of product middels mond tot mond reclame aan het werk te zetten.

4. Geef alleen relevante prijzen weg

Verloot niet zomaar iPads. Iedereen wil een iPad maar je wilt helemaal niet iedereen bereiken. Je wilt met je doelgroep in contact komen. Verkoop je software? Geef een gratis plug-in of een upgrade cadeau. Het eerste nummer van je nieuwe muziek album. Het eerste uur consult gratis of een coupon voor een combi aanbieding in je restaurant.

5. Wees een persoon en niet een machine

Je bent sympathieker als je jezelf kwetsbaar opstelt en je ook kan toegeven als je een fout hebt gemaakt. Schiet zo nu en dan een foto vanaf de werkvloer. Het hoeft echt niet het kwaliteitsniveau van een advertentie te hebben. Toon de mensen die bij het bedrijf werken. Wens mensen op een originele wijze een fijn weekend toe. Reageer op comments of meng je in relevante discussies om te laten zien dat je ergens om geeft. Mensen houden van mensen.

6. Social media marketing is geen campagne maar een continu proces

Als je in een echte relatie lang niets van je laat horen en pas als je weer wat van een vriend nodig hebt dan de draad oppakt alsof er niets is gebeurd dan wordt je meestal niet met open armen ontvangen. Dat geldt al helemaal voor bedrijven. Communiceer continu op verschillende niveaus en blijf betrokken bij wat er speelt binnen je netwerk.

Breng een gelaagdheid in je communicatie strategie aan om een continu stroom aan relevante berichten te produceren die.

  • Vertel over je merk of waar je merk voorstaat. Wat je sterke punten zijn en waar je jezelf op onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Geef inzicht in de geschiedenis van het bedrijf, wie je medewerkers zijn en wat ze doen.
  • Wat voor producten heb je? Hoe wordt het gemaakt, wat kan je ermee. Welke innovaties zitten eraan te komen. Welke problemen ondervind je bij de productie of in het gebruik.
  • Heb je een incentive voor bestaande of nieuwe klanten? Promoot deze maar zorg dat je niet pusherig bent. Pas het aantal aanbiedingen af op het netwerk, de doelgroep en hoe je businessmodel eruit ziet. Wellicht verwacht je doelgroep alleen maar aanbiedingen. De kans is echter groot dat het in jouw geval niet zo is.
  • Geef relevante tips over het gebruik van je product of dienst. Breng features naar voren die vaak worden vergeten maar wel heel handig zijn. Heb je een restaurant en introduceer je een nieuwe menukaart? Waarom deel je niet het recept? De kracht van het geven is enorm. Mensen voelen zich aan zichzelf verplicht om iets terug te doen als ze iets gratis ontvangen. In de vorm van klant worden als het moment daar is bijvoorbeeld. Doe het minimaal voor de karmapunten die je van buddha ontvangt want geven is ook gewoon leuk om te doen.
  • Interessant artikel gelezen of video gezien die voor je doelgroep relevant is? Deel dit! Jij bent de autoriteit op je vakgebied dus bevestig dit continu aan je doelgroep. Ze verwachten dit van je.
  • Is het Valantijns- , Konings- of dierendag? Probeer hier origineel op in te haken om je bedrijf, product of actie aan een dergelijke dag te verbinden. Tover een glimlach op het gezicht van je social media aanhanger.

7. Boter bij de vis

Bied je een korting of een give-away. Deze moet meteen te verzilveren zijn. Niet omslachtig en moeilijk en als een boer met kiespijn de gift overdragen. Het is een feestje en dat moet men zo ervaren. Als er teveel mitsen en maren aanzitten dan bereik je alleen het tegenovergestelde en dat is dat men met een paar muisklikken en toetsaanslagen hen onvrede gaat uiten. Dat doen ze net zo snel als ze je kunnen ophemelen. Of ze verbreken de relatie die je met je hebben door te unliken.

8. Adverteer om je pagina te promoten

Een social media strategie is alleen succesvol als deze ook goed wordt gepromoot middels advertenties en het liefst via een geautomatiseerd proces. Je hebt voor het automatiseren van je advertentie optimalisatie proces wel voldoende budget nodig om continu te adverteren en om de software te bekostigen die hiervoor nodig is. Heb je dat niet dan zal je het handmatig moeten doen.

Viraal gaan met je content (boodschap) zodat je heel veel fans uit het niets creëert en aantrekt is heel moeilijk en veelal voorbehouden aan grote bedrijven:

En aan consumenten die een schattige kat hebben:

Je kunt met een relatief bescheiden budget echt wel leuke video’s produceren maar als je wilt dat het uit zichzelf door consumenten onderling wordt verspreid dan moet het echt heel goed in elkaar zitten of zoals in het geval van de grappige kattenfilmpjes per toeval ontstaan zijn.

Je zal moeten investeren in het genereren van traffic naar je twitter account of linkedIn pagina. Het kost wat maar als je de doelgroep aan je hebt verbonden dan kun je wel beginnen met het opbouwen van een (commerciële) relatie en alleen nog maar geld investeren in potentiële klanten. Heb je een flinke fanbase opgebouwd dan is het zeker leuk om je eens te wagen aan een viral om je doelgroep te vermaken en kudos op te bouwen. Als het dan ook nog verspreid dan is dat leuk meegenomen.

 

customer engagement social media10. Social media marketing gedurende de gehele customer lifecycle

Niet alleen potentiele klanten volgen je op Youtube. Ook bestaande klanten houden op deze manier bij wat je als bedrijf allemaal uitspookt. Forrester research heeft in opdracht van Wildfire een onderzoek gehouden en daaruit geconcludeerd dat een klant langer trouw blijft als ze via social media in contact staat met het bedrijf waar ze een aankoop hebben gedaan. Verzorg je bestaande klanten alsof het familie van je is. Je hebt al eens iets aan ze verkocht dus ze zijn eerder geneigd weer bij jou een aankoop te doen dan als dat vertrouwen er nog niet is.

Succes met de inzet van social media in je eigen marketingmix.

Lees hier hoe je succesvol adverteert bij Facebook